پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 76315 10:16 1396/10/23
دارابی با اشاره به مزایای حذفEPS بیان کرد؛ لزوم پوست اندازی بازار سرمایه

دارابی با اشاره به مزایای حذفEPS بیان کرد؛ لزوم پوست اندازی بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دارابی با اشاره به مزایای حذفEPS بیان کرد؛ لزوم پوست اندازی بازار سرمایه

دارابی با اشاره به مزایای حذفEPS بیان کرد؛ لزوم پوست اندازی بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) نوشت: مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده، حذف پیش بینی سود را اقدامی صحیح از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار دانست که سطح تحلیل بازار را ارتقا خواهد داد.

همایون دارابی گفت: الزام کردن شرکت ها به دریافت پیش بینی سود، شرایط نامناسبی را برای آنها به وجود می آورد؛ از این نظر که یک ماه قبل از سال مالی ، باید سودی را پیش بینی می کردند که خیلی از فاکتورهای آن در اختیار شرکت ها نبود.

وی افزود: به عنوان مثال شرکت های تولیدی و خدماتی، در حالی که هیچ ارزیابی از عملکرد و شرایط سال آینده نداشتند و قیمت های جهانی را نمی دانستند و از نرخ دلار و تصمیمات دولت در لایحه بودجه عموما تا مقطع پیش بینی سود مطلع نبودند، باید دست به نوعی پیش بینی می زدند که عملا بیش از آنکه پیش بینی باشد، پیش گویی بود .

دارابی با بیان اینکه این روش روش صحیحی نبود و همیشه نیز با خطای بسیار زیادی در سودها- چه به لحاظ تعدیلات مثبت و چه تعدیلات منفی -مواجه می شدیم، توضیح داد: در مقاطعی هم که این تعدیلات صورت می گرفت، تنش های غیرعادی در بازار را شاهد بودیم که این خود، نوسان قیمت را به وجود می آورد .

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به همین دلایل، حذف پیش بینی سود کار درستی بوده است ؛ البته باید در کنار آن بسترها و تمهیدات لازم هم برای آن اندیشیده شود و بخش عمده ای از این بسترها نیز برمی گردد به اینکه اطلاعات واقعی در چه سطحی در اختیار بازار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: وقتی پیش بینی سود را حذف می کنیم از سوی شرکت عملکرد ماهانه ارائه می شود که در آنجا باید فاکتورهای مهم درآمدی و هزینه ای هم به آن اضافه شود؛ مثلا مشخص شود که وقتی فروردین ماه شرکت گزارش می دهد، چه میزان هزینه مالی داشته است، یا هزینه عمومی اداری خود را هم در آن ماه بر اساس آنچه واقعا محقق شده گزارش کند ؛ لذا این کار باعث می شود که سطح تحلیل بازار بالا برود .

مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده ادامه داد: در کنار آن لازم است مثل تمامی بازارهای پیشرفته، برای شرکت ها تحلیلگران ستاره دار یا رده بندی شده هم قرار داده شود ؛ یعنی هر شرکتی وقتی عملکرد ماهانه را می دهد، یک FORECAST EPS هم توسط آنالیزورهای برجسته بازار محاسبه شود .

دارابی افزود: بخشی از این موضوع، به فعال شدن شرکت های مشاوره و همچنین به رسمیت شناخته شدن تحلیلگران منفرد از طرف بازار برمی گردد تا بتوانند سودها را پیش بینی کنند .

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر علاوه بر فروش، گزارش های عملکرد واقعی ماهانه توام با هزینه های مهم گزارش شود، بازار در بحث تحلیلی یک گام بسیار بلند به سمت بازارهای پیشرفته برمی دارد. البته باید در بیانیه مدیریت، شفافیت کامل را هم داشته باشیم و آنالیزورهای رسمی یا ستاره دار هر شرکتی را به بازار معرفی کنیم تا بتوانند با درصد اطمینان بالا به پیش بینی سودها و همچنین برآورد آن بپردازند.

به گفته دارابی، اتکای بازار به پیش بینی شرکت ها، عملا مثل این بود که ما در بازار کالا فقط به حرف فروشنده یا تولید کننده عمل کنیم .مخصوصا اینکه هیچ کس در آن مقطع، تمام واقعیت ها را نمی گوید یا سعی می کند خوش بینی بیش از اندازه ای از خود بروز دهد .بنابراین، صحیح تر این است که شرکت ها عملکرد خود را منعکس کنند و بازار و تحلیلگرها به محاسبه سود و ارز سهام بپردازند .

مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده اظهار داشت: بازار سرمایه ما باید پوست اندازی کند و ما نیز نباید از برهم زدن رسم و رسوم سنتی بازار احساس نگرانی کنیم تا در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کنیم .

دارابی با بیان اینکه کنار گذاشتن پیش بینی سود، دامنه نوسان ، حجم مبنا و انتقال مسوولیت حاکمیت شرکتی به مدیران و رده بندی مدیران و تحلیلگران در بورس های پیشرفته دنیا شناخته شده است، اظهار داشت: بورس ما هم باید با شجاعت به این سمت و سو حرکت کند و در واقع بپذیرد که رسم و رسومات و قوانین قدیمی باید کنار گذاشته شود .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |