پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 78477 13:12 1396/12/02
حمیدرضا آصفی: آمریکا در مذاکره با اروپا به‌دنبال تشدید تنگناهای امنیتی علیه ایران است

حمیدرضا آصفی: آمریکا در مذاکره با اروپا به‌دنبال تشدید تنگناهای امنیتی علیه ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حمیدرضا آصفی: آمریکا در مذاکره با اروپا به‌دنبال تشدید تنگناهای امنیتی علیه ایران است

حمیدرضا آصفی: آمریکا در مذاکره با اروپا به‌دنبال تشدید تنگناهای امنیتی علیه ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در تحلیل سخنان وزیر امور خارجه کشورمان و پاسخ وی به اظهارات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در کنفرانس مونیخ گفت: به نظر من سخنرانی وزیرخارجه کشورمان و نحوه پاسخ وی به اظهارات مضحکانه این سه کشور قاطع بود و توانست مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی، نسبت به تحولات منطقه را به خوبی روشن سازد. وی ادامه داد: اما باید توجه کرد که کنفرانس‌های این چنینی با هدف بیان نظرات و نگرانی‌های امنیتی کشورها برگزار می‌شود و در سطحی نیست که در آن تصمیم‌گیری شود. چون این کنفرانس به دلیل نگرانی کشورها پس از به وقوع پیوستن دو جنگ جهانی، توسط بخش خصوصی شکل گرفت و هدفش بررسی تحولات آینده جهان و بهبود اوضاع امنیتی در سراسر جهان است. آصفی، مشارکت ایران در چنین کنفرانس‌هایی را به نفع کشور دانست و تصریح کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس مهم بود چون ما توانستیم دیدگاه‌ خود را بیان کنیم و نگذاریم تعدادی از کشورها همچون آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها که می‌خواستند ما را در این کنفرانس محکوم کنند، کاری از پیش ببرند.

تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد تنگناهای امنیتی علیه ایران

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به این نکته که اظهارات ترامپ به معنای ناتوانی این کشور در لغو برجام است، گفت: تلاش‌های آمریکا برای راضی کردن کشورهای امضاکننده برجام جهت لغو آن تا به امروز شکست خورده است؛ بعید می‌دانم که ترامپ از این به بعد تصمیم داشته باشد آمریکا را از برجام خارج کند و حتی این مهلتی که ترامپ به اروپا داده را نباید جدی گرفت. همچنین رژیم صهیونیستی هم علاقه‌ای ندارد که ترامپ چنین تصمیمی را اتخاذ کند چون این رژیم برخلاف ظاهرسازی‌هایی که می‌کند در عمل اعتقاد دارد، برجام باقی بماند اما در سایر حوزه‌ها به ایران فشار آورده و تنگناهای امنیتی را علیه ما تشدید کنند. وی افزود: اما احتمال این‌که آمریکا و رژیم صهیونیستی، با مذاکره بتوانند کشورهای اروپایی و آسیایی را وادار به اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران بکنند بسیار قوی است. مثلاً ترامپ می‌تواند اروپا را مجبور کند تا در حوزه‌های موشکی، کشورمان را تحت فشار قرار دهد و یا اینکه برای کاهش دامنه نفوذ و محبوبیت ایران در منطقه با آمریکا همکاری کند و هم مسیر شود.

ضعف‌هایی در سیاست خارجه دوجانبه با کشورها داریم

آصفی در پایان درباره عملکرد سیاست خارجی دوجانه کشورمان طی سال‌های اخیر گفت: در حوزه سیاست خارجی دوجانبه در طول این سال‌ها با برخی از کشور‌ها موفق عمل کرد‌ه‌ایم اما با بعضی از کشورها هم نتوانستیم موفق باشیم. مثلاً در توسعه روابط دوجانبه با تعدادی از کشورهای منطقه نتوانستیم به گشایش‌هایی دست یابیم، در صورتی‌که باید کشورهای مسلمان منطقه در اولویت سیاست خارجی ما باشند، اما در مقابل طی این چهار سال اخیر با اروپا روابط تقریباً خوب و دور از تنشی داشتیم. همچنین باید با کشورهای شرق آسیا به‌ویژه چین روابطمان را بیشتر توسعه ببخشیم تا خلل و یا تنزلی در فروش نفت به این منطقه به وجود نیاید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |