پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 27349 15:10 1394/11/29
رشد ۷ درصدی قیمت نفت، سیگنال بازگشت مقتدرانه ایران به بازار

رشد ۷ درصدی قیمت نفت، سیگنال بازگشت مقتدرانه ایران به بازار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد ۷ درصدی قیمت نفت، سیگنال بازگشت مقتدرانه ایران به بازار

رشد ۷ درصدی قیمت نفت، سیگنال بازگشت مقتدرانه ایران به بازار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دیدگاه نفتی؛ سعید تقی‌پور   قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در حدود ۷ درصدافزایش یافت. این افزایش پس از آن اتفاق افتاد که وزیران نفت تعدادی از کشورهای تعیین کننده از جمله روسیه در نشستی در قطر نسبت به افزایش ندادن میزان تولید نفت خام خود به تصمیم مشترک رسیدند. اما بازار نفت نسبت به این تصمیم وزیران نفت روسیه، ونزوئلا، قطر و کویت که در دوحه قطر اتخاذ شد، واکنش جدی نشان نداد تا آن که در روز بعد یعنی چهارشنبه هفته گذشته با حضور وزیران نفت عراق، ونزوئلا و قطر در تهران، تصمیم به افزایش ندادن میزان تولید نفت خام توسط آنان با استقبال و پشتیبانی بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی مواجه شد. نفت برنت دریای شمال با ۳۸ سنت افزایش قیمت (معادل ۷٫۲ درصد) به قیمت ۳۴٫۸۸ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام وست تگزاس اینتر مدییت هم افزایشی معادل ۶۹ سنت را تجربه کردو به ازای هربشکه به قیمت ۳۱٫۳۵ دلار به فروش رسید. بازگشت کشور عراق به بازار جهانی نفت که با از شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هم‌زمان شد از یک سو و نیاز شدید این کشور به منابع مالی ارزی برای بازسازی پس از جنگ و مقابله با بحران‌های امنیتی در این کشور باعث شده بود تا غیبت ایران را به فال نیک بگیرد و جای خالی نفت ایران در بازارهای جهانی را تا حدودی پر کند.

گزارش روز پنج‌شنبه خبرگزاری رویترز در باره اثرگذرای مذاکرات تهران بر رشد ۷ درصدی قیمت نفت را این‌جا ببینید:

اما درحال حاضر توافق ایران با گروه پنج به علاوه یک و امضای و اجرای نهایی توافق موسوم به برجام، راه را برای بازگشت مقتدرانه و قوی ایران به بازار نفت بازکرده است و با توجه به این که قیمت نفت در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود در ۱۲ سال اخیر قرار دارد، رشد یک روزه قیمت به اندازه ۷ دلار در هر بشکه علی‌رغم اشباع بازار نفت، نوید خوبی برای ایفای نقش بیشتر ایران در بازار جهانی خواهد بود. بیژن زنگنه در این باره علی‌رغم این که به صراحت در باره ارسال محموله‌های بزرگ نفت در چند روز گذشته از سوی ایران به مقاصد اروپایی سختی نگفت اما به خبرگزاری شانا گفت که به سهمیه توافق شده براساس نتایج نشست ماه ژانویه اوپک پایبند خواهد بود. او همین‌طور از اعلام پایبندی کشورهای قطر، کویت، ونزوئلا و عراق به نتایج گفت‌و‌گوهای روزهای سه‌شنبه دوحه و چهارشنبه تهران و حفظ سطح تولید فعلی خود استقبال کرد. سعید تقی‌پور زنگنه هم‌چنین درباره واکنش بازار به این تصمیم‌ها گفته بود که باید منتظر باشیم و  بر وضع و واکنش‌های بازار نظارت داشته باشیم و برای اقدام‌های بعدی چنان‌چه نیاز باشد، مشورت کنیم هر چند انتظار زنگنه زیاد طول نکشید و بازار در ابتدای روز پنج شنبه با رشد ۷ دلاری در قیمت به انتظار او پاسخ خوبی داد. خبرگزاری رویترز هم روز پنج‌شنبه در خبری با انتشار موضع‌گیری بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی از اهتمام و اصرار جمهوری اسلامی ایران بر دست‌یابی دوباره به موقعیت جهارمین تولید کننده نفت اوپک و حفظ این موقعیت برای خود خبر داده بود.

یک گزارش دیگر از خبرگزاری رویترز درباره عبور قیمت نفت از مرز ۳۵ دلار در هر بشکه را در این‌جا ببینید و بخوانید:

در همین حال یک مقام نفتی دیگر ایران با انتشار خبری از رشد توان و ظرفیت بارگیری تانکرهای نفتی در پایانه‌‌های صادراتی جزیره خارک واقع در خلیج فارس سخن گفته و از بارگیری ۷٫۱ میلیون بشکه نفت در مدت ۴۸ ساعت خبر داده است. این میزان ظرفیت بارگیری نفت برای ایران که سال‌ها از حضور فعال در بازار نفت محروم بوده است یک رکورد قابل اعتنا به شمار می‌آید. سید پیروز موسوی مدیر عامل مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران درباره ظرفیت‌های صادرات نفت خام ایران در این باره به شانا گفته است: خوشبختانه خیلی زود شاهد بازگشت موفقیت آمیز ایران به بازارهای جهانی نفت خام بودیم و در طول ماه نخست لغو تحریم‌ها، صادرات نفت خام ایران بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. خبرهای دیگری هم حاکی از افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای دیگر به ظرفیت صادراتی ایران در روزهای آینده منتشر شده است. بازارهای جهانی به این ترتیب بازگشت مقتدرانه ایران به بازار نفت و نقش‌آفرینی این کشور در بازار نفت را به رسمیت شناخته‌اند و از این پس می‌توان امیدوار به نقش‌آفرینی فعال‌تر ایران در سازمان اوپک و بازار بین‌المللی نفت باشیم.        


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |