جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 7714 15:41 1393/09/14
خارجی ها شروط ایران را پذیرفتند؟!

خارجی ها شروط ایران را پذیرفتند؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خارجی ها شروط ایران را پذیرفتند؟!

خارجی ها شروط ایران را پذیرفتند؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

منایع خبری از نهایی شدن قرار‌داد با خودروسازان خارجی خبر دادند

گروه تولید: همايش صنعت خودرو در حالی آخر هفته گذشته به کارخود پایان داد که مذاکرات مقامات و مسوولان خودروسازی کشور با خارجی ها پشت درهای بسته برگزار شد.

اگر چه از چند و چون کامل نتایج این مذاکرات اطلاعی رسمی به دست نیامده است اما از گوشه و کنار خبر می رسد که مذاکرات امسال چشم اندازهای مثبتی را به همراه داشته است، از یک سو همزمان با اتمام این همایش یکی از مقامات آمریکایی گفته است که ایالات متحده با بازگشت شرکت‌های خودرو سازی اروپایی برای فعالیت در ایران، مخالفتی ندارد و از سوی دیگر نیز خود اروپایی ها مشتاقانه در این گردهمایی حضور پیدا کردند.

خبرهای رسیده حاکی از این است که در مذاکرات صورت گرفته در روزهای گذشته قرار‌داد همکاری خودروسازان داخلی با برخی از شرکت‌های خودروسازان خارجی نهایی شد.

در ماه‌های گذشته دو خودروساز داخلی با برخی از خودروسازان خارجی برای آغاز همکاری مذاکره کرده بودند. به دنبال آن از ابتدای هفته گذشته با حضور میهمانان خارجی و مسوولان ارشد شرکت‌های خودروساز خارجی در همایش صنعت خودرو مذاکرات بیشتری در این رابطه صورت گرفت.

ایسنا گزارش داده است: براساس جدید‌ترین اخبار به دست آمده در مذاکرات روزهای گذشته توافقات نهایی بین ایران خودرو و سایپا با چند خودروساز خارجی صورت گرفته است.

دراین زمینه توافق شده به محض حل شدن موانع و نقل و انتقالات بانکی همکاری‌های مشترک دو طرف آغاز شود.

به گفته یک مقام حاضر در این مذاکرات، خودروسازان خارجی مربوطه شروط ایران از جمله سرمایه‌گذاری، داخلی‌سازی قطعات و صادرات خودرو از پایگاه ایران را پذیرفته‌اند. دراین زمینه تفاهمات اولیه صورت گرفته و دو طرف تنها در انتظار بازشدن راهی برای نقل و انتقال ارز هستند.

همچنین براساس اخبار به دست آمده در مذاکرات صورت گرفته در روزهای گذشته قرار‌داد‌هایی بین برخی از شرکت‌های قطعه‌سازی بزرگ خارجی با قطعات‌سازان داخلی منعقد شده است و قرار است اقدامات اجرایی مربوط به همکاری مشترک نیز آغاز شود.

پژو301 در راه ایران

از سوی دیگر نیز هفته نامه صدا به نقل از مجلۀ(فرانسوی) اقتصادی چلنج نوشت:مقامات شرکت خودروسازی پژو می گویند در حال رایزنی با مسئولان شرکت ایران خودرو به منظور تأسیس یک شرکت با حضور هر دو گروه خودروسازی هستند. مدیران شرکت پژو گفته اند که مذاکرات و گفتگوها پیشرفت بسیار خوبی داشته و بیشتر حول محور تولید پژو 301، پژو 208 و پژو 2008 بوده است. پژو 301 کمی بزرگتر از پژو 206 و تولید مخصوص پژو برای کشورها و اقتصادهای نوظهور است.

این مذاکرات در حالی در جریان است که در ایران در روز اول دسامبر کنفرانسی بین المللی با موضوع خودرو برگزار شد. هیئت پژو به سرپرستی ژان کریستف کمار، مدیر بخش آسیایی پژو در این کنفرانس شرکت کرده بود. یکی از مدیران پژو می گوید: قصد داریم پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی، پروژه ساخت و تولید را اجرایی کنیم. بدین ترتیب با تأسیس شرکت مشترک ایران خودرو و پژو، این واحد به یکی از مراکز تولید خودرو در منطقه تبدیل خواهند شد. لازم به یادآوری است که پژو، از سالیان طولانی شریک سنتی ایران خودرو بوده است. این مدیر پژو می گوید: مذاکرات دیگری نیز میان دو طرف برای تأسیس شرکتهای مشترک برای سیتروئن(Citroën) و دی اس(DS) در جریان است.

رنو نیز در ایران حضور فعالی دارد. هرچند حضورش قدمت چندانی ندارد. این گروه فرانسوی در سالهای دهۀ 2000 یک گروه شراکتی- صنعتی بود که 51 درصد سهم داشت و توندر(لوگان) تولید می کرد. این گروه در ایران هدفش تأمین قطعات تولید خودرو به دو شرکت ایرانی- یعنی ایران خودرو( همان شریک پژو) و پارس خودرو- بود و پتانسیل تولید آن سالیانه نزدیک به 250.0000 عدد خودرو برآورد می شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |