جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 3820 14:24 1393/05/04
رشد 2.1درصدی شاخص در تیر ماه

رشد 2.1درصدی شاخص در تیر ماه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد 2.1درصدی شاخص در تیر ماه

رشد 2.1درصدی شاخص در تیر ماه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : بورس اوراق بهادار تهران بعد از 6 ماه رکود مداوم،اولین ماه تابستان را با رشد 2.1 درصدی شاخص پشت سر گذاشت و توانست برای اولین بار در سال جاری از سایر بازارها پیشی بگیرد

بورس اوراق بهادار تهران که از دی ماه گرفتار رکود شده و با افت شدید قیمت ها، زیان سهامداران را تشدید کرده بود، در تیر ماه و با حمایت های اقتصادی و انتشار اخبار مثبت سیاسی از رکود مدت دار خود دست کشید و توانست اندکی از زیان سهامداران خود را جبران کند.
به این ترتیب بورس تهران در اولین ماه تابستان و با حمایت‌های دولت از اقتصاد و بازار سرمایه و نیز آزاد سازی قیمت های پتروشیمی در کنار انتشار اوراق تبعی کارنامه مناسبی از خود بر جای گذاشت و تیر ماه را با رشد 2.1 درصدی شاخص کل سپری کرد و پس از مدتها از بازارهای ارز و سکه با نزول 2.6 و 2.7 درصدی پیشی گرفت.به این ترتیب بورس تهران برای اولین بار در سال 1393 توانست بر خلاف بازارهای ارز و سکه، در مسیر صعودی حرکت کند و نخستین گام‌ها را برای پیشی گرفتن از آنها بردارد.
علاوه بر این قیمت سهام شرکتها اندکی افزایش یافت و حجم معاملات بازار سرمایه با رشد 20 درصد مواجه شد و شاخص بورس با حمایت های عملی دولت از سقوط به کانال 70 هزار واحد نجات یافته و به کانال 74 هزار واحدی برگردد؛به این ترتیب می توان تیر ماه را نقطه عطفی برای بازار سرمایه و سرآغاز خروج از رکود این بازار دانست.
همچنین در این ماه علاوه بر جذاب شدن قیمت سهام شرکتها،مجامع شرکتهای بورسی برگزار شد و گزارش عملکرد 3 ماهه شرکتها منتشر شد به طوری که به گفته ی معاون بازار شرکت بورس گزارش های 3 ماهه شرکتها فراتر از انتظار بود.این در حالی است که در اولین ماه تابستان حضور حقیقی ها در بازار سرمایه قوت گرفته و در عین حال صنایع مهم بورسی و نیز برخی صنایع کوچک از بازدهی بالاتری در این مدت برخوردار شدند.
علاوه بر این شاخص بورس تهران پس از مدتها روند صعودی در پیش گرفت و رکورد شکنی‌های جدیدی ثبت کرد به طوری که شاخص کل بورس که از ابتدای سال روند نزولی در پیش گرفته بود، درماه گذشته توانست بازدهی 2.1درصدی را به ثبت رسانده و بخشی از زیان سهامداران را جبران کند. به این ترتیب با اقدامات انجام شده، بورس تهران به وضعیت با ثباتی رسیده و پیش بینی می شود که این روند تا پایان مذاکرات هسته ای یعنی 4 ماهه آینده ادامه پیدا کند زیرا یکی از مهم ترین پارامترهای موثر در بازار سرمایه کشور،به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای است به طوری که سهامداران بورس به شدت روند این مذاکرات را پیگیری می کنند.
عملکرد بازار سرمایه در یک ماه اخیر نشان می دهد که در تیر ماه، بورس تهران 42 درصد از کل بازار را در اختیار گرفته و اوراق بدهی که بخش زیادی از آن اوراق مشارکت است با سهم 22 درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است.
به این ترتیب با انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود 21درصد سرمایه‌گذاران با درنظر گرفتن میزان بهره بانکی و همچنین تورم، به انتقال بخشی از نقدینگی خود به بازار اوراق مشارکت ترغیب شده و نقدینگی خود را به حاشیه بازار منتقل کرده‌اند که پیش بینی می شود در صورت روند صعودی بورس این حجم از نقدینگی مجددا به سمت بازار سرمایه بازگردد.
علاوه بر این از مجموع کل معاملات انجام شده در بورس‌های تهران و فرابورس معاملات عمده نیز سهم 22 درصدی را در اختیار گرفته و بعد از سهام و اوراق بدهی در رتبه سوم ایستاده است؛ این در حالی است که بعد از معاملات عمده، فرابورس با سهم 9 درصدی و تسهیلات مسکن با سهم 2 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
همچنین عملکرد بورس تهران در تیر ماه نشان می‌دهد که ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص داده و به همراه هلدینگ خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس و تاپیکو در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته است.
علاوه بر این سایپا، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، پالایشگاه لاوان، بانک پاسارگاد، ارتباطات سیار و بانک صادرات شرکتهایی هستند که بیشترین ارزش معاملات بورس را در یکماه اخیر از آن خود کردند.
بعد از اینکه اوضاع بورس در یکماه اخیر اندکی بهبود یافته و قیمت سهام شرکتها با رشد مواجه شده است، صنایعی همچون محصولات شیمیایی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، مخابرات، بانکها، فلزات اساسی و رایانه بیشترین تاثیر را در شاخص بورس گذاشتند؛همچنین شرکتهای تاپیکو، ارتباطات سیار، صندوق بازنشستگی، بانک ملت، توسعه معادن و فلزات، پتروشمی خارک، هلدینگ خلیج فارس و غدیر با بیشترین تاثیر گذاری در شاخص مواجه شدند.در این مدن صنایعی همچون استخراج کانه‌های فلزی و سیمان بیشترین تاثیر منفی را در بورس تهران گذاشتند.
یه این ترتیب عملکرد بورس تهران در تیر ماه نشان می دهد که دراین ماه 11 هزار و 723 میلیون سهم به ارزش 32 هزار و 389 میلیارد ریال در 967 هزار و 829 دفعه با در نظر گرفتن معاملات بلوکی صورت گرفته و متوسط حجم معاملات روزانه در تیرماه، نسبت به میانگین آن در خرداد، حدود 20 درصد رشد داشته است که این افزایش نشان از بازگشت رونق به بازار سرمایه است. به این ترتیب می توان گفت که بازار سهام در حال حاضر از رکود خارج شده و شرایط متعادلی را به دور از هیجان سپری می‌کند.
همچنین در ماه گذشته صنایعی همچون منسوجات، کشاورزی و ماشین‌آلات به ترتیب با بازدهی 21.4، 17.9 و 12.8 درصدی توانستند بیشترین بازدهی ماهانه را در میان صنایع بورسی به خود اختصاص دهند و صنایعی مانند چاپ، ابزار پزشکی و سیمان نیز با 23.3، 9.1 و 7.7 درصد افت، عنوان منفی‌ترین صنایع را از آن خود کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |