جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 1657 07:48 1393/02/15
رئيس‌جمهور:با تقابل نمي‌توان در دنيا موفق بود

رئيس‌جمهور:با تقابل نمي‌توان در دنيا موفق بود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رئيس‌جمهور:با تقابل نمي‌توان در دنيا موفق بود

رئيس‌جمهور:با تقابل نمي‌توان در دنيا موفق بود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه اخبار ايران : رييس‌جمهور گفت: اين دولت از آغاز تاکيد داشته است و امروز هم تاکيد مي‌کند راهي جز اعتدال، دوري از افراط، تفريط، تحجر و تسليم ديگران نبودن و راهي جز عقلانيت نمي‌شناسد‎.

حجت‌الاسلام حسن روحاني که به مناسبت روز معلم در جمع اساتيد و معلمان نمونه کشور سخن مي‌گفت، با اشاره به تجربه خود در دوران سياست و زمان نهضت انقلاب اسلامي تا امروز، اظهار کرد: در اين دوران هميشه مسئوليتي در حوزه‌هاي مختلف بر عهده داشته‌ام و آنچه که مي‌فهم اين است که تندروي و افراط به ما لطمه زده است و تندروي و افراط براي مملکت نفعي نداشته است‎.
‎وي با تاکيد بر اين‌که بايد مسير اعتدال و عقلانيت را در پيش بگيريم، خاطرنشان کرد: بايد فضاي آرام بحث و انتقادپذيري در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد و اگر اشکالي مطرح شد، بايد به آن پاسخ بدهيم، نه اينکه منتقدان را به کميته انضباطي ببريم،‌ بلکه بايد از اشکال و نقد استقبال کنيم و به آن پاسخ بدهيم‎.
‎رييس‌جمهور تصريح کرد: آنچه من مي‌فهم اين است که اين کشور با تقابل نمي‌تواند در دنيا موفق باشد و راه اين دولت راه تعامل سازنده با دنياست، اما وقتي ما حرف از تعامل سازنده مي‌زنيم، مي‌گويند مي‌خواهيد با دنيا بسازيد؟ نخير، پس مي‌خواهيم در برابر دنيا خنجر بکشيم‎.
‎روحاني افزود: ما مي‌خواهيم با دنيا منطقي صحبت کنيم، البته ممکن است در مواردي مشکلات حل نشود، اما صددرصد راه‌حلي دارد که بايد به دنبال راه‌حل بگرديم‎.
‎رييس‌جمهور با بيان اين که اين دولت معتقد است در اين کشور تحريم، ظلم بزرگ براي ملت ايران است، خاطرنشان کرد: اگر کسي از تحريم خوشش مي‌آيد استدلالش را بگويد، اما ما مي‌گوييم تحريم يعني نتوانيم جنسي را صادر يا وارد کنيم يعني رفت و آمد اساتيد و حضور در مراکز علمي محدود شود‎.

‎روحاني با بيان اين‌که ما بايد در شرايط امروز ببينيم دانشگاه چگونه مي‌تواند مفيدتر باشد تا در نهايت به توليد، خدمات کارآمد، ثروت ملي، قدرت ملي و بهبود زندگي مردم تبديل شود، اظهار کرد: اگر دانشجو تبديل به کاغذي به نام مدرک و مدارک‌دار بيکار در جامعه شود يک ايراد است که بايد آن را رفع کنيم و ما براي حل اين مشکلات به شما معلمان و اساتيد اميدواريم چون شما تجربه داريد و همه بايد دست به دست هم دهيم و به اين مشکلات رسيدگي کنيم پس از شوراي عالي انقلاب فرهنگي تا دولت، هيات‌هاي علمي، دانشگاه‌ها و اساتيد همه بايد با هم راه بهتر را ياد بگيريم تا از راه بهتر به کشور، نظام، انقلاب و تاريخ خود خدمت بيشتر کنبه گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني در آغاز ديدار خود با اساتيد و معلمان نمونه کشور که به مناسبت روز معلم در سالن شهيد بهشتي ساختمان رياست‌جمهوري برگزار شد، با بيان اين‌که هفته معلم، هفته تجليل از شخصيت‌هاي والايي است که کليد علم، دانش و پژوهش و توسعه و پيشرفت کشور در دستان پرتوان آنان است، اظهار کرد: به همه اساتيد و معلمين عزيزي که افتخار استاد نمونه را کسب کردند تبريک مي‌گويم گرچه استاد همواره نمونه است، اما شخصيت‌هاي فرهيخته و استاد نمونه، نمونه نمونه هستند يعني نور علي‌النور‎.
‎وي در ادامه با گراميداشت ياد استاد شهيد آيت‌الله علامه مطهري، ايشان را به راستي شخصيتي نمونه دانست و گفت: شهيد مطهري خوب فهميد و درک کرد و درس خود را خوب خواند و همه افتخارات از همين پايه نشات مي‌گيرد يعني آنکه خوب مي‌خواند و خوب مي‌فهمد و مي‌تواند نمونه‌اي باشد که براي نسل جوان ما راه فهم علم و درک دانش را هموار کند‎.
‎رييس‌جمهور با بيان اين‌که بالاتر از فهم، درک، اخلاق، ايمان‌ و ايثار، آمادگي براي حل معضلات و مشکلات فکري، ديني، اخلاقي، سياسي و اجتماعي جامعه است، گفت: حل‌المسائل و حل‌المشکلات بودن مهم است. اينکه در کدام کلاس، دانشگاه يا شهرستان باشيم مهم نيست، بلکه بايد بدانيم مشکل امروز کشور و جامعه کجاست و آستين‌ها را بالا بزنيم و در رشته‌اي که تخصص داريم به گونه‌اي شاگرد پرورش دهيم و افکار نسل جوان را هدايت کنيم تا حداقل مشکلات را کم کنيم‎.
‎   وي با بيان اين‌که از ديد قرآن بالاترين افتخار انسان و معيار ترجيح انسان بر فرشته، قدرت تعلم و سپس تعليم انسان است، گفت: امتياز انسان آن است که از طريق علامت مي‌آموزد و آنکه از طريق علامت و علم به تمام دانش‌هاي جهان مي‌رسد، انسان است پس حال که خداوند اين استعداد را در ما قرار داده است بايد از آن استفاده کنيم و در دنياي بي‌کران علم و دانش بياموزيم چون هر چه که آموخته‌ايم و خواهيم آموخت ناچيزي از اين دنياي بي‌کران است‎.
‎رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که هيچ صفتي براي انسان برتر از صفت انتخاب و برگزيدن نيست، گفت: امروز بايد رشته‌هاي علمي‌مان را نيز گزينش کنيم‎.
‎روحاني با طرح اين پرسش که دانشجويان پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه کجا جذب مي‌شوند؟ و چه کساني در انتظار پايان دوران تحصيلي دانشجويان هستند تا براي کارآفريني از آنها بهره بگيرند؟ افزود: بايد دانشگاه را به مقام و منزلتي برسانيم که در پايان سال تحصيلي دل‌هاي فراواني خوشحال شوند که مهندس، پزشک و متخصصي را که نياز داشته‌اند پيدا کرده‌اند، اما اگر پايان ترم تحصيلي تبديل به اندوهي براي دانشجو و پدر و مادرش شود يک ايراد است که اين پايان غم‌انگيز مسير علم و دانش در کشور ما بايد برايش چاره‌انديشي شود‎.
‎وي با بيان اين‌که امروز صدها و هزارها متخصص را نياز داريم تا بتوانيم معضلات کشور را حل کنيم، تصريح کرد: به همه اساتيد، بزرگان و دانشگاهيان احترام مي‌کنم چرا که خود نيز هم حوزه و هم دانشگاه را مي‌شناسم و بيش از 10 سال در حوزه و کمي کمتر در دانشگاه درس خوانده‌ام پس در حد يک طلبه و دانشجو، حوزه و دانشگاه را مي‌شناسم و اعتقاد دارم حوزه و دانشگاه بايد به کمک دولت و نظام به پا خيزند‎.
‎رييس‌جمهور افزود: وقتي دولت اعلام مي‌کند در شرايط رکود تورمي هستيم و راهي جز اين‌که در مرحله اول تورم را کاهش دهيم و سپس به دنبال رکود رويم نمي‌بينيم، اساتيد دانشگاه بايد نقد و راهنمايي کنند و دانشگاه‌ها مقاله و نامه به وزراي اقتصادي، معاونان و رييس‌جمهور ارسال کنند اما در تمام هشت ماهي که دولت فعاليت خود را آغاز کرده است و پيچيدگي‌هاي اقتصادي را مطرح کرده تعداد نامه‌ها و راهنمايي‌ها از طريق اساتيد دانشگاه‌ها زياد نبوده است البته نامه‌هايي که به دستم رسيد و همه آنها را محترم مي‌دانم که بعضي آنها با لحن تشويق و اميد و برخي با لحن نقد بوده است را خوانده‌ام و اشکال را در لحن نامه‌ها نمي‌دانم اما به نظر من اشکال در اين است که تعداد آنها کم بوده است‎.
‎روحاني افزود: آيا از ديد شرعي، قانوني، ملي، انقلابي وظيفه استاد سر کلاس اين است که متن را به دانشجو بياموزد و تمام وظيفه يک استاد اين است که فصولي از يک کتاب را انتخاب کرده و طي پانزده تا هفده جلسه براي دانشجويان تبيين کند و پس از آن از دانشجو امتحان بگيرد؟
وي با اشاره به گزارش‌هايي که رسيده است مبني بر اين‌که اساتيدي در هفته 25 يا 35 ساعت در چند شهرستان تدريس مي‌کنند، گفت: آيا استادي که 25 تا 35 ساعت در چند شهرستان تدريس مي‌کند اصلا وقت اين را دارد که ببيند بر سر علم چه آمده است؟ و بداند از زماني که او دانشجو بوده است و حالا که تدريس مي‌کند، علم ساعت به ساعت در حال تحول بوده است‎.
‎روحاني با بيان اين‌که تا حدودي از دنياي سياست خارجي اطلاع دارم، گفت: با يک دنياي پيچيده روبرو هستيم و در يک منطقه پيچيده قرار گرفته‌ايم و قدرت‌هاي بزرگ هر روز نه تنها براي ما، بلکه براي دوستان و همسايگان و رقبايشان برنامه مي‌ريزند، پس ما چه بايد بکنيم؟ و چطور دانشجوي ما بايد بداند در دنيا چه مي‌گذرد و چطور بايد با مسائل سياسي جهان و منطقه برخورد کنيم؟
وي با بيان اين‌که حل معضلات سياسي، شعار نيست، بلکه بايد راه‌حل پيدا کنيم، خاطرنشان کرد: اگر صبح تا شب شعار دهيم هيچ مشکلي حل نمي‌شود البته من با شعار مخالف نيستم اما شعار را راه‌حل نمي‌دانم، بلکه بايد بفهميم در دنيا چه مي‌گذرد و راه‌حل‌هاي گذشته چقدر غلط بوده است. البته به گذشته خود اشاره مي‌کنم يعني همين هشت ماهي که از آغاز دولت مي‌گذرد، مگر ما معصوميم و غلط و اشتباه نداريم؟
وي اضافه کرد: اگر مي‌گوييم بخش‌هايي از علم از بنيان براي مبارزه با اسلام ساخته شده است بايد بررسي کنيم و اگر چنين بود مبارزه کنيم اما اينکه بگوييم بانکداري مي‌تواند اسلامي باشد به اين معناست که مباني، شيوه‌ها و اهدافي دارد که بايد آن را به مباني، فرهنگ و اهداف کشورمان بومي‌سازي کنيم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |