جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 103668 17:11 1398/09/19
رشد مصرف انرژی در ایران برخلاف جریان جهانی

رشد مصرف انرژی در ایران برخلاف جریان جهانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد مصرف انرژی در ایران برخلاف جریان جهانی

رشد مصرف انرژی در ایران برخلاف جریان جهانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: امروز شدت مصرف انرژی در جهان روندکاهشی دارد، اما ایران خلاف این مسیرحرکتی با افزایش روبروست وضرورت دارد برای کاهش شدت مصرف انرژی، بهینه سازی مصرف در دستورکار قرار گیرد.

«مصطفی رجبی مشهدی» روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی ترانسفورماتور در محل وزارت نیرو افزود: بهبود شرایط اقتصادی کشور می تواند افزایش مصرف انرژی (به ویژه برق) را به همراه داشته باشد، بنابراین بهینه سازی مصرف انرژی باید همواره مورد توجه جدی باشد.

سخنگوی صنعت برق توضیح داد: تلاش برای کاهش شدت مصرف انرژی به ویژه در بخش برق که اکنون ۵۰درصد است،  نیاز به یک اجماع ملی دارد که همه ارکان کشور با جدیت آن را دنبال کرده تا محقق شود.

رجبی مشهدی گفت: اکنون ۴۰ درصد مصرف انرژی،  بیشتر برای تولید کالاها و محصولات مشابه مصرف می شود که باید در این زمینه چاره اندیشی دقیقی داشت.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر افزود: اکنون در بخش خانگی یک هزار و ۶۵۰ مگاژول انرژی مصرف می شود که مصرف زیادی است و برای کاهش آن باید عایق بندی در ساختمان ها مورد توجه جدی تری قرارگیرد تا شدت مصرف انرژی در این بخش کاهش یابد.

رجبی مشهدی پاسخگویی به نیاز مصرف روزانه برق را از دغدغه های هر ساله صنعت برق دانست و گفت:اکنون ۱۰درصد از سرمایه گذاری های این بخش برای حدود ۵۰۰ ساعت مصرف، هزینه می شود که روند درستی نیست.

وی، اعمال مدیریت مصرف در کشور را ضروری خواند و خاطرنشان ساخت: چنانچه مدیریت مصرف جدی گرفته نشود، مشکلات بیش از پیش خواهد شد و آمار نشان می دهد با اعمال مدیریت بار، حدود سه هزار و ۸۷۴ مگاوات کاهش محقق شد و نیز رشد مصرف پیک برق به یک درصد رسید که کم سابقه است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های صورت گرفته باید در مدت سه سال آینده یکصد هزار حلقه چاه کشاورزی برق دار شوند که نیاز جدیدی برای برق است، بنابراین استخراج کنندگان رمز ارزها و نوع مصرف آنها نیز از موارد جدید تامین برق محسوب می شود که باید نیاز آنها را برطرف ساخت.

رجبی مشهدی افزایش تعداد خودروهای برقی در آینده نزدیک و افزایش پمپاژ آب برای آبرسانی را از دیگر موارد جدید نیاز تامین برق برشمرد و افزود: چنانچه شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد۲۰ هزار مگاوات تقاضای جدید در شهرک های صنعتی خواهیم داشت که برای تامین آن نیاز به ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.

** نرخ خطا در شبکه ترانسفورماتور ایران ۲٫۵ برابر جهان

رئیس انجمن ترانسفورماتور ایران هم در این همایش با اشاره به اینکه نرخ خطا در شبکه ترانسفورماتور ایران ۲٫۵ برابر جهان است، گفت: این نرخ اگر ادامه داشته باشد، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

آرش آقایی‌فر با تأکید بر اینکه نرخ خطا در شبکه ترانسفورماتورهای جهانی سالانه نیم درصد است، گفت: نرخ خطا در شبکه ترانسفورماتور ایران نشان می‌دهد که ۲٫۵ برابر جهان است، یعنی این رقم در ایران بالغ بر ۱٫۵ درصد است. پس در این کنفرانس که در محل وزارت نیرو در حال برگزاری است، دوست داریم که صدای ما را مسؤولان وزارت نیرو بشنوند.

وی ادامه داد: این کنفرانس با همین هدف برگزار می‌شود تا راهکارهای مناسب برای رسیدن به کاهش نرخ خطا در شبکه ترانسفورماتور بپردازد، بنابراین یکی دیگر از چالش‌های صنعت ترانسفورماتور ایران روند پیر شدن این تجهیزات است.

آقایی‌فر با بیان اینکه در حال حاضر ۷۲۵ هزار ترانس توزیع برق و ۵ هزار ترانس قدرت در شبکه سراسری برق وجود دارد،‌گفت: همان‌طور که اشاره کردم یکی از چالش‌های صنعت ترانسفورماتور ایران روند پیر شدن این تجهیزات است پس آماری که به آن اشاره شد، نشان می‌دهد که این ترانس‌ها به سرعت در حال پیر شدن هستند.

دبیر ششمین کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور ایران، خاطرنشان کرد: قیمت ترانس‌های قدرت از ۲ میلیارد تومان آغاز و تا ۶ میلیون دلار در نوسان است، پس با پیر شدن این تجهیزات با این قیمت‌ها هزینه‌های چند ده میلیارد تومانی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای مناسبی در دنیا برای بهسازی و نوسازی تجهیزات مورد اشاره به کار گرفته می‌شود، گفت: این راهکارها باعث ارتقای عمر مفید آنها می‌شود، پس تلاش ما این است تا با همکاری دانشگاهیان و فعالان صنعت یاد شده عمر این تجهیزات را افزایش دهیم.

آقایی‌فر در مورد نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت ترانسفورماتورها گفت: نوسان نرخ ارز قیمت ترانسفورماتورها را ۲٫۵ برابر افزایش داده که این نوسانات علاوه بر ایجاد مشکل و فشار مالی به دولت به فعالان این صنعت نیز تحمیل هزینه‌های زیادی داشته است.

رئیس انجمن ترانسفورماتور ایران تأکید کرد: با اعمال روش‌های بهینه‌سازی مدیریت بهره‌برداری ترانسفورماتورها می‌توان عمر ترانس‌های پیر را تا ۷۰ درصد افزایش داد.

**راهکاری جدید برای کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق

عضو انجمن صنعت تاسیسات برق نیز در این همایش با بیان اینکه با استفاده از سیستم گرم‌کننده تابشی لوله‌ای (گرمایش از سقف) می‌توان در سالن‌های بزرگ مصرف گاز را تا ۵۰ درصد کاهش داد، گفت: این سیستم مصرف برق را نیز تا ۹۰درصد کاهش می‌دهد.

« احمد برنچی» افزود: ایران در ساخت تأسیسات گرم‌کننده تابشی لوله‌ای به خودکفایی کامل رسیده است.این فعال صنعتی ادامه داد: ایران نزدیک به ۲۰ سال پیش در زمینه تأسیسات حرارتی و برق با سیستم گرمایشی تابشی که در اروپا به آن توجه ویژه‌ای می‌شد، آشنا شد و این تکنولوژی همان سال‌ها وارد کشور شد و سپس تلاش برای بومی سازی این صنعت صورت گرفت .

برنچی افزود: پس از بومی سازی آن و برطرف ساختن نیازهای کشور در صادرات نیز اقدام هایی انجام شده است.

این عضو انجمن صنعت تاسیسات گفت: دولت باید از این تکنولوژی و از شرکت‌های فعال در این زمینه حمایت کند تا علاوه بر اشتغالزایی موجب ارزآوری برای کشور نیز شود.

 برنچی به نصب این سیستم‌ها در سالن‌های بزرگ به خصوص سالن‌های ورزشی اشاره کرد و گفت : با نصب این سیستم  می‌توان ۵۰ درصد مصرف گاز و ۹۰ درصد مصرف‌برق را کاهش داد.

این فعال صنعتی ادامه داد: در برخی از سالن‌های ورزشی و سالن‌های بزرگ همچنان از موتورخانه حرارت مرکزی استفاده می‌شود که این اقدام سالانه اتلاف انرژی بالایی بر کشور تحمیل می‌کند و حتی با نصب این موتورخانه‌های حرارت مرکزی، مصرف برق به شدت افزایش می‌یابد.

برنچی با بیان اینکه در این سیستم فقط گاز داخل لوله دستگاه سوخته و حرارت ایجاد می‌کند و تابش از زیر سقف به زمین انتقال می‌یابد، گفت: با این سیستم گرم‌کننده تابشی لوله‌ای، محیط‌های مسقف و بزرگ سریع گرم می‌شوند در حالی که در سیستم‌های قدیمی موتورخانه‌ها باید حتی چند روز و یا چند ساعت قبل روشن شود.

به گفته وی، برای گرمایش یک سالن هزار متری ۶ دستگاه از آنها نصب می‌شود و میزان مصرف برق آنها تنها ۱۰۰ وات است در حالی که موتورخانه حرارت مرکزی ۲ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.برنچی افزود: قیمت این دستگاه‌ها در مقایسه با مشابه خارجی  خود، بسیار پایین بوده و سرمایه اولیه کمی نیاز دارد.

   


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |