پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 23748 19:13 1394/10/18
خودروهای اروپا ۴ برابر ایران؛ آلودگی هوا یک‌سوم!

خودروهای اروپا ۴ برابر ایران؛ آلودگی هوا یک‌سوم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خودروهای اروپا ۴ برابر ایران؛ آلودگی هوا یک‌سوم!

خودروهای اروپا ۴ برابر ایران؛ آلودگی هوا یک‌سوم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آمارهای تکان‌دهنده وزارت نفت از مصرف سوخت خودروها در ایران

گروه تولید-اروپایی‌ها با این که چهار برابر ایرانی‌ها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می‌کنند، اما خودروهایشان یک سوم ایرانی‌ها محیط زیست را آلوده می‌کند و سرانه مصرفشان هم ۶١ لیتر کمتر است. وزارت نفت در گزارشی اعلام کرد متوسط غلظت ذرات معلق (ذرات در اندازه ١٠ میکرومتر معادل PM١٠) در مناطق شهری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ٢٠١٠ درحالی ١٩ میکرو گرم در مترمکعب بوده که برابر آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در سال ٢٠١٣، در همین سال غلظت ذرات معلق در مناطق شهری ایران ۵۶ میکروگرم در مترمکعب گزارش شده و ٣ برابر متوسط اتحادیه اروپاست.

شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای همسایه ایران

برابر آمار منتشره از سوی مرکز مطالعات انرژی آمریکا، متوسط سرانه مصرف بنزین، در سال ٢٠١٠ در ایران با جمعیتی بالغ بر ٧۵,١ میلیون نفر، حدود ٣٠٨ لیتر است. اما متوسط سرانه مصرف بنزین، در مجموع ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود ۵٠٧ میلیون نفر، حدود ٢۴٧ لیتر است. یعنی سرانه مصرف بنزین هر فرد در ایران ۶١ لیتر بیشتر از سرانه مصرف بنزین هر فرد در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. برخی گزارشها نشان می دهد که مصرف سوخت در ایران ۵ لیتر در روز به‌ازای هر خودرو است که در مقایسه با فرانسه با ١,٩ لیتر، آلمان و ژاپن با ٢.۵ لیتر و انگلستان با ٣.۵ لیتر بسیار بالاست.

شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای عضو اوپک

همچنین نگاهی به تعداد وسایل نقلیه موتوری به ازای هر یکهزار نفر در ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا و مقایسه آن با ایران در سال ٢٠١٠ نشان می دهد که اروپاییها چهار برابر ایرانیها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می کنند. در سال ٢٠١٠ متوسط تعداد وسایل نقلیه موتوری به ازای هر یکهزار نفر در اروپا ۵٢٠ دستگاه بوده ولی در ایران ١٢٨ دستگاه گزارش شده است. این آمار نشان می دهد که اروپاییها با این که چهار برابر ایرانیها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می کنند اما خودرو هایشان یک سوم ایرانیها محیط زیست را آلوده می کند و سرانه مصرفشان هم ۶١ لیتر کمتر است!

شاخص‌های مصرف انرژی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

اما چرا این اختلاف فاحش در بهره وری انرژی و ایجاد آلاینده ها و مصرف سوخت در بین کشورهای اروپایی به عنوان واردکننده انرژی و ایران به عنوان یکی از اعضای قدرتمند صادر کننده نفت اوپک وجود دارد؟ طی سالیان گذشته با بحران سوخت و افزایش هزینه ها و همچنین آلودگیهای زیست محیطی، خودروسازان بین المللی با ارائه تکنولوژیهای جدید سعی در اقتصادی‌تر کردن خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست کردند و هر سال اعداد و ارقام مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها را به سمت بهبود ارتقا دادند. اما خودروسازان ایرانی چه کردند؟ در ادامه این گزارش آمده است: این خودروسازان بااین که از سال ١٣۴٢ که پا به عرصه حیات گذاشته اند از یارانه سوخت ارزان بهره می برند، همواره فشارهای سهمگینی را در بخش بهداشت و درمان و آلودگی محیط زیست به دولتها وارد کرده اند. گسترش ناوگان خودروی و مصرف سوخت کشور در این سالها در حالی صورت گرفته که خودروهای فرسوده همچنان در جاده های داخل شهری و بین شهری تردد می کنند و منجر به افزایش شدید آلاینده ها و مصرف سوخت در کشور شده اند. براساس آخرین اطلاعات حمل و نقل و انرژی ایران، بخش حمل و نقل بیش از ۴٨ درصد مصرف کل فرآورده های نفتی را در کشور مصرف کرده است. در برخی موارد محققان با تلاشهای فراوان موفق به کشف برخی خودرو ها با گرید d و E و F و G در ایران شده اند ولی شامل بیشتر خودروهای تولیدی با تیراژ بالا نمی شود! در بخش استاندارد آلایندگی نیز بیشتر خودروهای پر تیراژ داخلی یا در حد دریافت استاندارد Euro نبوده اند یا این که اگر موفق به کسب درجه یورو شده اند، به جز برخی استثناها بقیه در حد یورو ٢ و یورو ٣ متوقف شده اند! در بخش استانداردهای مصرف سوخت ترکیبی هم کلا خودروهای پر تیراژ داخل ایران خیلی بیشتر از ۶,۵ لیتر و در محدوده ٨ تا ١٢ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر قرار دارند.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |