جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 3017 14:41 1393/04/14
درگفتگو با دکتر مسعود غفاری عنوان شد:  اوقات فراغت مجازی برای بچه های دیجیتال

درگفتگو با دکتر مسعود غفاری عنوان شد: اوقات فراغت مجازی برای بچه های دیجیتال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
درگفتگو با دکتر مسعود غفاری عنوان شد:  اوقات فراغت مجازی برای بچه های دیجیتال

درگفتگو با دکتر مسعود غفاری عنوان شد: اوقات فراغت مجازی برای بچه های دیجیتال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 معصومه محمدی:هر ساله با پایان یافتن امتحانات خرداد ماه و شروع تعطیلات تابستانی ، یکی از دغدغه های  اصلی خانواده ها  چگونه سپری کردن اوقات فراغت  فرزندانشان است


 خانواده ها سعی برآن دارند اوقات فراغتی را برای فرزندان خود فراهم کنند که درحین مفید و مفرح بودن، کمترین آسیب اجتماعی، روحی و روانی و آموزشی را  به همراه  داشته باشد.
هر چند که  زمان  زیادی از دوران  عروسک بازی ، ظهرهای گرم تابستان  و آب بازی  لب حوض فیروزه ای وسط حیاط و گل کوچیک با توپ های دو لایه ی سر کوچه و... نمی گذرد؛ ولی این روزها رمقی دراین تفریحات به جز پیوستن به نوستالوژی باقی نمانده است.
  به گزارش جهان اقتصاد با دسترسی گسترده افراد به اینترنت نوع جدیدی از تفریحات و سرگرمی ها وارد زندگی کودکان شده است که تفریحات گذشته را به کل و بعضی را تا حدی تحت  شعاع قرار داده است .
استفاده از اینترنت یکی از جلوه‌های آشکار دنیای مدرن و ابزاری مهم برای آموزش نسل نو به شمار می‌آید..
اینترنت در همه جا حضور دارد، در خانه، در مدرسه و حتی در مراکز خرید و کاربران بسیار زیادی بی‌هدف و صرفا از روی یک عادت غلط و پر کردن وقت خود، زمان طولانی را پشت کامپیوتر نشسته و چشم به این صفحه پررمز و راز دوخته و در دنیای بی‌انتهای اینترنت و وب‌های مختلف وبگردی می‌کنند.
اینکه پر کردن اوقات فراغت در دنیای مجازی چه مضرات و محسناتی دارد مبحث قابل تاملی است .
دکتر مسعود غفاری - روانشناس و مشاور خانواده  -  در این رابطه، در گفتگو با جهان اقتصاد اظهار داشت: ما  در هزاره سوم هستیم و ناچاریم با ادوات و  اسباب  و شاخص های هزاره ی سوم  زندگی کنیم.  
وی با اشاره به اینکه  بچه های ما، بچه های دیجیتال و ما انسانهای نسل  آنالوگ هستیم، ادامه داد: تفریحات دوران کودکی ما  "الک دولک و گرگم به هوا" بود وبا تفریحات بچه های عصر حاضر تفاوت دارد .
دکتر غفاری با اشاره به مضرات  دنیای مجازی اضافه کرد:  اینترنت می تواند  اثرات  مثبت و یا منفی به همراه داشته باشد  و این  بستگی به نوع استفاده ما دارد،آنچه حائز اهمیت است ، این است که  خانواده ها بتوانند نرم افزارهایی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند که  در آن کمتر به خشونت ،  پرخاشگری ،  تهاجم و  آسیب به دیگران   پرداخته باشد.
استاد یار دانشگاه  خاطر نشان کرد :بازی هایی مناسب هستند  که کودکان را با طبیعت ، جانداران و جانوارن آشنا ساخته و در نهایت آنها را وادار به اندیشیدن کند .
دکتر غفاری بادلپذیر ندانستن بازی های متداول امروزه،که بیشتر شامل بازی های "اکشن "هستند ادامه داد :زندگی آپارتمان نشینی و فضاهای موجود فرصت دویدن و بازی کردن به سبک گذشته را از فرزندانمان گرفته است، و با شرایط موجود آنها نمی توانند اوقات فراغت خود را به سبک گذشته سپری کنند.
وی تصریح کرد: مهم است که خانواده ها بتوانند با فرزندانشان هم اندیش، همدل، همگن  و همراه باشند، تا بتوانند با برنامه ریزی مناسب،  اوقات فراغت کنترل شده ای را برای کودکان فراهم کنند.
 وی همچنان با اشاره به بد نبودن مطلق  بازی های کامپیوتری  ادامه داد: اگر بازی های اینترنتی و کامپیوتری انتخابی باشد نه تنها مضر نیست بلکه خیلی هم خوب است.
غفاری با تکرار اینکه کودکان  ما ،کودکان دیجیبتال هستند درادامه گفت : کودکان ما  دیجیتال می اندیشند و دیجیتال رفتار می کنند، پس بهتر است  اجازه بدهیم دیجیتال بازی و تفریح  کنند.
دکتر غفاری  در پاسخ به این سوال که آیا" تشویق کودکان برای رفتن به فضاهای سبز و پارکها ،برای گذاراندن اوقات فراغت می تواند آنها را از دنیای اینترنت  دور کرده و وادار به تکاپوی بیشتری کند  و آیا این روش، روش مناسبی است ؟" گفت : قطعا اکثر پارکها  جای سالمی نیستند و گروهی از افراد که  اعتیاد دارند و اکثرا فروشنده مواد نیزهستند بیشتر در  این مکان ها پرسه می زنند؛ فقط در صورتی رفتن به پارکها را مجاز می دانم که با حضور پدر و مادر و کنترل آنها صورت گیرد.
وی برای کمتر کردن آسیب های فضای مجازی و بازی های رایانه ای توصیه کرد: والدین باید زمان مشخصی را برای  استفاده کودکان از رایانه در نظر بگیرند ، مثلا در روز بیش از یک ساعت اجازه استفاده از رایانه را به فرزندان خود ندهند و حتما رایانه را در یک فضای عمومی  قرار دهند که قابل کنترل باشد.
وی با اشاره به روشهایی که در مطب برای مراجعین خود تجویز می کند ادامه داد:به مادرهایی که مراجعه می کنند پیشنهاد  می کنم از فرزندان خود بخواهند احساس،  برداشت و نتیجه گیری خود را   از بازی هایی که  انجام داده اند  بصورت خلاصه و مختصر ارائه دهند، و فقط در اینصورت بازی بعدی را برایشان خریداری کنند.
وی در جواب سوال بعدی مبنی بر اینکه "اعتیاد به اینترنت مضرات بیشتری دارد یا اعتیاد به مواد مخدر؟ " گفت :  مطمئنا اعتیاد به کامپیتوتر مانند اعتیاد به شیشه نیست  و اعتیاد به مواد مخدر از اثرات  مخرب تری برخوردار است.
 دکتر غفاری به عنوان سخن پایانی گفت: اگر استفاده از اینترنت و باز های رایج، کنترل شده و انتخابی باشد، نه تنها مضر نیست؛ بلکه با توجه به شرایط و وضعیت موجود می تواند وسلیه ی مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت کودکانمان باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |