پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 9060 17:14 1393/10/23
درخواست 40 شرکت از سه قاره برای سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران

درخواست 40 شرکت از سه قاره برای سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
درخواست 40 شرکت از سه قاره برای سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران

درخواست 40 شرکت از سه قاره برای سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

روبرت بیگلریان درگفتگو با جهان اقتصاد: تغییر رویکرد ایران به گاز محوری مشهود است

رییس کمیته سرمایه گذاری شرکت ملی گاز گفت: بیش از 40 شرکت از قاره های آمریکا، اروپا و آسیا مذاکراتی را برای سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران انجام داده و حتی یک شرکت فرانسوی قرارداد خود را امضا و کار را آغاز کرده است.

اصغر سهیلی پور در حاشیه نمایشگاه بین المللی انرژی کیش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت هایی از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، روسیه، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و کانادا برای حضور در پروژه های صنعت گاز اعلام آمادگی کرده اند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: حتی مذاکره با یک شرکت فرانسوی نهایی شده و این شرکت اقدام به سرمایه گذاری در ایران کرده و قرار است در سال 94 پروژه مربوط به این شرکت به بهره بردای برسد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: شرکت گاز طرح های عظیمی را برای انتقال گاز تولید پارس جنوبی به مبادی مصرف در دست اجرا دارد.وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز تا پایان برنامه ششم توسعه به 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، تصریح کرد: تاکنون شورای اقتصاد نحوه تامین مالی 17 میلیارد دلار را تعیین کرده است.

در همین رابطه با روبرت بیگلریان، نماینده مجلس و کارشناس اقتصادی به گفتگو نشستیم و دلایل تمایل جهانی به صنعت گاز ایران و رویکردهای کشورمان نسبت به این اتفاق را از وی جویا شدیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با علل استقبال این کشورها از صنعت گاز ایران به خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد گفت: علت استقبال این شرکت ها گذشته از جنبه های سیاسی که پیش زمینه ای برای مذاکرات هسته ای است را به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که هدف آن ها از این درخواست ها اخذ موافقت نامه ای برای سرمایه گذاری های آتی است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از پتانسیل برجسته ای در منابع گازی برخوردار است افزود: ایران ازحیث موقعیت جغرافیایی نیز منطقه ای واصل برای خطوط لوله گاز که احتمالا بعد از مذاکرات می تواند پایه ریزی شود به شمار می آید.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی بازار نفت بخصوص اگر کاهش نقش اوپک دربازار نفت تصویب شود یا قیمت نفت افزایش یابد، احتمال اینکه نوساناتی در فواصل زمانی کوتاه مدت به وجودآید غیرممکن نیست.

بیگلریان افزود: باتوجه به نقش آفرینی های تازه ای که گذشته از بحث نفت غیرمتعارف و تصمیم گیری های تازه آمریکا از جهت فراهم سازی و اعطای مجوز صادرات به شرکت های خودشان در حوزه نفت انجام شده است، بحث سرمایه گذاری درحوزه گاز سودآورتر به نظر می رسد و می تواند ثبات بیشتری به بازار ببخشد.

وی ادامه داد: همه این عوامل در انگیزه این شرکت ها برای سرمایه گذاری در صنعت گاز موثر خواهدبود.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به پیشرفت هایی که در دولت یازدهم در حوزه گاز حاصل شد آیا ممکن است رویکرد کشور از صنعت نفت به سمت گاز سوق پیداکند افزود: عملا شرایط کلی و رفتار اقتصاد در حوزه انرژی نشان می دهد که کشور به سمت گازمحوری پیش می رود حتی به لحاظ صنایع پتروشیمی و صنایع بالادستی نیز بیشتر در حوزه فرآورده های مربوط به گاز این پیشروی خود را نشان داده است.

وی درباره ارتباط تمرکزغربی ها برصنعت گاز و تحولات مربوط به بازارنفت افزود: کاهش قیمت نفت و شرایط اقتصادی مانند حمل ونقل و رقابت میان کشورهای مختلف و جانشینی بالفعل گاز بجای نفت نشان از ثبات بیشتر در چشم انداز صنعت گاز است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |