جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 78158 17:31 1396/11/24
خصوصی‌سازی بدون فرآیند رقابت و قیمت‌گذاری!

خصوصی‌سازی بدون فرآیند رقابت و قیمت‌گذاری!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خصوصی‌سازی بدون فرآیند رقابت و قیمت‌گذاری!

خصوصی‌سازی بدون فرآیند رقابت و قیمت‌گذاری!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آخوندی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی از شیوه واگذاری ها انتقاد کرد

 ده ها میلیارد دلار از انباشت صنعتی ایران تحت عنوان خصوصی سازی جابه‌جا شد

گروه امورزیربنایی-بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی با هدف طرح و بررسی مشکلات و چالش های فراروی ارگان های دریایی کشور در تهران آغاز به‌کار کرد. به گزارش جهان اقتصاد، در این همایش که وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیران ارشد صنایع‌ دریایی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دست اندرکاران حوزه دریایی کشور حضور داشتند، وزیر راه و شهرسازی از نحوه خصوصی سازی در دولت های گذشته انتقاد کرد و گفت: آنچه در ایران به اسم خصوصی سازی رخ داد، پریشانی معنای مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگری شود. عباس آخوندی با بیان اینکه بخش خصوصی ترجیع بند تمام سخنرانیها شده است اما به یک موضوع بی مفهوم تبدیل شده است، گفت: خارجی ها می گویند، ایرانی ها هنر بالایی در قلب معانی دارند و به گونه ای معنا را تغییر می دهند که هیچ کس متوجه نمی شود این داستان چه بود و چه شد. از دیگر هنرمندی های ایرانی ها این است که هیچکدام در جای خود نمی ایستند. وی افزود: آیا ما می توانیم از معناپریشی در اقتصاد ایران فاصله بگیریم؟ اصلاً خصوصی سازی به چه معناست؟ یک سوال ظاهراً آشکار و روشن است اما براین عقیده هستم که بسیار پیچیده است و ابعاد آن در ایران به خوبی توضیح داده نشده است و دچار پریشانی معنایی درباره خصوصی سازی هستیم. وی تأکید کرد: از ابتدا که خصوصی سازی مطرح شد تا اواخر سال ۸۶ حدود یک میلیارد دلار از اموال دولتی واگذار شده بود اما تنها در دو سال دولت دهم، ۹۹ میلیارد دلار انباشت صنعتی ایران واگذار شد. آیا آنچه انجام شد، خصوصی سازی بود. مشخص است که واگذاری ها کاملاً غیررقابتی و تحت عنوان پرداخت دیون دولت انجام شد. در این حالت بخش زیادی از اموال دولت متعلق به دستگاه های پاسخگو به مجلس خارج شده و به شبه دولتی‌های غیرپاسخگو به هر نهادی واگذار شد. آخوندی اظهار داشت: در این فرآیندها نه قیمت گذاری در بازار صورت گرفت و نه فرآیند رقابتی شکل گرفت و نه هیچ یک از مفاهیم رقابتی در ایران مستقر شد. ده ها میلیارد دلار از انباشت صنعتی ایران تحت عنوان خصوصی سازی جابه‌جا شد. وی تصریح کرد: من یکی از مدافعان سرسخت خصوصی سازی هستم اما آیا می شود از این پریشانی معنا دفاع کرد؟ آنچه در ایران رخ داد، پریشانی معنای مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگری شود.

**پشت پرده واگذاری سهام مخابرات

آخوندی افزود: زمانی که مخابرات واگذار شد من عضو شورای رقابت بودم. فکر می کنم این از مواردی است که باید مورد بحث کلی و جدی قرار گیرد. اگر شما نحوه این واگذاری را بررسی کنید می بینید چگونه در این واگذاری، برخی افراد تحت عنوان عدم اهلیت در شب آخر خط خوردند و چگونه بعد از دریافت پیشنهادات جدید که با پیشنهادات اصلی مشترک المنافع بود، به طرفه‌العینی یک دستگاه برنده مزایده شد. علیرغم آنکه آن زمان من ده ها بار به شورای رقابت شکایت کردم ولی حتی یک جلسه هم در شورای رقابت تشکیل نشد. به محض اینکه در یکی از جلسات شورای رقابت نتوانستم حاضر شوم، در همان جلسه رأی گیری شد و اکثریت اعلام کردند که واگذاری مخابرات صحیح بوده است و همه می دانند آن واگذاری اشتباه بود. آیا واقعاً این واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفت؟ خیر؛ اینگونه نبود. وی یادآور شد: قبل از خصوصی سازی نیاز داریم امور بر مبنای بازرگانی اداره شود. بدون بازرگانی کردن مطلب، هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. اگر قرار باشد من تحت عنوان خصوصی سازی هزینه ام را به عهده دولت بیندازم، دخل و خرج خودم نباشم دیگر نامش خصوصی سازی نیست.

**داغ و درفش دولت در قیمت گذاری

آخوندی تصریح کرد: ما در کشوری که هنوز داغ و درفش برای قیمت گذاری داریم آیا صحبت از خصوصی سازی جای تأمل ندارد؟ مگر خصوصی سازی بدون رقابت ممکن است. به گفته وی فعالان حوزه دریایی، سنگاپور را به عنوان بهشت فعالیت های خصوصی می دانند اما آیا مگر شرکت PSA که یک شرک کشتیرانی است صد درصد دولتی نیست؟ آنچه سنگاپور را به عنوان محیطی که می تواند بخش خصوصی در آن فعالیت کند، مطرح می کند رعایت اصل رقابت است. ما این دو موضوع را دور زده ایم آن وقت می گوییم خصوصی سازی یعنی اموال دولت را بفروشیم.

**رتبه بیستم ایران در ناوگان کشتی‌های اقیانوس‌پیما

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به رتبه نامناسب بنادر ایران در شاخص رقابت‌پذیری بنادر دنیا و همچنین زیرشاخص کیفیت بنادر، گفت: ایران با ۲۲۹ فروند کشتی اقیانوس‌پیما ۱٫۱ درصد ظرفیت ناوگان اقیانوس‌پیمای دنیا را به خود اختصاص داده است و ما در بین کشورهای صاحب کشتی اقیانوس‌پیما رتبه ۲۰ را داریم. محمد راستاد به سانحه سانچی و جان باختن خدمه ایرانی این کشتی نفت‌کش اشاره کرد و گفت: با بررسی‌های همه‌جانبه در خصوص علل وقوع سانحه سانچی پاسخی شفاف ارائه خواهیم داد. راستاد ادامه داد: آنچه که ضرورت دارد جامعه دریایی کشور به آن توجه کند این است که امکانات خود را به کار گیریم تا از بازار جهانی حداکثر استفاده را داشته باشیم. وی افزود: شرکت‌های کشتیرانی راهبردهای متنوعی در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کنند تا در این فضای پررقابت حداکثر بهره‌وری را داشته باشند. راستاد بیان کرد: درآمد سالانه کشتیرانی‌های دنیا از محل کرایه حمل ۳۸۸ میلیارد دلار است که ۵ درصد حجم تجارت جهانی محسوب می‌شود. وی افزود: در حمل‌ونقل کانتینری جایگاه ما ضعیف‌تر است؛ سالانه ۱۴۵ میلیون TEU کانتینر در دنیا جابه‌جا می‌شود که این رقم در بنادر ما حداکثر سالانه ۳ میلیون TEU است که بخشی از آن هم توسط لاینرهای خارجی در بنادر ما تخلیه یا بارگیری می‌شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: شکل گیری خوشه‌های صنایع بندری، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری امکانات بندری از موضوعاتی است که به صورت جدی دنبال می‌شود تا رقابت‌پذیری بنادر افزایش یابد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |