جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 75302 14:08 1396/10/06
رئیس کمیسیون فلسطین پارلمان امان: مجلس اردن در لغو تفاهم‌نامه‌ها با تل‌آویو جدی است

رئیس کمیسیون فلسطین پارلمان امان: مجلس اردن در لغو تفاهم‌نامه‌ها با تل‌آویو جدی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس کمیسیون فلسطین پارلمان امان: مجلس اردن در لغو تفاهم‌نامه‌ها با تل‌آویو جدی است

رئیس کمیسیون فلسطین پارلمان امان: مجلس اردن در لغو تفاهم‌نامه‌ها با تل‌آویو جدی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: نمایندگان پارلمان اردن در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال پایتخت آمریکا از تل‌آویو به قدس، اخیرا بر سر بازبینی توافقات با رژیم صهیونیستی به اتفاق‌نظر رسیدند.

از جمله توافق‌هایی که پارلمان اردن به بازنگری آن می‌پردازد، توافق صلح به نام «وادی عربه» است که در سال ۱۹۹۴ میلادی میان اردن و اسرائیل امضا شد و اردن پس از امضای این تفاهم‌نامه، با این رژیم روابط سیاسی و اقتصادی برقرار کرد.

در همین راستا، ایکنا با هدف بررسی آخرین اقدامات پارلمان اردن در واکنش به تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس که موج اعتراضات به آن همچنان ادامه دارد، گفت‌وگویی با یحیی سعود، رئیس کمیسیون فلسطین پارلمان اردن، انجام داده که متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

وی در ارتباط با تصمیم پارلمان اردن برای پاسخ به این اقدام نسنجیده ترامپ گفت: لغو همه توافقنامه‌های امضاشده میان اردن و رژیم اسرائیل، احضار سفیر اردن از تل‌آویو، تعطیلی سفارت اسرائیل در امان، از جمله اقداماتی است که بررسی آن‌ها به عهده مجلس نمایندگان اردن است وامیدوارم نمایندگان تصمیمات شجاعانه‌ای در راستای خدمت به مسئله فلسطین اتخاذ کنند.

وتوی آمریکا

یحیی سعود در ادامه به اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این یک مسئله کاملا واضح و آشکار است که آمریکا هر قطعنامه‌ای را که علیه اسرائیل و منافع این رژیم باشد را وتو می‌کند، اما از کشورهای عربی و اسلامی می‌خواهم از هر وسیله و ابزاری که در اختیار دارند، اعمال نفوذ کنند و در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی که با هدف تشدید یهودی‌سازی قدس شریف صورت می‌گیرد، بایستند.

پارلمان‌های کشورهای اسلامی

رئیس کمیسیون فلسطین پارلمان اردن در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقش مهم مجالس نمایندگان کشورهای اسلامی در دفاع از مظلومیت و حقوق مشروع ملت فلسطین اشاره کرد و گفت: نمایندگان پارلمان‌ها باید سعی کنند که به تظاهرات و اعتراضات مردمی خط و جهت بدهند و در کنار مردم بایستند تا این پیام را به سران کاخ سفید بدهند که فلسطین تنها نیست و نمی‌توانند هر تصمیمی که دلشان بخواهد درباره آن اتخاذ کنند.

یهودی‌‌سازی قدس

یحیی سعود بیان کرد: اردن تصمیم اخیرا ترامپ را ظالمانه و در راستای مشرعیت‌بخشی به رژیم صهیونیستی و زمینه‌سازی برای تشدید یهودی‌سازی قدس شریف می‌داند، بنابراین مردم اردن به محض اعلام این تصمیم از سوی ترامپ با برگزاری راهپیمایی‌های متعدد در شهرهای مختلف این کشور، تصمیم نابخردانه ترامپ را محکوم و از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند از این تصمیم خود عقب‌نشینی کند. رئیس کمیسیون پارلمان اردن، به حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: اگر حمایت‌های مالی و تسلیحاتی دولت آمریکا نبود، اسرائیل حتی یک دقیقه نمی‎توانست بر پیکره جهان عرب حضور داشته باشد.

نشست استانبول

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر موضع اردن نسبت به معرفی قدس شرقی به‌عنوان پایتخت فلسطین در نشست اخیر سران کشورهای اسلامی در استانبول و این که آیا این موضوع به معنای چشم‌پوشی از بخش غربی قدس و اراضی اشغالی و اعتراف ضمنی به وجود رژیم اشغالگر اسرائیل نیست، گفت: به هر حال اردن سعی می‌کند که در این موضوع با نظر اکثریت کشورهای عربی و اسلامی همراه باشد و از هر تصمیمی که مورد اجماع و متضمن حل عادلانه فلسطین باشد، حمایت می‌کند.

نقض آیین‌نامه‌های بین‌المللی

یحیی سعود در پایان این گفت‌وگو، به موضع رسمی دولت اردن(پادشاه) نسبت به تصمیم اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس شریف به‌عنوان پایتخت اسرائیل اشاره کرد و گفت: موضع رسمی دولت، پارلمان و مردم در مخالفت با این تصمیم ظالمانه ترامپ، واحد و یکی است و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به محض اعلام این تصمیم در نخستین جلسه خود با هیئت وزیران، این اقدام را محکوم و نقض قوانین و آیین‌نامه‌های بین‌المللی توصیف کرد



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |