پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 56646 12:16 1395/12/23
حق‌پناه: تنش‌های جدید ترکیه و اتحادیه اروپا مصرف داخلی دارد

حق‌پناه: تنش‌های جدید ترکیه و اتحادیه اروپا مصرف داخلی دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حق‌پناه: تنش‌های جدید ترکیه و اتحادیه اروپا مصرف داخلی دارد

حق‌پناه: تنش‌های جدید ترکیه و اتحادیه اروپا مصرف داخلی دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شفقنا نوشت: یک کارشناس مسایل بین‌الملل درباره آینده ترکیه تصریح کرد: وزن ژئوپلیتیک ترکیه ثابت است، چون این کشور، همسایه سوریه به حساب می‌آید، منافع و اثرگذاری مستقیمی هم دارد و ترکیه همچنان در سوریه نقش خود را ایفا می‌کند.

دکتر جعفر حق‌پناه، درباره تنش‌های جدید بین ترکیه و اتحادیه اروپا و احتمال تاثیرگذاری بر نقش این کشور در بحران‌ها عنوان کرد: باید ببینیم که از منظر چه کسانی می‌خواهیم آینده ترکیه را تحلیل کنیم. از منظر حزب عدالت و توسعه، کشور به سمت مستقل شدن هرچه بیشتر، وابسته نبودن به غرب و بازگشت به هویت ترکی، ملی و اسلامی خودش حرکت می‌کند. حداقل نیمی از جمعیت ترکیه هم چنین نگاهی دارند و نیم دیگر جامعه و احزاب مخالف به طور صرف اعتقاد دارند واکنش های اردوغان و حزب عدالت و توسعه به برقراری یک نظام دیکتاتوری منجر می شود که این کشور را از ارزش های دموکراتیک دور می‌کند.

او گفت: اگر بخواهیم از منظر اتحادیه اروپا نگاه کنیم، آنها معتقد هستند ترکیه از معیارهایی که این کشور را به اتحادیه اروپا نزدیک می‌کند، فاصله می‌گیرد بنابراین دیدگاه‌ها در این رابطه متفاوت است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درخصوص قطع کمک‌های مالی اتحادیه اروپا، توضیح داد: به تجربه ثابت شده است که ترکیه سیاست‌های عملگرانه‌ای دارد و هیچ‌گاه تاکید بر اصول خاص و افراطی را دنبال نکرده حتی گاهی ممکن است چرخش های ۱۸۰ درجه‌ای هم داشته باشد. این جنگ تبلیغاتی که به راه افتاده مصرف داخلی دارد و ناظر بر نیازهای انتخاباتی ایشان است. اروپا هم به سمت کاهش تنش پیش خواهد رفت و نیازی به افزایش تنش‌ها وجود ندارد.

این استاد دانشگاه درباره نقش ترکیه در بحران سوریه اظهار کرد: وزن ژئوپلیتیک ترکیه ثابت است، چون این کشور، همسایه سوریه به حساب می‌آید، منافع و اثرگذاری مستقیمی هم دارد و ترکیه همچنان در سوریه نقش خود را ایفا می‌کند و به گمان من جزو کشورهای منطقه‌ای اصلی در شکل‌دهی به اتفاقات سوریه محسوب می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |