پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 84620 15:12 1397/04/19
حمایت‌های رسانه‌ای و انشائی اروپا از برجام کافی نیست

حمایت‌های رسانه‌ای و انشائی اروپا از برجام کافی نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حمایت‌های رسانه‌ای و انشائی اروپا از برجام کافی نیست

حمایت‌های رسانه‌ای و انشائی اروپا از برجام کافی نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: «حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در رابطه با دلیل تأخیر ۱+۴ در ارائه یک بسته پیشنهادی کامل به ایران تصریح کرد: در واقع اتحادیه اروپا سیاست شفافی در برجام اتخاذ نکرده و فقط به صورت رسانه‌ای و انشائی اعلام کرده‌اند که از توافق‌نامه برجام پشتیبانی خواهند کرد اما در عمل هیچ‌گاه گام مثبتی در راستای همکاری جدی اقتصادی و بانکی و سیاسی با ایران نداشتند و اتحادیه اروپا ثابت کرد که تابع اراده آمریکاست.

وی افزود: پس از آن‌که دونالد ترامپ، آمریکا را از توافق‌نامه برجام خارج کرد، انتظار می‌رفت که اتحادیه اروپا و حتی روسیه و چین یک واکنش تند و قابل قبولی در برابر ترامپ اتخاذ کنند اما این اتفاق نیفتاد.

هانی‌زاده در ادامه با بیان این مطلب که اتحادیه اروپا یک سری اختلافات اساسی با آمریکا در خصوص تعرفه‌های جدید مالیاتی دارد، تصریح کرد: اما اتحادیه اروپا هیچ‌گاه نخواسته یک موضع و سیاست مستقلی نسبت به آمریکا دنبال کند. بنابراین بسته پیشنهادی اخیر ۱+۴ در واقع یک بسته کاملاً مبهم و غیرقابل قبول است و ایران نمی‌تواند نسبت به این بسته پیشنهادی اروپا قانع باشد.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: این باور در بین مقامات جمهوری اسلامی وجود دارد که اعضای ۱+۴ نمی‌خواهند صادقانه رفتار کنند و به همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم که اتحادیه اروپا یک بسته پیشنهادی با امتیاز بالا و مورد قبول به ایران ارائه بدهد؛ لذا باید یک فکر اساسی دیگر در سر داشته باشیم تا آن‌ها را مجبور به همکاری شفاف بانکی و تجاری کنیم.

وی در تحلیل درخواست طرف‌های اروپایی برای پیوستن ایران به FATF با هدف تسهیل همکاری‌های بانکی و حتی احتمال مطرح ساختن آن به‌عنوان یکی از پیش‌شرط‌های حصول توافق، گفت: بر اساس قوانین موجود تمامی درآمدهای نفتی کشورها از طریق بانک‌های آمریکا توزیع می‌شود؛ لذا اتحادیه اروپا گزینه‌های دیگری دارد مثل خرید نفت در ازای پرداخت یورو، منتها تهدیدات دونالد ترامپ علیه اروپا، هند، کره جنوبی و ژاپن موجب شده که این کشورها نسبت به خرید نفت از ایران تردید داشته باشند و در حقیقت آمریکایی‌ها کشورهای خریدار نفت ایران را تهدید کرده‌ و آن‌ها هم تسلیم شده‌اند.

هانی‌زاده در ایین رابطه افزود: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا اگر راه خودش را از آمریکا جدا کند و به طور مستقل سیاست‌های خاص خودش را پیگیری کند، می‌تواند با ایران تعامل سازنده‌ای داشته باشد، اما شواهد نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا چنین تصمیمی ندارد و لذا به نظر می‌رسد که تا دو ماه آینده فروش نفت ایران به صفر یا در حالت خوشبینانه به طور قابل توجه‌ای کاهش یابد.

این کارشناس مسائل منطقه، مسائل امنیتی را یکی از دلایل اروپایی‌ها برای حفظ برجام دانست و در این رابطه گفت: در واقع دلایل اتحادیه اروپا برای حفظ برجام به خاطر این است که این اتحادیه از لحاظ جغرافیایی در مجاورت خاورمیانه قرار دارد و همچنین آن‌ها باور دارند که ایران یک قدرت تأثیرگذار منطقه‌ای است و نمی‌توانند قدرت کشورمان را در حل مناقشات منطقه‌ای نادیده بگیرند و لذا معتقدند که باید از ظرفیت ایران در این خصوص استفاده کنند و حتی باور دارند که برجام باعث شده تا جمهوری اسلامی به سمت استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای گرایش پیدا نکند.

وی افزود: اما آمریکایی‌ها مایل نیستند که ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح شود و به همین سبب آن‌ها تحت فشارها و تهدیدات آمریکا قرار دارند و به شدت مرعوب تهدیدات کاخ سفید شده‌اند و مشاهده می‌کنیم که گام‌های خجولانه‌ای بر می‌دارند.

هانی‌زاده در رابطه با میزان عملی بودن اقدام ایران به بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریم‌های نفتی گفت: تنگه هرمز که در آب‌های ایران قرار دارد و کشورمان هموراه امنیت این تنگه را برقرار کرده، حق دارد اگر مشاهده کرد منافعی از این تنگه نمی‌برد، آن‌را ببندد و این طبیعی است که محروم کردن کشورهای دیگر از نفت خاورمیانه و خلیج فارس پیامدهای بسیاری سنگینی بر سایر کشورها خواهد گذاشت و حتی با قطع صادرات نفت از این تنگه احتمال افزایش قیمت نفت تا ۳۰۰ دلار در هر بشکه هست و اگر راه‌حل‌های سیاسی و منطقی جوابگو نباشند، قطعاً در آینده راه‌حل نظامی جایگزین آن خواهد شد.

وی در پایان افزود: ایران از همه گزینه‌های سیاسی برای همکاری با جامعه جهانی استفاده می‌کند و آخرین گزینه در اختیار ما همین بستن تنگه هرمز است که شاید انتخاب درستی هم نباشد ولی به هر حال این راه‌حل نهایی پس از شکست سایر گزینه‌هاست. اما بهتر است ابتدا گسترش همکاری‌های سیاسی با چین و روسیه را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم نفت خودمان را صادر کنیم و استراتژی آمریکا در خصوص از پا در آوردن ایران و یا عقب راندن ما از سیاست نابودی اسرائیل خنثی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |