پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 80499 10:51 1397/01/27
رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی: تاجرانی که براساس اعتبارشان کالا وارد کرده‌اند به علت مشکل تامین ارز در آستانه ورشکستگی هستند

رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی: تاجرانی که براساس اعتبارشان کالا وارد کرده‌اند به علت مشکل تامین ارز در آستانه ورشکستگی هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی: تاجرانی که براساس اعتبارشان کالا وارد کرده‌اند به علت مشکل تامین ارز در آستانه ورشکستگی هستند

رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی: تاجرانی که براساس اعتبارشان کالا وارد کرده‌اند به علت مشکل تامین ارز در آستانه ورشکستگی هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: محمد فراهانی در گفتگویی اعلام کرد: از زمانی که دولت به صورت رسمی اعلام کرد که ارز تک نرخی شده و قیمت آن ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است تقریبا هیچ ثبت و سفارشی صورت نگرفت که دولت بخواهد به آن ارز اختصاص دهد و در این چند روز هیچ کالایی از اعم از مصرفی، سرمایه‌ای یا واسطه‌ای ثبت سفارش نشده است. امروز همه اقتصاد کشور درگیر بازار ارزی هستند که از فاز التهاب به فاز ابهام رفته است.

وی ادامه داد: اصل داستان که قیمت ارز تک نرخی شده درست است و همه از آن حمایت می‌کنند اما حاشیه‌هایی که به وجود آمده که همه را دچار ابهام کرده است از جمله اینکه ارز مبادله‌ای که بیشتر به مواد خوراکی و کالاهای اصلی مردم داده می‌شد از ۳۵۰۰ به ۴۲۰۰ رسیده است و از طرف دیگر عملا ارز با قیمت آزاد وجود ندارد که ضامن اعتبار و ثبات ارز ۴۲۰۰ باشد.

رییس انجمن وارد کنندگان مواد غذایی گفت: زمانی ارز تک نرخی قابل قبول است که در تمام بازار‌ها این قیمت حکمفرما باشد اما امروز با این راهکاری که به بازار تحمیل شده حتی معیشت و وضعیت عادی مردم را تحت شعاع قرار داده است. امروز پدر و مادری که فرزند خود را برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده است نمی‌تواند برای او ارز بفرستد چرا که نه دولت به او دلار ۴۲۰۰ می‌دهد و نه صرافی‌ها اجازه دارند که دلار را خارج از سیستم بانکی بفروشد.

فراهانی ادامه داد: از طرف دیگر وضعیت فعالیت صرافی‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است بانک مرکزی که چند هزار مجوز برای فعالیت صرافی‌ها صادر کرده است و وثیقه‌های سنگینی از آن‌ها گرفته تمام فعالیت‌های آن‌ها را امروز محدود کرده است.

وی گفت: در هیچ کجای دنیا ارز خارجی را قاچاق نمی‌دانند و صرافی‌ها وظیفه تبدیل پول‌های خارجی را دارند.

رییس انجمن وارد کنندگان مواد غذایی افزود: از ابتدای تصمیم دولت تا الان اعضای ما به مشکلات زیادی خورده‌اند و هر روز با من تماس می‌گیرند که تکلیف ما چیست و چکار باید بکنیم زیرا موجودی انبار‌ها برای یک تا دو ماه است و بعد از آن باید مواد اولیه جدید خریداری شود ضمن آنکه بسیاری از تاجران ما بر حسب اعتبار کالا وارد کرده‌اند و الان که زمان سررسید کالا رسیده است مشکل تامین ارز دارند این مشکل به آن حد رسیده است که من می‌توانم به جرات بگویم که هر کس در دو سه ماه اخیر به صورت اعتباری کالا وارد کشور کرده است در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است چون بانک فقط به ثبت سفارش‌ها و درخواست‌های جدید که از ۱۰ روز پیش آمده ارز اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: چنین تصمیم‌های کلانی که به صورت مستقیم با زندگی و معیشت مردم در ارتباط است بایستی با نظر تشکل‌ها، انجمن‌ها و نمایندگان بخش خصوصی اتخاذ گردد اما امروز ما شاهد هستیم که هیچ نظرخواهی از بخش خصوصی نشده است دولت به صادر کننده می‌گوید که باید پول حاصل از صادرات مواد را به کشور برگرداند اما با کدام سیستم بانکی این کار صورت بگیرد؟ بعد می‌گویند به جای پول کالا وارد کند اما موضوع این است که هر کسی تخصصی دارد و نمی‌توان یک فرد صادرکننده را مجبور کنیم که کالا وارد کند و در آن حوزه فعالیت کند.

وی تصریح کرد: با تمام این اوصاف سایت ثبت سفارش هم بسته است و عملا در ده روز گذشته هیچ کالایی ثبت سفارش نشده است این یعنی به صورت رسمی ما وارداتی نداشتیم این در حالی است که برخی از مواد خوراکی، شکلات، آب میوه و بستنی نزدیک به ۶۰ درصد مواد اولیه آن وارداتی است و اگر زود‌تر در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشود با کمبود این مواد در بازار و گرانی آن‌ها مواجه خواهیم شد.

فراهانی ادامه داد: فعالیت اقتصادی یعنی واردات و صادرات و با تصمیم دولت عملا ما ده روز است که هیچ فعالیت اقتصادی نداشته‌ایم و هر روز که می‌گذرد ضربه‌ای به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: تک نرخی کردن ارز یعنی دولت در بازار پولی دخالت نکند و بگذارد بازار قیمت دلار را مشخص کند و خود به عنوان یک بنگاه صبح به صبح دلار خود را به بازار تزریق کند. امروز ترکیه هم دچار مشکل ما شده است و به علت دخالت دولت در بازار پولی شرایط بحرانی سپری می‌کند کما اینکه در چند روز اخیر لیر ترکیه ارزش خود را به میزان زیادی از دست داده است.

رییس انجمن وارد کنندگان مواد غذایی اظهار امیدواری کرد که دولت با برنامه ریزی، این رویه را در پیش گرفته باشد نه از سر استیصال؛ زیرا در غیر این صورت باید شاهد یک بحران عظیم پول بانکی در روزهای آینده باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |