جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 56401 19:34 1395/12/20
حقوق دولتی معادن سیل زده متوقف می شود

حقوق دولتی معادن سیل زده متوقف می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حقوق دولتی معادن سیل زده متوقف می شود

حقوق دولتی معادن سیل زده متوقف می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ارائه گزارش خسارت ناشی از سیل به شورای عالی معادن

شورای عالی معادن دریافت حقوق دولتی معادن خسارت دیده را متوقف کرد

گروه تولید-بروز سیل در مناطق شرقی کشور در چند هفته گذشته خسارت چشمگیری را به معادن این منطقه خصوصا فعالان سنگ آهن تحمیل کرده است به گونه ایکه این معادن خواستار حمایت دولت در تخفیف حقوق دولتی و یا تعویق در پرداخت اقساط شده اند موضوعی که سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی آن را رد کرده و با عنوان اینکه دولت وظیفه ای در حمایت از معادن خسارت دیده ندارد شرکت های بیمه ای را عهده دار پرداخت خسارت به معدنکاران دانسته است . در واقع در حالی متولیان بخش معدن منطقه از حمایت معدنکاران شانه خالی کرده که مسئولان معدنی، شورای عالی معادن را متولی اصلی در این گونه تصمیم گیری ها دانسته و معتقدند این شورای به طور حتم در حقوق دولتی معادن خسارت دیده توقف قائل شده و سازمان های استانی فقط وظیفه انتقال گزارشات ارسالی معدنکاران را بر عهده دارند و لازم است در این خصوص نسبت به ارسال گزارشات خسارت ناشی از سیل به شورای عالی معادن اقدام شود. هادی گلزار، مدیر عامل شرکت سنگ آهن احیا سپاهان با اشاره به اینکه شرکت احیا سپاهان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده سنگ آهن استان خراسان، از سیل اخیر منطقه شرق ایران ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت دیده است، گفت:‌ نمی توان از بیمه انتظار پرداخت خسارت داشت. بیمه تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه تجهیزات را تقبل می کند و در زمان بروز خسارت نیز، با به هم ریختگی زمان، تعهدات نیز به هم می خورد. مدیر عامل شرکت سنگ آهن احیا سپاهان با تاکید براینکه از دولت توقع حمایت نداریم، افزود: تخفیف در حقوق دولتی و زمان بندی در پرداخت ها تنها انتظار معدنکاران خسارت دیده از دولت است. وی با اشاره به اینکه برآورده نشدن این انتظار به فرار سرمایه گذاری از بخش معدن و کاهش شدید اشتغال می انجامد، اذعان داشت: در حال حاضر افتتاح فاز ۲ کارخانه کنسانتره در اوایل ماه جاری و افتتاح فاز ۳ در اردیبهشت ماه با تاخیر مواجه شده و با نزدیکی به عید، پرداخت حقوق و مزایا به پیمانکاران و پرسنل با مشکل جدی مواجه شده است.

توقع حمایت از دولت، بی اساس است

در این خصوص راضیه علیرضایی، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه گزارشی مبنی بر خسارت جدی معادن از سیل اخیر به سازمان ارسال نشده است، گفت: برای اما گزارشی مبنی بر خسارت سنگین تاکنون به این سازمان ارایه نشده است علیرضایی با اشاره به اینکه زمان بهره برداری معادن، موضوع خسارت در بیمه پیش بینی شده، اذعان داشت:دولت وظیفه ای بابت پرداخت خسارت ندارد و اگر خسارتی هست، پرداخت وظیفه بیمه است.

شورای عالی معادن، به این موضوع ورود کند

محمدرضا بهرامن، رییس هیات مدیره خانه معادن ایران اما با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در این خصوص بر عهده شورای عالی معادن است، گفت: به طور معمول حقوق دولتی مربوط به زمان بروز حودث غیر مترقبه، برای شرکت ها متوقف خواهد شد. بهرامن با تاکید بر اینکه در مواقع بروز حوادث یا پیش آمد عوامل بازدارنده، شورای عالی معادن موظف است که پرداخت حقوق دولتی را شامل تخفیف یا توقف کند، خاطر نشان ساخت: از اینکه تا این لحظه چنین تصمیمی از سوی شورای عالی معادن اتخاذ شده یا خیر، اطلاعی در دست نیست اما لازم است که هر چه سریع تر شورای عالی معادن به این موضوع ورود کند.

عضو شورای عالی معادن: شرکت ها گزارش خسارت را ارسال کنند

نادعلی اسماعیلی دهج، عضو شورای عالی معادن و رییس نظام مهندسی معدن در پاسخ به وظیفه شورا در تخفیف حقوق دولتی معادن خسارت دیده گفت: شورای عالی معادن به طور حتم در حقوق دولتی معادن خسارت دیده توقف قائل خواهد شد. اسماعیلی دهج در پاسخ به اینکه چرا شورا تا این لحظه واکنشی به خسارت معادن نشان نداده است، گفت: اگر معدنی به واسطه حوادث غیر مترقبه از جمله سیل اخیر خسارت دیده است، لازم است که گزارش خسارت را سازمان صنعت و معدن استان مربوطه گزارش کند. این گزارش به وزارتخانه ارسال و پس از آن به شورای عالی معادن خواهد رسید و به طور حتم شورا در حقوق دولتی تخفیف قائل خواهد شد. عضو شورای عالی معادن در پاسخ به اینکه سازمان صنعت و معدن استان خراسان رضوی، توقع حمایت  دولتی را بی اساس می داند گفت: سازمان صنعت و معدن استان تنها وظیفه ارسال گزارش را دارد و تصمیم گیرنده نیست. حقوق دولتی مربوط به زمان توقف کار در اثر حوادث غیر مترقبه رقم بزرگی نیست و طبق قانون معادن خسارت دیده تا زمانی که توقف کار ناشی از خسارت دارند، شامل توقف حقوق دولتی خواهند بود. وی با اشاره به اینکه تا این لحظه گزارشی از معادن خسارت دیده دریافت نشده، گفت:‌شرکت ها گزارش خسارت را به سازمان صنعت و معدن استان مربوطه ارسال کنند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |