پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 77171 13:23 1396/11/07
دیواندری: عده‌ای نسبت به مؤسسات غیرمجاز بی‌تفاوت بودند/ عواقب خلق پول توسط بانک مرکزی

دیواندری: عده‌ای نسبت به مؤسسات غیرمجاز بی‌تفاوت بودند/ عواقب خلق پول توسط بانک مرکزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دیواندری: عده‌ای نسبت به مؤسسات غیرمجاز بی‌تفاوت بودند/ عواقب خلق پول توسط بانک مرکزی

دیواندری: عده‌ای نسبت به مؤسسات غیرمجاز بی‌تفاوت بودند/ عواقب خلق پول توسط بانک مرکزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: مشکلات مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری که بعضا توان بازپرداخت سپرده‌های مردم را ندارند، چند سالی است که منجر به اعتراضات دامنه‌داری از سوی سپرده‌گذاران این مؤسسات شده است؛ بنابراین ضرورت دارد مسئولان محترم اقتصادی کشور مخصوصا در بانک مرکزی برای رفع این معضل مهم که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هست، چاره‌اندیشی کنند و البته بانک مرکزی نیز اقداماتی از جمله ادغام این مؤسسات در سایر مؤسسات مالی یا بانک‌ها را در پیش گرفت و بانک‌هایی را نیز متولی پرداخت سپرده مال‌باختگان کرد، اما همچنان برخی اعتراضات در این زمینه ادامه دارد. رهبر انقلاب در دیداری که اخیرا در ۱۹ دی‌ماه با جمعی از مردم قم داشتند، در بخشی از سخنان خود بر لزوم رفع مشکل مال‌باختگان مؤسسات مالی و اعتباری تأکید کردند و فرمودند: باید به حرف مالباختگان این مؤسسات گوش داده و رسیدگی شود و در حد وسع و توان به مطالبات آن‌ها پاسخ داده شود.

علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا درباره منشأ شکل‌گیری معضل مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور گفت: یکی از پدیده‌هایی که در کشور ما از گذشته وجود داشته و ریشه آن به سال‌های قبل برمی‌گردد این است که یک بازار سیاه پولی تشکیل شده و حجم آن هم در گذشته بسیار بیشتر بوده است، اما اکنون بانک مرکزی همت کرده که این مسئله را جمع کند؛ بنابراین این معضل برای سالیان متمادی در کشور ما وجود داشته و عده‌ای هم بی‌تفاوت از کنار آن گذشته‌اند.

وی ادامه داد: منشأ این مشکل هم به برخی از بی‌توجهی‌هایی برمی‌گردد که در گذشته نسبت به این پدیده وجود داشته و همچنین سود‌های جذابی که این مؤسسات پرداخت کرده‌اند، علت دیگر این وضعیت است. اداره نشدن این مؤسسات به صورت حرفه‌ای هم مزید بر علت شد و برخی از سپرده‌گذاران هم در جریان نحوه اداره آن‌ها نبوده‌اند و طبیعتا چنین مشکلاتی پدید آمده است.

دیواندری ادامه داد: مسئله مهم در این باره این است که این مؤسسات مالی و اعتباری به صورت حرفه‌ای اداره نشده‌اند، استاندارد‌های تخصصی را رعایت نکرده و فعالیت‌های پرریسک انجام داده‌اند و در نتیجه بخشی از منابع از بین رفته و توان پاسخگویی به تعهدات خود را نداشته‌اند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تأکید کرد: مسئله اینگونه نیست که بانک مرکزی به این قضیه وارد شده و اعلام کرده باشد که پول مردم را پرداخت نکنید بلکه بانک مرکزی هنگامی به این قضیه وارد شد که این مؤسسات عملا توان ایفای تعهدات خود به مردم را نداشتند و طبیعتا حاکمیت که شامل تمام قوا و شورای عالی امنیت ملی است، این وظیفه را بر عهده بانک مرکزی گذاشتند که سپرده‌گذاران را مورد حمایت قرار دهند.

وی یادآور شد: با این اوصاف، نقش بانک مرکزی در شرایط کنونی در قبال سپرده گذاران این مؤسسات مالی و اعتباری، نقش حمایتی است و هدفش این است که از منافع سپرده گذاران صیانت کند و در حال انجام این کار هم هست. به هر صورت، این اقدام دولت قابل ستایش است که در مقطعی، هزینه‌ها و دردسر‌های ناشی از جمع کردن این مؤسسات را با جان و دل خریدند و در تلاش برای حل این مشکل به صورت کامل هستند.

دیواندری درباره عواقب وجود مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز برای بازار پولی کشور اظهار کرد: این مؤسسات در کنار بازار رسمی پول، همواره مشکل و اخلال ایجاد کرده و اجازه نمی‌داده‌اند که سیستم رسمی پولی کشور اهداف خود را محقق و سیاست‌هایش را پیاده کند. همچنین این مؤسسات در نرخ‌های سود بانکی و در سایر فعالیت‌ها نیز اخلال ایجاد کردند و بانک مرکزی هم همه تلاش خود برای جمع کردن آن‌ها را به کار گرفت و چنین همتی جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تأکید کرد: البته این هم یکی از جراحی‌هایی است که اقتصاد ما باید دیر یا زود انجام می‌داد. وقتی بانک مرکزی، مسئولیتی را قبول کرده و برای کمک به سپرده‌گذاران وارد کار شده طبیعتا باید فرصت داشته باشد تا بررسی‌ها را انجام داده و بخشی از دارایی‌های این مؤسسات را تبدیل به پول کند و به کمک بقیه مؤسسات و بانک‌ها، خطوط اعتباری در نظر بگیرد.

دیواندری در پایان گفت: تاکنون تصمیمات متعددی در این مورد گرفته شده و تصمیماتی دیگر هم در جریان است و بانک مرکزی همه تلاش خود برای ساماندهی این وضعیت را انجام داده و انجام خواهد داد. این تصور هم نباید باشد که عده‌ای این پول‌ها را بگیرند و مشکل ایجاد کنند و بانک مرکزی هم به راحتی منابع آن‌ها را تأمین کند؛ طبیعتا خلق پول توسط بانک مرکزی، سیاست‌های پولی کشور را دچار مشکل می‌کند و هزینه‌هایی برای مردم و کشور دارد؛ بنابراین چنین کاری باید بر طبق قاعده باشد و به صورت حرفه‌ای انجام شود، اما سپرده‌گذاران مطمئن باشند که بانک مرکزی در حال تلاش برای حل مشکلات آنهاست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |