پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 6834 13:56 1393/08/24
راه‌اندازي جعبه سياه صنعت گاز ايران

راه‌اندازي جعبه سياه صنعت گاز ايران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
راه‌اندازي جعبه سياه صنعت گاز ايران

راه‌اندازي جعبه سياه صنعت گاز ايران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

برنامه جديد مقابله با حبس گاز در پارس‌جنوبي

همزمان با آغاز شمارش معکوس براي افزايش توليد گاز از پارس جنوبي، خط لوله دهم و تاسيسات تقويت فشار گاز آن به استراتژيک ترين پروژه صنعت گاز ايران تبديل شده به طوري‌که در صورت عدم راه اندازي امکان حبس گازهاي توليدي در پارس جنوبي وجود دارد‎.
‎شرکت ملي نفت ايران براي زمستان سال جاري وعده افزايش 100 ميليون مترمکعبي توليد گاز با تکميل مراحل طرح توسعه پنج فاز قديمي 12، 15 تا 18 پارس جنوبي را ارائه کرده است‎.
‎بر اين اساس هر چند در مراحل بهره برداري و آغاز توليد زودهنگام گاز از سکوهاي دريايي و پالايشگاه هاي ساحلي فازهاي 15 تا 18 پارس جنوبي ترديدهايي وجود دارد اما پيش بيني مي‌شود به زودي ظرفيت توليد گاز از فاز 12 به عنوان بزرگترين فاز پارس جنوبي افزايشي حدود 25 تا 30 ميليون مترمکعبي پيدا کند‎.
‎با اين وجود در کنار افزايش ظرفيت توليد گاز، برنامه ريزي‌هايي به منظور انتقال گازهاي توليدي از پارس جنوبي به استان‌هاي شمال و مرکز کشور در دستور کار شرکت گاز قرار گرفته است‎.
‎به عبارت ديگر، با توجه به برنامه افزايش توليد گاز در صورتي که طرح هاي جديد انتقال و توزيع گاز در سطح شبکه سراسري خطوط لوله کشور تعريف و اجرايي نشود بخشي از گازهاي توليدي در منطقه عسلويه حبس و حتي امکان سوختن آنها در مشعل پالايشگاه ها وجود دارد‎.
‎ازاين رو در شرايط فعلي مهمترين پروژه در دست اجرا براي مقابله با حبس گاز در پارس جنوبي، اجراي دو پروژه گليدي در مسير خط لوله نهم سراسري انتقال گاز کشور است‎.
‎در کنار مراحل احداث خط لوله دهم سراسري، مراحل راه اندازي تاسيسات تقويت فشار گاز پتاوه چهارم هم به صورت همزمان آغاز شده است که در صورت بهره برداري از اين دو پروژه کليدي ضمن افزايش 70 ميليون مترمکعبي ظرفيت انتقال گاز از جنوب به مرکز و شمال کشور زمينه جلوگيري از حبس گاز فراهم مي شود‎.
‎حسن پايون مجري احداث اين دو پروژه در شرکت ملي گازايران در گفتگو با مهر با بيان اينکه هم اکنون مراحل لوله کشي و ساخت تاسيسات تقويت فشار گاز پتاوه چهارم به پايان رسيده است، گفت: تا پايان آذر ماه اين تاسيسات تقويت فشار گاز در مدار بهره برداري قرار مي‌گيرد اما براي راه اندازي قطعه پاياني خط لوله دهم سراسري گاز به دليل موقعيت کوهستاني منطقه مراحل تست لوله زمان بر خواهد بود‎.
‎کارشناسان صنعت گاز از اين دو پروژه خط لوله و تاسيسات تقويت فشار گاز به عنوان جعبه سياه صنعت گاز کشور نام مي برند که در صورت عدم بهره‌برداري به موقع از آنها براي زمستان سال جاري تامين گاز مشترکان به ويژه مصرف کنندگان گاز خانگي با مشکلاتي روبرو خواهد شد‎.
‎از سرازيري نفت به شيخ نشين ها جلوگيري مي‌شود
از سوي ديگر نيز سخنگوي كميسيون انرژي گفت: با توجه به مشکلات مالي شايد دولت نتواند آنگونه که حق ماست در ميادين مشترک کار کند لذا حتما به بخش خصوصي توانمند نياز دارد‎.
‎حسين خامکاني، سخنگوي کميسيون انرژي در گفت‌و‌گو با ايلنا در پاسخ به اينکه چرا براي جلوگيري از سرازير شدن نفت به کشورهاي همسايه از توان بخش خصوصي در بهره برداري از ميادين مشترک استفاده نمي‌شود، گفت: در قانون برنامه و همچنين قوانين بودجه سنواتي که همه ساله تصويب مي‌کنيم دولت را تشويق مي‌کنيم که اولويت را به ميادين مشترک داده و بخش خصوصي را نيز به اين مقوله وارد کند
وي با بيان اينکه بخش خصوصي مي‌تونند با شرکت‌هاي بزرگ خارجي مشترکا کار کند، اظهار داشت: بخش خصوصي در برخي مواقع توانمند‌تر از دولت هم مي‌تواند ورود پيدا کند چون دولت به دليل مشکلات مالي که دارد شايد نتواند آنگونه که حق ماست در ميادين مشترک کار کند لذا به بخش خصوصي نياز دارد‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |