پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8939 16:21 1393/10/21
در وین ناگهان عقب کشید ۵+۱

در وین ناگهان عقب کشید ۵+۱

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در وین ناگهان عقب کشید ۵+۱

در وین ناگهان عقب کشید ۵+۱

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران کشوری نیست که از منافع و حاکمیت ملی اش عبور کند و حالا که در اوج اقتدار است و کلید طلایی منطقه را در دست دارد از مواضعش تنازل نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی شنبه شب در سخنانی درباره دلایل تمدید مذاکرات هسته ای در وین در آذرماه با اشاره به اظهارات نتانیاهو چند روز بعد از تمدید مذاکرات بدون اشاره به جزییات بحث گفت: تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند و بین دو طرف کلیات پذیرفته شده بود. اتفاقی افتاد که طرف مقابل یک دفعه عقب نشینی کرد.
وی ادامه داد: نتانیاهو در اظهاراتی به صراحت دو سه روز بعد از اعلام تمدید مذاکرات گفت که ما نگذاشتیم آن‌ها (ایران و ۱+۵) به تفاهم برسند و جان کری اعلام کرد که ما کاملا در هماهنگی با رژیم اسرائیل هستیم. به هر حال آن‌ها منافعشان را در ادامه بحران می بینند. البته مکرشان به خودشان باز خواهد گشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این رفتار آمریکا و دیگر کشورها در گروه ۱+۵ به اعتبار سیاسی آنها در دنیا در رابطه با حل مسایل بین المللی لطمه می زند و آن را از بین می برد و مقالات زیادی خیلی از متفکران آمریکایی نیز به این مساله اذعان دارند و دنیا از آنها خواهد پرسید که پس به دنبال چه چیز هستید. در مقابل ایران با اراده سیاسی و حسن نیت وارد مذاکرات شده است و صادقانه سوالات و نگرانی ها را پاسخ داده و انعطاف لازم را نیز نشان داده است.
صالحی با اشاره به روندی که به تمدید مذاکرات منجر شد گفت: در مذاکرات عمان آنها (۱+۵) طوری برخورد کردند و حرف هایی زدند، انگار که قبل از ان مذاکره ای نکرده بودند و مذاکره‌کننده ما به موقع پاسخ‌شان را داد. در وین اما به نقاط مشترک و کلیات دو طرف رسیدند اما ناگهان عقب کشیدند.
وی درباره توافق خوب و بد گفت که هر کس در مذاکرات به دنبال تامین منافع حداکثری اش است. هیچ محدودیتی آنها در طرح خواست هایشان ندارند در عین حال ایران کشوری نیست که از منافع ملی و حاکمیت ملی اش عبور کند و حالا که در اوج اقتدار است و کلید طلایی منطقه را در دست دارد از مواضعش تنازل نخواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |