جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2694 14:00 1393/04/01
حفاظت آنلاین از قبایل بی‌تمدن آمازون

حفاظت آنلاین از قبایل بی‌تمدن آمازون

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حفاظت آنلاین از قبایل بی‌تمدن آمازون

حفاظت آنلاین از قبایل بی‌تمدن آمازون

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کارشناسان دانشگاه "میسوری" با استفاده از تصاویر دریافتی از "گوگل ارث" به شناخت و حفاظت از قبایل دور از تمدن در جنگل‌های آمازون می‌پردازند.


به گزارش ایسنا ، در سال ۲۰۰۸ میلادی انتشار تصاویری از یک قبیله ناشناخته و دور از تمدن در جنگل‌های آمازون موج جدیدی از اخبار چالش‌برانگیز را به راه انداخت. اعضای این قبیله که بدن‌های نقاشی شده و لباس‌های رزم قرمزرنگ به تن داشتند، نیزه‌های خود را به سمت هواپیمایی که از بالای سر آنها در حال حرکت بود تا از آنها عکس بگیرد، گرفته بودند. اکنون به لطف تکنولوژی و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، بدون تماس با این قبایل در کمال ایمنی و از راه دور می‌توان آنها را مورد مطالعه قرار داد.
کارشناسان دانشگاه میسوری آمریکا با استفاده از تصاویر ثبت شده ماهواره‌ای گوگل ارث از سال ۲۰۰۶ میلادی، جمعیت یکی از قبایل منزوی ساکن جنگل‌های آمازون برزیل در نزدیکی مرز "پرو" را برآورد کردند. نتایج این مطالعه در نشریه Human Biology منتشر شده و در آن تصاویری از روستای کوچکی با چهار خانه و مزارع کشت گل، میوه و سبزیجات به چشم می‌خورد که به وسعت ۳٫۸ هکتار در اعماق جنگل‌های آمازون وجود دارد. محققان با مقایسه وسعت این روستا با ۷۱ روستای بومی در جنگل‌های بارانی برزیل که جمعیت آنها مشخص هستند، توانستند جمعیت این قبیله دور از تمدن را تخمین بزنند و آن را کمتر از ۴۰ نفر برآورد کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از مونگابی، "رابرت واکر"، استادیار دانشگاه میسوری و سرپرست اصلی این مطالعه می‌گوید: این قبیله احتمالا همان قبیله‌ای باشد که در سال ۲۰۰۸ میلادی تصاویر آنها توسط هواپیما ثبت شد.
وی با این حال گفت: به دلیل این موقعیت مکانی تصاویر ثبت شده توسط هواپیما به درستی مشخص نشده، لذا به طور ۱۰۰ درصد نمی‌توان گفت این همان قبیله است. اما این تصاویر متعلق به یک منطقه بوده و چیدمان خانه‌ها تقریبا شبیه هستند. پس از آن در سال ۲۰۱۱ میلادی هواپیمایی با هدف شناسایی این روستا بر فراز آن پرواز کرد که توانست تصویری از دست‌کم ۹ نفر را به ثبت رساند. بلافاصله بعد از آن اخباری مبنی بر فرار این قبیله منتشر شد که احتمالا به دلیل تهدید قاچاقچیان مواد مخدر در این منطقه رخ داده است.
محققان در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز سعی داشتند با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای این قبیله را مجددا شناسایی کنند که باز موفق نشدند. "واکر" می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده توسط گوگل ارث در سال ۲۰۰۶ میلادی تصادفی بوده‌اند چرا که وقتی در سال ۲۰۱۲ میلادی تلاش کردیم آنها را مجددا ردیابی کنیم موفق نشدیم. بنابراین خطر اضمحلال، این قبایل منزوی و دور از تمدن را تهدید می‌کند اما تماس با آنها وضعیت را حتی بحرانی‌تر نیز می‌کند. بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی نیز که در جوامع ما بسیار متداول هستند می‌توانند منجر به نابودی بخش وسیعی از این جوامع طی چند روز شوند. در نتیجه استفاده مستمر و منظم از تصاویر ماهواره‌ای برای زیر نظر گرفتن آنها از راه دور به حفاظت از آنها در برابر تهدیدهای مختلف کمک می‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |