گروه بازار: ميزگرد بررسي چگونگي تبليغ و معرفي فرش دستباف ايران در اروپا با حضور صاحبنظران در محل پاويون ايران در نمايشگاه دموتکس 2015 آلمان برگزار شد.
به گزارش جهان اقتصاد، بررسي کاستي هاي کنوني عرضه فرش ايران در اروپا، ويژگي هاي قابل تاکيد و تبليغ فرش ايران براي مخاطبان اروپايي، لزوم نگريستن به فرش ايراني به عنوان يک کالاي هنري و تمرکز بر تبليغ غيرمستقيم و از طريق چهره هاي سرشناس و مشاهير اروپا از جمله محورهاي مورد بحث در اين ميزگرد بود.
سرپرست مرکز ملي فرش ايران که در ارتباطي اينترنتي در اين ميزگرد حضور داشت گفت: اين گفت و گو درباره فرش ايراني با حضور چهره هاي غيرايراني اميدبخش است و اميدوارم اين اشتياق و علاقه همچنان تداوم داشته باشد.
حميد کارگر با اشاره به لزوم گفتمان سازي براي فرش ايران و تقويت گفت و گوها درباره اين ميراث کهن ادامه داد: به عنوان يک روزنامه نگار، فرش ايران را رسانه اي مي دانم که مي تواند در خدمت برقراري ديپلماسي هنري قرار گيرد. رسانه اي که از فرهنگ و سنت هاي اقوام ايراني در جغرافياي متنوع و تاريخ پربار سخن مي گويد و سرشار از تنوع است که اين تنوع مي تواند براي مخاطب اروپايي جذاب باشد.
علي ماجدي سفير جمهوري اسلامي ايران در آلمان نيز با اشاره به تنوع موجود در فرش هاي ايراني و مقايسه آن با تنوع موجود در ماشين هاي آلماني، بر تنوع قيمتي براي اطلاع رساني به مشتريان تاکيد کرد.
مدير موسسه تبليغاتي يوپي با اشاره به وجود قصه اي پشت فرش هاي ايراني گفت: مخاطبان امروزي مايلند بدانند هنر دستي و سنتي که خريداري مي کنند از کجا آمده و چه داستاني در آن نهفته است. ناآگاهي آنها از فلسفه طرح و نقش فرش ايراني به اين معناست که ما مشکل ارتباطي داريم و اطلاعات مناسبي را در اختيار مشتري قرار نداده ايم.
يواخيم پابس همچنين گفت: مخاطبان از شعارهاي مستقيم گريزانند و نبايد مردم را با دادن اطلاعات مستقيم تعليم داد بلکه بايد براي آنان کشش و جذابيت ايجاد کرد. براي نمونه مي توان از چهره هاي مشهور به عنوان سفيران و پيام رسانان فرش ايران بهره گرفت.
ايوالد اشلوگل به عنوان يکي از کارشناسان و عرضه کنندگان فرش در اتريش با تاکيد بر وجه هنري فرش ايران به عنوان وجه مميزه آن در مقايسه با ديگر کفپوش ها گفت: اگر فرش ايراني را يک کفپوش بدانيم اشتباه کرده ايم و شيوه معرفي ما هم نادرست خواهد بود.
اشلوگل همچنين با اشاره به اصالت فرش هاي ايراني گفت: فرش ابريشمي و طريف چيني باز هم ارزش ندارد چون کپي است اما فرش ايراني اصيل و البته برگرفته از طبيعت است. مشتري بايد بداند که اين فرش از جنس پلاستيک نيست و ريشه حيواني دارد. آن هم حيواني که براي اين توليد کشته نشده بلکه پشم آن چيده شده است. پلاستيک، تجاوز به حريم هنري خانه هاي ماست و مشتري بايد بداند که فرش دستباف ايراني برگرفته از طبيعت و برآمده از کشوري با 2 هزار و 500 سال تمدن است.
پيتر ماخ نيز در اين نشست با اشاره به ضعف در نداشتن فروشندگاني که بتوانند اين کالاي هنري را معرفي کنند گفت: وقتي فرش ايراني را بدون کمترين احترامي در اينترنت مي فروشند، مشتري گمان مي کند با يک کفپوش معمولي رو به روست و ارزش هنري آن را درک نمي کند.
اين کارشناس فرش ادامه داد: اگر مردم ارزش هنري فرش ايران را بدانند شايد هيچگاه آن را روي زمين نيندازند و اين ارزش را فروشندگان بايد انتقال دهند.
سردبير نشريه کارپت ايکس ال نيز در اين ميزگرد گفت: فرش بايد در معرض ديد باشد تا برايش تقاضا ايجاد شود. وقتي جاي فرش در صفحات مجلات به ويژه در حوزه دکوراسيون و لوازم خانگي خاليست، مردم آن را نمي بينند تا بدان فکر کنند و نيازي ايجاد شود.
تيم اشتاينرت همچنين افزود: ضعف در ارتباط تنها به ارتباط ميان فروشنده و مشتري محدود نمي شود بلکه ارتباط ميان فروشنده با توليدکننده هم ضعيف است و نياز بازار و رنگ و اندازه مورد پسند مشتري به توليدکننده درست منتقل نمي شود.
-
دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
-
افزودن دیدگاه