شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11613 13:05 1394/01/23
خودرو سواری با فرمان متولیان

خودرو سواری با فرمان متولیان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خودرو سواری با فرمان متولیان

خودرو سواری با فرمان متولیان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مروری برآنچه مسوولان و صنعتگران درسال 93 گفتند

مهناز اسماعیلی

ویژه//:صنعت خودرو به اذعان متولیان این حوزه پس از صنعت نفت بزرگترین صنعت کشور محسوب می شود.

بعد از اتفاقاتی که به دلایل مختلف از اوایل دهه 90 گریبان این صنعت را گرفت و سبب شد بحران به صورت کامل دراین صنعت عیان شود بسیاری از کارشناسان آینده روشنی را برای این صنعت متصور نبودند، تشديد تحريم هاي كشورهاي غربي در اواخر سال 91 و ابتداي سال 92 خودروسازان داخلي را درگير جنگ اقتصادي كرد و موجب كاهش 55 درصدي توليد در سطح كشور شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، کم کم این صنعت دوباره جان گرفت.

در گزارشی که پیش روی شماست نگاهی گذرا انداخته ایم برآنچه درسال 1393 درحوزه خودرو گذشت.

در این گزارش سعی شد اتفاقات روی داده در این صنعت از زبان مسوولان بررسی شود.

از وعده عرضه دنا تا 4 خودروی سایپا

در فروردین ماه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از عرضه دنا و دو محصول دیگر این شرکت در سال 93 خبر داد. معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست نیز اعلام کرد: خودروسازان تا پایان خرداد ماه مهلت دارند محصولات یورو 4 تولید کنند و این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. مدیرعامل سایپا هم از ورود 3 تا 4 خودرو جدید به سبد محصولات سایپا وعده داد. همچنین معاون پژوهشی دانشگاه آزاد از تولید خودروی هیبریدی تا پایان سال بر داد که مصرف بنزین را تا 45 درصد کاهش می دهد.

رشد خودش را نشان داد

در اردیبهشت ماه، وزیر صنعت اعلام کرد: کل نیاز ارزی بخش صنعت خودرو به صورت ارز مبادله ای تامین خواهد شد که این خبر انتظار تثبیت قیمت از سوی خریداران را در پی داشت. مدیر کل دفتر صنایع خودرو نیز گفت: وزارت صنعت از همکاری خودروسازان داخلی با همتایان خارجی برای رشد کیفی این صنعت حمایت می کند. همچنین تولید در صنعت خودروسازی ایران در فروردین ماه امسال نسبت به همین ماه در در سال 92، رشد 7/72 درصدی را نشان می دهد. ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و بانک صادرات تفاهم نامه ای مبنی بر اعطای تسهیلات تا سقف 200 میلیون ریال برای خروج خودروهای فرسوده اعلام کردند.

رشد تولید سقف زد

در خرداد ماه، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از عرضه چهارمین خودرو با نشان ایرانی با نام «دنا» به بازارهای داخلی و بین المللی خبر داد. همچنین وزارت صنعت رشد 3/101 درصدی تولید خودرو در اردیبهشت 93 نسبت به ماه مشابه در سال 92 را مطرح کرد. معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو نیز از هدفگذاری این شرکت برای صادرات 25 هزار دستگاه خبر داد.

سند استراتژی صنعت خودروی کلید خورد

در تیرماه، سند استراتژی صنعت خودروی کشور که به معنای دستیابی به جایگاه نخست منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه نوزدهم در جهان است، اصلاح و بازنگری شد. همچنین مدیر عامل ایران خودرو دیزل از تولید پنج محصول جدید طی سال جاری در این شرکت خبر داد. تولید خودرو نیز در سه ماهه نخست سال 93 نسبت به مدت زمان مشابه در سال 92 رشد 80 درصدی را نشان می دهد. مدیرعامل ایران خودرو هم اعلام کرد: خودرو ساز شدن را در سال پایانی دولت یازدهم محقق می کنیم. دبیر انجمن قطعه سازان خودروی ایران گفت: در صورتی که روند افزایش تولید خودرو تداوم یابد، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حدود 35 هزار نفر در صنعت خودروسازی مشغول به کار شوند.

خودروسازان دوباره مهلت گرفتند

اگرچه در فروردین ماه گفته شده بود که پایان مهلت خودروسازان برای تولید محصول با استاندارد یورو 4 خرداد ماه است اما پایان بدون تمدید آن در شهریور اعلام شد. مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای سواری با حجم بالای 2500 سی سی ابلاغ شد. همچنین در 5 ماهه نخست 93 اعلام شد: 54 درصد بازار در دست ایران خودرو بوده که نشانگر انحصار در این صنعت است.

چینی ها 15 درصد بازار ایران را تسخیر کردند

در مهرماه اعلام شد که در حال حاضر 15 درصد بازار خودرو در دست چینی ها است. مدیرعامل ایران خودرو نیز از عرضه خودروی 206 تیپ 2 با موتور داخلی خبر داد.

سایپایی ها تولید 13 محصول جدید را وعده دادند

در آبان ماه گفته شد تاکنون 170 هزار خودروی فرسوده از چرخه ترافیکی کشور خارج شده اند. مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا نیز از تولید و عرضه 13 محصول جدید به بازار خودرو تا سال 95 خبر داد.

فرسوده ها درآخر پاییز دیده شدند

در آذر ماه، معاون وزیر صنعت اعلام کرد: امسال مطابق برنامه ریزی های انجام شده 60 درصد ظرفیت خودروسازی کشور تحقق می یابد. وی همچنین عملکرد خودروسازان در نیمه نخست سال را رشد 72 درصدی دانست. قائم مقام مدیر عامل سایپا نیز از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که سایپا در آن 20 هزار دستگاه خودرو تحویل می دهد، خبر داد.

زمستان گرم تولید

در دی ماه، وزارت صنعت اعلام کرد: طی 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری تولید انواع خودرو به رشد 3/64 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید. مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز وعده رسیدن به خودرو یورو 6 را تا 11 سال آینده داد.

هیبریدی های نصف قیمت رونمایی شدند!

در بهمن ماه اعلام شد: طی 10 ماهه منتهی به دی ماه سال جاری، تولید انواع خودرو رشد 4/61 درصدی نسبت به 10 ماهه سال گذشته داشته است. سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری گفت: قیمت خودروهای هیبریدی 50 درصد بهای خودروهای با سوخت بنزین است.

آخرین بازمانده پیکان رفت!

در اسفند ماه، تولید خودرو در 11 ماهه منتهی به بهمن امسال، 2/58 درصد نسبت به 11 ماهه سال گذشته رشد داشته است. معاون وزیر صنعت نیز اعلام کرد: خودرو هیبریدی تاکسی برای استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی به تولید انبوه می رسد. مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا هم گفت: تولید خودرو در صنایع خودروسازی کشور امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است. همچنین خودرو آریسان جایگزین وانت پیکان شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |