جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 10616 16:32 1393/12/05
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره ریزگردها عنوان کرد:  طوفان شن در راه تهران

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره ریزگردها عنوان کرد: طوفان شن در راه تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره ریزگردها عنوان کرد:  طوفان شن در راه تهران

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره ریزگردها عنوان کرد: طوفان شن در راه تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سه منطقه در تهران نیازمند تثبیت شن‌های روان است در غیر این صورت دوباره شاهد طوفان شن در تهران خواهیم بود

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه امروز در گفتگو با ایانا درباره دلیل بروز ریزگردها در اهواز گفت: ریزگردهای فعلی اهواز و غرب کشور دو منشاء داخلی و خارجی دارد، به‌طوری که ساختن سد آتاترک در ترکیه باتلاق‌های عراق را مانند دریاچه ارومیه خشکاند و عامل ایجاد ریزگردها در کشور ما شد.

عیسی کلانتری افزود: دولت عراق فعلا این مناطق از کشور خود را در اختیار ندارد و امکان ایجاد تفاهم با این کشور برای تثبیت ریزگردها نیست.

وی خاطرنشان کرد: اما مشکل فعلی اهواز تنها ریزگردها نیست، بلکه شن‌های روان نیز با ریزگردها ترکب شده و در هوای این شهر معلق است.

کلانتری با اشاره به اینکه تثبیت شن‌های روان در منطقه نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، ادامه داد: برای تثبیت شن‌های روان تکنولوژی و امکانات لازم در کشور وجود دارد اما سال‌ها است که بودجه تثبیت شن‌های روان حذف شده است.

دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه مالچ‌پاشی بخشی از عملیات تثبیت شن‌های روان به حساب می‌آید، تصریح کرد: هر کشوری با توجه به امکانات خود اقدام به تثبیت شن‌های روان می‌کند، در کشور ما نیز در مقطعی باقیمانده فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها را که مصرف نداشت برای مالچ‌پاشی استفاده می‌شد که حرکت مناسبی نیز بود.

کلانتری درباره آلودگی‌های زیست‌محیطی احتمالی ناشی از مالچ‌پاشی، گفت: برای مهار شن‌های روان، به طور معمول بعد از مالچ‌پاشی، اقدام به بودته‌کاری می‌شود تا بعد از از بین رفتن مالچ‌ها، بوته‌ها خود باعث تثبیت ‌شوند.

وی اظهار داشت: بخش زیادی از مراکزی که باعث ایجاد ریزگردها در کشور ما می‌شود، اکنون در اختیار داعش قرار دارد که این موضوع شرایط را برای ما سخت کرده است.

کلانتری با بیان اینکه فاجعه اهواز ناشی از ترکیب ریزگردهای داخلی و خارجی و رزیگردها است، گفت: تنها کاری که در این زمینه از دست ما برمی‌آید، تثبیت ریزگرد و شن‌های روان داخلی است.

وی در ادامه افزود: دستگاه ذی‌ربط (سازمان جنگل‌ها) در این زمینه توان لازم برای مهار ریزگردها را دارد، اما بودجه‌ای در اختیار وی قرار نگرفته است.

هفت میلیون هکتار از اراضی کشور در حال زایش شن‌های روان

مدیر گروه پژوهشی امور کشاورزی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سازمان جنگل‌ها نیاز به امکانات و تقویت شدن دارد تا بتواند حداقل شن‌های روان را در داخل کشور مهار کند.

کلانتری ادامه داد: از ۲۰ میلیون هکتار اراضی کشور حدود هفت میلیون هکتار در حال زایش شن‌های روان و در حالت اضطراری قرار دارد و نیازمند تثبیت شن‌های روان است.

وی تصریح کرد: در تهران نیز سه منطقه نیازمند به تثبیت شن‌های است، در غیر این صورت دوباره شاهد طوفان شن خواهیم بود.

 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |