سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 56465 12:59 1395/12/21
دکتر علی شیرخانی: آمریکا به دلیل ترس از کاهش نقش در خاورمینه، بودجه نظامی خود را افزایش داد

دکتر علی شیرخانی: آمریکا به دلیل ترس از کاهش نقش در خاورمینه، بودجه نظامی خود را افزایش داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دکتر علی شیرخانی: آمریکا به دلیل ترس از کاهش نقش در خاورمینه، بودجه نظامی خود را افزایش داد

دکتر علی شیرخانی: آمریکا به دلیل ترس از کاهش نقش در خاورمینه، بودجه نظامی خود را افزایش داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شفقنا نوشت: استاد دانشگاه قم و کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان اینکه ترامپ احساس می‌کند آمریکا نقش خود را در خاورمیانه از دست داده است، گفت: این کمرنگ شدن نقش آمریکا باعث شده است که آمریکا سمت و سوی قدرت نمایی پیش برود و طبیعتا قدرت‌نمایی بیشتر آنها در حوزه نظامی است به همین دلیل بودجه نظامی خود را در منطقه افزایش داده است.

دکتر علی شیرخانی اظهار کرد: ترامپ فردی است که تجربه سیاست ندارد، یک تاجر است اما تاجری که با ایران هم آنچنان که شاهد هستیم رابطه خوبی ندارد و دیدگاه‌هایی که بیان می‌کند نشان‌دهنده همین مطلب است؛ حتی ممکن است در مشورت‌هایی که اطرافیان او هم می‌دهند نگاه تجاری نهفته باشد و ترامپ هم به دلیل نداشتن تجربه سیاسی به حرف‌های آنها عمل کند.

او در خصوص سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه و ایران گفت: در رابطه با ایران هم می‌توان اینگونه مطرح کرد بازها که در زمان بوش پسر مخالف ایران و خواستار حمله خاک ایران بودند الان هم در اطراف ترامپ هستند و خط مشی‌هایی به او می دهند به انضمام اینکه این خط مشی‌ها در برخی از شعارهای تبلیغاتی ترامپ هم نمود داشت مانند اینکه برجام خوب نیست و آن را پاره خواهد کرد. علاوه بر آن جمهوری‌خواه‌ها در کل دوره ۸ ساله اوباما را دوره خوبی برای خودشان تلقی نمی‌کنند و بر این باور هستند که اوباما با شعارهای دموکراتیک و عدم جدیت و عدم اقدامات خشونت‌آمیز تقریبا خاورمیانه را رها کرده است یا به صورت قدرت هژمون برتر در خاورمیانه عمل نمی کند.

شیرخانی ادامه داد: موردهایی مثل یمن، عراق و سوریه را داریم که آمریکا به نوعی در آنجا گرفتار شده است اگر از این زاویه نگاه کنیم می بینیم که شاه بیت همه کاندیداها و مشاوران است که با ایران مخالفت کنند اما جمهوری خواه ها در مقایسه با دموکرات ها کمی تندتر عمل می کنند در واقع دموکرات ها مخالفت های خود را به مهارت خاصی علیه اعمال می کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس ترامپ و مشاوران به این نتیجه رسیدند نقششان در خاورمیانه در حال کمرنگ شدن است، روسیه وارد خاورمیانه شده است و در عراق و سوریه به عنوان یک قدرت بین المللی مطرح است و سهم خواهی خود را دارد همچنین با ایران برنامه های راهبردی دارد که نتیجه همه اینها کمرنگ شدن نقش آمریکا در خاورمیانه است. در نشست صلح سوریه در قزاقستان دیدیم که آمریکا از سوی میزبان دعوت به این نشست شد نه از سوی ایران و روسیه و ترکیه. اینها مواردی است که اشاره می کند که آمریکا باید یک مقدار به سمت و سوی قدرت نمایی پیش برود و طبیعتا قدرت نمایی بیشتر آنها در حوزه نظامی است به همین دلیل بودجه نظامی خود را در منطقه افزایش داده است تا بتواند در مقابل چین که بازارهای منطقه را در دست دارد اقدام مثبتی انجام دهد.

شیرخانی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ همانطور که در اقدام مهاجرتی مطرح شد، تاجر است؛ در طرح اول مهاجرتی دیدیم که دادستان آن را لغو کرد بنابراین در اقدام دوم ترمیماتی انجام داد که کسانی که گرین کارت و ویزا دارند می توانند وارد آمریکا شوند و همچنین عراق را از این لیست خارج کرد اما باز هم برخی از دادستان ها مخالف این طرح بودند که دادستانی چون این امر را غیرقانونی می داند با او مخالفت کرد که ترامپ هم اعلام کرده باید این دادستان ها از کار برکنار شوند؛ همانطور که مشاور امنیت ملی او هم کنار رفت پس همه اینها نشان می دهد که ترامپ تجربه ندارد ولی به مرور که جلو می رود، تجربه به دست می آورد و این کار را کمتر به شیوه غیرعاقلانه انجام می‌دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |