پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 32692 19:04 1395/02/26
رسیدن سرعت قطاردر ایران به ۲۵۰ کیلومتر تا ۴ سال آینده

رسیدن سرعت قطاردر ایران به ۲۵۰ کیلومتر تا ۴ سال آینده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رسیدن سرعت قطاردر ایران به ۲۵۰ کیلومتر تا ۴ سال آینده

رسیدن سرعت قطاردر ایران به ۲۵۰ کیلومتر تا ۴ سال آینده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی گفت: با توسعه شبکه راه آهن ریلی در کشور امیدواریم تا چهارسال آینده شاهد راه اندازی قطارسریع السیر تهران - قم - اصفهان با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت باشیم. عباس آخوندی روز یکشنبه درآیین گشایش چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: علاوه بر توسعه قطارهای سریع السیر، قرارداد برقی شدن مسیر تهران به مشهد و افزایش سرعت قطارهای این مسیر به ۲۰۰ کیلومتر در مرحله نهایی قرار دارد. وی نخستین اولویت وزارت راه و شهرسازی را توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه عنوان کرد تا بتوانیم ارتباط و همکاری خود را از مدیترانه تا شبه قاره و از عراق تا آسیای میانه و کشورهای همسایه توسعه دهیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه ارتباطات خوب سیاسی به ما کمک می کند روابط بسیاری خوبی را با همسایه های خود برقرار کنیم، بطوری که هم اکنون با کشورهای پاکستان، افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان، ترکیه و عراق روابط بسیار خوبی داریم. به گفته این مقام ارشد حوزه راه و شهرسازی، سالانه در کشور ۹۰ میلیون تن مواد معدنی جابجا می شود و ضروری است به منظور صرفه جویی هایی زیادی که در این بخش وجود دارد حمل همه این مواد از جاده به ریل منتقل شود. آخوندی گفت: خوشبختانه در منطقه امکان ترانزیت نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد با استفاده از شبکه ریلی وجود دارد و امیدواریم شاهد افزایش ترانزیت کالا در منطقه در اسرع وقت باشیم تا بتوانیم با استفاده از تعرفه های رقابتی در حوزه ترانزیت همکاری های خود را افزایش دهیم. آخوندی خواستار برقراری قطارهای برنامه ای در تمام حوزه های مسافری و باری شد و گفت: وجود قطارهای برنامه ای سبب خواهد شد در حوزه بار و مسافر برنامه منظمی برای حرکت قطارها وجود داشته باشد تا بتوانیم در مسیرهای مختلف از جمله چین، مسکو و اروپا این قطارها را راه اندازی کنیم. وی بر افزایش حمل مسافر توسط شبکه ریلی کشور تاکید کرد و گفت: سنت قطارها در ایران همواره حمل بار بوده است ولی ما باید با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز و دو خطه کردن مسیرها و راه اندازی قطارهای سریع السیر و حمل و نقل حومه ای میزان حل مسافر خود را با قطار افزایش دهیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: روزانه بیش از ۴۵۰ هزار خودرو وارد تهران می شود و تنها راهکار برون رفت از مشکلات و آلودگی ها و صرفه جویی مصرف انرژی، توسعه حمل و نقل حومه است که وزارت راه و شهرسازی با سرعت این مسئله را در دست اقدام قرار داده است.

همکاری نزدیک با اتحادیه بین المللی راه آهن های جهان

دبیرکل اتحادیه بین المللی راه آهن های جهان گفت: این اتحادیه با ۲۴۰ عضو در جهان در توسعه خط آهن و حمل و نقل چند وجهی در خاورمیانه با ایران همکاری های نزدیکی دارد. ژان پیرلوبینو افزود: بدون شک توسعه شبکه ریلی در خاورمیانه و حمل ونقل چند وجهی رونق اقتصادی بیشتری را برای ایران وکشورهای منطقه فراهم می کند. وی گفت: ارائه خدمات استاندارد و بین المللی به توسعه کسب و کار در این عرصه کمک خواهد کرد و برای نخستین بار برگزاری این کنفرانس حرفه ای در ایران نشانگر مشارکت تمام دست اندرکاران حمل و نقل ریلی، دریایی و نفتی از طریق شبکه راه آهن است.

برنامه اتصال خط آهن ایران به تمام کشورهای همسایه

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم گفت: در افق سال ۲۰۲۵ سهم راه آهن در حمل بار باید به ۳۰ درصد و حمل مسافر باید به ۱۸ درصد برسد و برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی هم اکنون احداث ۹ هزار کیلومتر خط آهن جدید در دستور کار قرار گرفته است. محسن پورسید آقایی افزود: طول شبکه ریلی کشور هم اکنون به ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده و راه آهن درصدد است در برنامه چشم انداز خود ۹ هزار کیلومتر راه آهن جدید احداث کند و در حال حاضر قرارداد احداث ۵ هزار کیلومتر راه آهن منعقد شده است. وی گفت: اولویت ما در حوزه شبکه ریلی اتصال خط آهن ایران به تمام کشورهای همسایه است و هم اکنون راه آهن ایران به کشورهای ترکمنستان، ترکیه و پاکستان متصل شده و امیدواریم در آینده نزدیک اتصال راه آهن ایران به جمهوری آذربایجان، افغانستان و عراق عملی شود. مدیرعامل شرکت راه آهن افزایش ترانزیت ریلی را یکی از اولویت های مهم این شرکت اعلام کرد و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده ترانزیت ریلی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال قبل از آن ۹۳ درصد رشد نشان می دهد. وی گفت: شبکه ریلی ایران به چهار بندر مهم بندرعباس، امیرآباد، امام خمینی(ره) و خرمشهر متصل است و در آینده نزدیک تلاش خواهیم کرد خطوط ریلی کشور به بنادر چابهار و انزلی نیز متصل شود.

تقویت شبکه ریلی همسو با شرایط آب‌وهوایی و نیاز کشور

محسن نایب‌زاده مدیرعامل زیمنس در ایران نیز درحاشیه این نمایشگاه با اشاره به نیاز روزافزون شبکه حمل‌و‌نقل ایران، به شبکه ریلی مدرن و سریع در حوزه‌های درون شهری، بین شهری و باربری گفت: «ایده لوکوموتیو زیمنس، در راستای پاسخگویی به نیازهای روزافزون نقل و انتقال مسافران، حمل بار و با توجه به شرایط آب و هوایی ایران طراحی شده است. ما خود را به ایجاد تغییرات مثبت و اثرگذار در کشور متعهد می‌دانیم و از توسعه اقتصادی پایدار کشور پشتیبانی می‌کنیم. در این راستا، بهره‌گیری از فناوری‌های نوآورانه، دانش بومی و ابتکار عمل در پی‌ریزی زیرساخت ریلی مدرن، پرسرعت، کارآمد و امن در ایران، در دستور کار خود قرار داده‌ایم.» ایده لوکوموتیو قدرتمند زیمنس که بر اساس قطار موفق و اثبات‌شده وکترون Vectron در اروپا طراحی شده، حداکثر سرعتی برابر با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد و گزینه بسیار مناسبی برای کاهش تعداد سفرهای بین شهری در ایران به شمار می‌رود. همچنین قابلیت آن را دارد که به عنوان قطارهای باربری مورداستفاده قرار گیرد. گفتنی است  در چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی بیش از ۳۵۰ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی از کشورهای آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، چین، فنلاند، بنگلادش، بلژیک، جمهوری چک، روسیه، اوکراین، استرالیا، لهستان، سوئد و بلغارستان مشارکت دارند. شرکت‌های زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه، استادلر سوئیس، بمباردیر و بوخومر آلمان با انتقال دانش و فناوری، دستاوردهای خود را در صنعت حمل و نقل ریلی در این نمایشگاه عرضه می کنند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |