سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 77828 19:08 1396/11/16
خاک کشاورزی کشور ٢ میلیون تن کسری کود دارد

خاک کشاورزی کشور ٢ میلیون تن کسری کود دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خاک کشاورزی کشور ٢ میلیون تن کسری کود دارد

خاک کشاورزی کشور ٢ میلیون تن کسری کود دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون وزیر جهادکشاورزی:

گروه تولید-معاون امور زراعی وزیر جهادکشاورزی گفت: گره خوردن سرنوشت گندم با نان، تصمیم گیری دولت را در تعیین نرخ تضمینی محصولات کشاورزی سخت کرده است اما کماکان در انتظار اعلام نرخ از سوی شورای اقتصاد هستیم. به گزارش جهان اقتصاد، عباس کشاورز روز دوشنبه در آیین سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در محل این سازمان برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که شورای اقتصاد برای حمایت از کشاورزان هرچه سریعتر نرخ های خرید تضمینی را اعلام کنند. وی اظهارداشت: البته تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مربوط به این دولت نیست و این موضوع در دولت های گذشته سابقه طولانی دارد. وی اضافه کرد: به طوری که در دولت های گذشته گاهی نرخ خرید تضمینی در فصل برداشت اعلام می شد. معاون وزیرجهاد کشاورزی در امور زراعی تصریح کرد: طبق بررسی موسسه علمی خاک کشور برای تغذیه خاک کشور سالانه باید ۴.۵ میلیون تن کود مصرف شود در حالی که اکنون مصرف کود بخش کشاورزی به سختی به ٢.۵ تن می رسد. وی با بیان این که خاک کشور ما به شدت با کسری کود مواجه است، افزود: تلاش داریم برای بهبود تغذیه خاک مصرف کود را افزایش دهیم زیرا اکنون کمتر از نصف مصرف جهانی این نهاده را استفاده می کنیم.

** ١٢٠٠ برند کودی حذف شد

کشاورز گفت: در دولت یازدهم نظام کنترل کیفیت کودی ایجاد شد که منجر به لیبل دار شدن( برچسب کیفیت کالا) کودهای مصرفی در کشور شده است. وی اضافه کرد: تاکنون بیش از هشت هزار و ٢٠٠ برند کودی مورد کنترل کیفی قرار گرفته است که یک هزار و ٢٠٠ مورد آنها حذف شده است. وی تصریح کرد: ما با تولیدکنندگان واحدهای زیرپله ای کود و عرضه کنندگان کودهای بدون لیبل برخورد قانونی می کنیم.

** تعطیلی ١۵ کارخانه تولیدکننده کودهای غیرکیفی

این مقام مسئول گفت: طبق سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه کودهای کیفی و تامین سلامت جامعه ١۵ کارخانه تولیدکننده بی کیفیت کود تعطیل شده است. وی افزود: بخش عمده این کارخانجات مربوط به استان های کردستان، یزد، خوزستان و سمنان است. وی اضافه کرد: اکنون ٨٨ درصد کود مصرفی کشور در داخل تامین می شود.وی اظهارداشت: سطح زیرکشت اراضی کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به ٨.۵ میلیون هکتار رسیده در حالی که در دهه ۵٠ این رقم ٣.٢ میلیون هکتار بود. کشاورز افزود: با محدودیت کشت برنج به جز در استانهای گیلان و مازندران ارقام پرمحصول خوب کیفی همچون گیلانه معرفی شده است.وی ادامه داد: مبارزه با کرم ساقه خوار برنج و آفت بلاید موجب بهینه شدن وضعیت کشت برنج شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین دربازه توسعه کشت چغندر قند و افزایش تولید شکر گفت: ما تا چند سال پیش ۵۰ درصد شکر مصرفی کشور را وارد می‌کردیم، اما امروز با توجه به مشکل کم آبی و محدود کردن کشت بهاره تولید چغندر قند را به پاییز منتقل کردیم. وی اظهارداشت: عملکرد در هکتار چغندر قند از ۴۲ تن در سال ۹۲ به ۶۰ تن در هکتار در سال ۹۴ رسیده است. وی گفت: در حالی که مصرف آب این محصول در کشت پاییزه یک سوم است و امسال عملکرد در هکتار چغندر قند در کشت پاییزه به ۷۴ تن رسیده است. وی اضافه کرد: با آن که ۶۵ درصد سطح زیر کشت چغندر قند در کشور کاهش یافته، اما بیش از هشت میلیون تن چغندرقند تولید شده که در طول تاریخ رکورد تولید چغندرقند شکسته شده است. به گفته وی، در اوایل دهه ۸۰ به ازای هر مترمکعب آب ۲۳۰ گرم شکر تولید می‌شد، اما اکنون این رقم به ۷۵۰ گرم رسیده است. وی توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی را عامل موثری در افزایش عملکرد در هکتار دانست و گفت: همچنان بدون هیچ محدودیتی تسهیلات به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص می یابد و مشکلی در این خصوص نداریم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |