سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 64731 11:44 1396/04/26
رئیس مجمع واردات: صادرات پرستیژ اقتصاد هر کشوری است

رئیس مجمع واردات: صادرات پرستیژ اقتصاد هر کشوری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس مجمع واردات: صادرات پرستیژ اقتصاد هر کشوری است

رئیس مجمع واردات: صادرات پرستیژ اقتصاد هر کشوری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات با اشاره به اینکه تولید کالاهای صادراتی، توسعه را به کشور بازمی‌گرداند گفت: توسعه اقتصادی نسبت به گذشته با تفاوت‌هایی همراه بوده و تنها تمرکز بر نیاز و تولید مختص بازار داخل، نمی‌تواند در آینده پاسخگوی نیازهای توسعه‌ایی کشور باشد، لذا باید یک گام فراتر از وضعیت فعلی کشور برداشته و به سمت تولید کالاهای صادراتی و افزایش تجارت خارجی حرکت کرده تا از دیگر رقبای منطقه‌ای عقب نمانیم.

وی ادامه داد: تجارت خارجی در بسیاری از کشورهای پیشرفته، سرنوشت اقتصاد را مشخص می‌کند چراکه رونق اقتصادی ایجاد شده از این بخش، به‌عنوان یک ابزار تعادل بخشی به بازارهای داخلی شناخته می‌شود.

مناقبی افزود: افزایش تجارت خارجی معنای مهمتری به نام افزایش صادرات دارد؛ ویترین اقتصاد از نگاه سرمایه‌گذاران خارجی، صادرات است و زمانی‌که بال‌های صادرات در اقتصاد گشوده شود، تمامی پارامترهای اقتصادی از جمله واردات به زیر چتر بال‌های صادراتی اقتصاد درمی‌آید.

وی اضافه کرد: واردات زمانی به اقتصاد تعظیم می‌کند که حاصل آن ورود مواد اولیه برای تولید محصولات صادراتی باشد وگرنه واردات غیرازاینکه کالای مشابه داخلی را به چالش بکشد، هیچ فایده‌ای ندارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:‌ پیشی گرفتن صادرات بر واردات، جزء آرزوهای هر کشور است چراکه نشان‌دهنده قوام یافتن تولید داخل و ارتقای کیفی محصولات تولیدی است. ضمن اینکه می‌تواند به پایداری بازارهای خارجی نیز منجر شود؛‌ اما موضوع اساسی که ممکن است مورد غفلت قرار گیرد این است که این پیشی گرفتن، باید ناشی از افزایش حجم تولید داخل باشد، نه اینکه به دلیل وضع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در مسیر واردات قانونی، ایجادشده باشد.

رئیس مجمع واردات با اشاره به اینکه باید در نحوه ارتباط میان مصرف، تولید و تجارت بازبینی اساسی شود، تصریح کرد: اگر به‌دنبال دستیابی به اقتصاد تاب‌آور و مقاوم در برابر هر پدیده بیرونی و تحمیلی بر اقتصاد هستیم، باید آن را به‌صورت ساختاری در کشور پایه‌ریزی کنیم و دست از حاشیه رفتن‌ها و شعارپراکنی‌ها و فعالیت‌های مقطعی و گذرا که سرانجامی هم ندارد، برداریم.

وی خاطرنشان کرد:‌ مثبت شدن تراز تجاری، در شرایطی که واردات توسط انواع و اقسام اهرم‌های غیرتعرفه‌ای، محدود شده باشد، چندان هدف زیبنده‌ای برای اقتصاد نیست. وقتی استهلاک برای تجارت خارجی، اعم از صادرات و واردات، به‌قدری افزایش‌یافته که فعالان اقتصادی، هرروز خطر ورشکستگی و حذف از بازار را با گوشت و استخوان خود لمس می‌کنند، نمی‌توان به مثبت شدن تراز تجاری چندان دل بست و آن را نشان از رشد اقتصادی تصور کرد.

مناقبی گفت: متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد یک تفکر استراتژیک که اقتصاد مقاومتی را به معنای انزوای اقتصادی ایران معنا می‌کند، هرروز تلاش می‌کند که بخش زیادی از انرژی و توان فعالان بخش خصوصی در حوزه واردات رسمی و قانونی را درکلاف سردرگم بروکراسی اداری تلف کند تا جایی که به‌جای آن‌که دغدغه اصلی بنگاه‌ها انجام فراینده‌های اصلی مرتبط با تولید و تجارت باشند، باید تمرکز خود را برگذر از دست‌اندازها و موانع موجود در بروکراسی غیر کارآمد برخی دستگاه‌های دولتی قرار دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |