چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 26699 19:07 1394/11/20
رشد تولیدات صنعتی درسومین فصل متوالی منفی شد

رشد تولیدات صنعتی درسومین فصل متوالی منفی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد تولیدات صنعتی درسومین فصل متوالی منفی شد

رشد تولیدات صنعتی درسومین فصل متوالی منفی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه تولید-رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: رشد تولیدات صنعتی درپاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی ۲۴٫۸ درصد اعلام شده است. مسعود خوانساری درجلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعلام این موضوع گفت: اتاق طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی رشد تولید صنعتی در پاییز۱۳۹۴ نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل منفی ۲۴٫۸ درصد بوده است و این آمار نشان می دهد که درسومین فصل متوالی رشد تولید صنعتی منفی شده است، همچنین از سوی دیگر در همین دوره زمانی رشد فروش صنعتی منفی ۱۹ درصد بوده است. به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران رشد تمام صنایع به غیر از صنایع دارویی و غذایی در یک سال منفی بوده است. وی تصریح کرد: استمرار رشد منفی درپاییز سال جاری نشان از تعمیق رکود دربخش تولید صنایع است و بهترین راهکاری که می تواند برای خروج ازاین رکود موثر باشد توجه به صادرات است و پیشنهاد ما این است که دولت راه هایی که می تواند منجر به تقویت صادرات شود را دنبال کند.

گزارش پژوهشکده پولی و بانکی چه می گوید

گفتنی است پژوهشکده پولی و بانکی به درخواست اتاق تهران وضعیت تولیدات صنعتی کشور را در پاییز امسال مورد بررسی قرار داد و براساس آن اعلام کرد: نرخ رشد تولیدات صنعتی در این فصل نسبت به فصل مشابه در سال ۹۳ کاهش ۲۴٫۸ درصدی را ثبت کرد. گزارش یاد شده براساس اطلاعات شرکت های بورسی تهیه شده و نشان دهنده میزان تولید در صنایع بورسی است. برپایه این گزارش، میزان تولیدات صنعتی در شرکت های بورسی که معمولا تصویری از سطح تولید صنعت در کشور را نشان می دهد، با کاهش ۲۴٫۸ درصدی در فصل سوم سال مواجه شده و این شاخص برای سومین فصل متوالی منفی بود. طبق این گزارش، نرخ رشد تولیدات صنعتی در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افت ۱۱ درصدی را نشان می دهد. همچنین فروش واحدهای صنعتی نیز در ۹ ماهه (منتهی به آذرماه امسال) نسبت به مدت مشابه پارسال، کاهش ۱۹ درصدی داشت. این پژوهشکده دربررسی خود، روند منفی واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در سه فصل گذشته امسال را خاطرنشان ساخته و پیش بینی کرد که در فصل چهارم (زمستان) نیز این روند ادامه پیدا کند. علاوه براین، گزارش پژوهشکده یاد شده حاکی است، نمی توان انتظار نرخ رشد مثبت تولیدات صنعتی در فصل زمستان بود. پیش از این مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ رشد تولیدات صنعتی در همه فصول سال های ۹۲-۱۳۹۱ منفی بود و میانگین نرخ رشد تولیدات بخش صنعت در سال ۹۱ معدل منفی ۹٫۹ درصد ثبت شد و در سال ۹۲ رشد صنعت به منفی ۴٫۶ درصد رسید. سال گذشته نرخ رشد تولیدات صنعتی مثبت شد و به ۲.۸ درصد در طول سال رسید. براساس گزارش مرکز آمار، در زمستان سال گذشته نرخ رشد در این بخش ۳٫۳ درصدی را نشان داد و افزایش ۱٫۹ درصدی نسبت به فصل پاییز همان سال ثبت کرده بود.

مهمترین اتفاقات اقتصادی کشور دریک ماه گذشته

مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مهمترین اتفاقات اقتصادی کشور دریک ماه گذشته اظهار کرد: مهمترین اتفاق اخیر سفر رییس جمهور به ایتالیا و فرانسه بود که در این سفر حدود ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی بخش خصوصی هم حضور داشتند. وی افزود: در این سفر قراردادهای موفقیت آمیزی در زمینه خرید هواپیما،خودرو،انرژی و معدن به امضا رسید. خوانساری ادامه داد: مهمترین قراردادی که در این سفر اتفاق افتاد قرارداد خرید هواپیما بود که شاید بتوان گفت ۳۰ سال منتظر چنین قراردادی بودیم. امیدواریم که با آمدن این هواپیماها ناوگان هوایی ما به روز شود. رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همچنین در زمینه انرژی،معدن و خودرو قراردادهای خوبی بسته شد اما امیدواریم در آینده بخش خصوصی بیشتر و موثرتر در این قراردادها حضور پیدا کند و از امتیازهایی این کشورها برای فاینانس و بیمه استفاده کند. خوانساری همچنین به سفر اخیر رییس جمهور چین به ایران اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر قرارداد مطلوبی در زمینه ریلی و خرید قطارهای تندرو بسته شد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |