جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 74291 18:10 1396/09/19
«خاک» در مرز بحران

«خاک» در مرز بحران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«خاک» در مرز بحران

«خاک» در مرز بحران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک مطرح شد

گروه تولید-دبیرکل خانه کشاورز اعلام کرد که در صورت نصف شدن مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش سه برابری بهره‌وری تولید، بازهم خودکفا نمی‌شویم.همچنین با توجه به اینکه در بحران خاک قرار داریم وزارت کشاورزی باید پاسخگوی این وضعیت باشد. به گزارش جهان اقتصاد، عیسی کلانتری در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک اظهار کرد: در بسیاری از موارد از مرز بحران گذشته‌ایم اما در زمینه خاک همچنان در بحران قرار داریم. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی بسیاری از نیازها و درخواست‌ها باشد، چراکه قوانین تحلیلی مانند برنامه ششم توسعه خارج از ظرفیت و پتانسیل کشور و به دور از پایداری است. وی افزود: از سویی آب را بی‌ رویه استفاده می‌کنیم و باعث فرسایش خاک، شوری خاک و آلودگی آن می‌شویم. از سوی دیگر به دلیل اینکه به عنوان مثال به گوشت قرمز بیشتری نیاز داریم، جمعیت دامی را افزایش داده و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شویم و در واقع با یک رفتار نادرست باعث از بین رفتن محیط زیستی می‌شویم که در زنجیره‌ای اشتباه قرار گرفته است. دبیرکل خانه کشاورز گفت: این زنجیره ناقص سبب می‌شود که نه‌ تنها همه چیز کشور از آب تا خاک و پوشش گیاهی از بین برود، بلکه حیاط وحش ما نیز به خطر بیفتد و یوزپلنگ‌ها نیز از بین بروند. این نشان می‌دهد هنگامی که از اول اصول را زیر پا می‌گذاریم تا آخر دیوار کج می‌رود اما باید به این نکته توجه کنیم که چقدر از خاک‌ کشور شور می‌شود، چقدر از بین می‌رود، تا چه میزان از خاک حاصلخیز در اثر مصرف نادرست مواد شیمیایی آلوده می‌شود و اساسا چقدر آب و خاک در اختیار داریم. کلانتری با بیان اینکه در زمینه خاک و آب که باید حافظ منافع نسل‌های آینده باشیم و همچنین به نسل کنونی هم بدهکاریم، تاکید کرد: منابع عظیمی مانند آب و خاک امانت نسل‌های آینده است اما ما امانتدار خوبی نبوده و نیستیم و در این زمینه بدترین نسل در تاریخ این سرزمین به شمار می‌رویم و آیندگان قطعا در مورد ما قضاوت خواهند کرد. وی با بیان اینکه نباید تسلیم همه توصیه‌های تصمیم‌گیران باشیم و به هر قیمتی مانند از بین رفتن و فرسوده شدن خاک تولید را افزایش دهیم، افزود: زمانی که تعداد چاه‌ها در کشور و یک سرزمین افزایش می‌یابد و میزان دریافتی کاهش پیدا می‌کند به ورشکستگی آبی می‌رسیم، چراکه بیشتر از آنکه طبیعت، خاک را فرسوده کند ما خودمان آن را فرسوده می‌کنیم و با ردیف بودجه و تشکیلات و راه‌اندازی وزارتخانه‌های خاک، جنگل یا محیط زیست درست نمی‌شود بلکه باید روی فرهنگ مردم کار کنیم و به آنها حقیقت را بگوییم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نباید بر این مسئله تاکید و اصرار کنیم که چون کشور بزرگی داریم می‌توانیم به هر تعداد افزایش جمعیت، تولید کشاورزی داشته باشیم چراکه ظرفیت تولید قابل افزایش نیست و با این فرهنگ مصرفی که داریم چیزی برای نسل‌های بعد باقی نمی‌ماند. کلانتری گفت: حتی اگر برداشت و مصرف آب، نصف شود و بهره‌وری را تا سه برابر افزایش دهیم، نهایتا ۲۵ درصد به میزان تولید اضافه می‌شود و این میزان برای خودکفایی ۸۰ میلیون نفر کفایت نمی‌کند؛ بنابراین خودکفا شدن امکانپذیر نیست و نباید بر آن تاکید کنیم اما مسئله مهم دیگر این است که باید جلوی آلوده شدن خاک را بگیریم که به عنوان مثال در شمال کشور پسماندهای مختلف آب را آلوده کرده‌اند و هم‌اکنون در حال آلوده کردن خاک هستند.

انتقاد وزیر جهاد کشاورزی از عدم حفاظت مناسب ذخایر خاک کشور

وزیر جهاد کشاورزی هم در این همایش با بیان اینکه وضعیت حفاظت منابع خاک کشور مناسب نیست، گفت: فرسایش آبی و بی توجهی، از عمده ترین علل اوضاع نامساعد منابع خاکی به شمار می رود. محمود حجتی با بیان اینکه وضعیت حفاظت منابع عظیم خاک کشور مناسب نیست، اظهار داشت: فرسایش آبی و بی توجهی به حفاظت خاک، از عمده ترین دلایل این امر به شمار می رود. وی با اشاره به اینکه اگر در حوزه آبخیزداری خوب عمل کنیم، علاوه بر حفظ و جلوگیری از تبخیر آب سفره های زیرزمینی تغذیه و موجب حفظ خاک می شود، گفت: با تکیه بر مشکلات مردم و بهره برداران می توانیم بر حفظ منابع آب و خاک برنامه ریزی کنیم. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیابان زدایی و آبخیزداری، از طرح های مهمی است که در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: این دو طرح در راستای حفظ پوشش گیاهی آب و خاک بوده و از طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی نیز هستند. حجتی اضافه کرد: با حمایت های بودجه ای که دولت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده، وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر شده است.وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی در حوزه خاک، با دو موضوع رو به رو هستیم، یکی عرصه های تولیدی و کشاورزی حفاظتی در این عرصه که به منظور حفظ خاک و رطوبت آن مطرح است و دیگری سوداگری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و دور زدن قوانین و مقررات است که باعث می شود بخشی از خاک را از دست بدهیم و باید از آن جلوگیری کنیم.

طرح بهبود وضعیت خاک کشاورزی معطل اعتبارات

معاون وزیر جهاد هم از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد تا اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح‌های مربوط به بهبود وضعیت خاک کشاورزی را، اختصاص دهد. علی مراد اکبری با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، مجلس دولت را موظف کرده سالانه در ۵٠٠ هزار هکتار، بهبود وضعیت خاک کشاورزی انجام دهد، اظهار داشت: ما از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم منابع اعتباری این طرح نیز در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد و به اجرای آن اختصاص پیدا کند.وی تصریح کرد: البته باخبر شدیم ردیفی برای کشاورزی حفاظفتی در بودجه ٩٧ دیده شده که این اتفاق بسیار مثبتی است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این روزها همه کشور نگران آب و کیفیت آن هستند، افزود: اینگونه حساسیت ها درباره خاک که ظرف نگهداری آب است، نه تنها در کشور ما، بلکه در دنیا هم وجود ندارد. رئیس سازمان جنگل ها هم در این همایش با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، اجرای۱۰میلیون هکتار عملیات آبخیزداری پیش بینی شده، گفت: دولت و مسئولان اجرایی باید توجه لازم را به اجرایی شدن این قانون داشته باشند. خلیل آقایی با بیان اینکه ما عوامل تجدیدپذیر را دچار مشکل می کنیم و به همین دلیل فاکتورهای تجدیدناپذیر را از دست می دهیم، گفت: اگر پوشش گیاهی را به صورت جنگل و مرتع حفظ کنیم، قطعا فرسایش به شکل بادی و آبی نخواهیم داشت؛ بنابراین علت ناملایماتی که امروزه شاهد آن هستیم این است که در طبیعت دخالت کرده و پوشش گیاهی را از بین برده ایم.        


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |