جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 69076 18:28 1396/06/25
حدود ۴٠ درصد از تولیدات صنعت شیشه باید صادر شود

حدود ۴٠ درصد از تولیدات صنعت شیشه باید صادر شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حدود ۴٠ درصد از تولیدات صنعت شیشه باید صادر شود

حدود ۴٠ درصد از تولیدات صنعت شیشه باید صادر شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عضو هیات مدیره انجمن صنفى صنعت شیشه:

مدیرعامل شرکت استخراج مواد اولیه شیشه و عضو هیات مدیره انجمن صنفى صنعت شیشه گفت: حدود ۴٠ درصد از تولیدات صنعت شیشه باید صادر شود و از آنجا که این تولیدات حجیم و سنگین و نسبت به هزینه حمل بسیار حساس است فعلا فقط به کشور هاى اطراف صادر می‌شود. شکوهى رازى در میزگردی با هدف شنیدن مسائل و مشکلات موجود در صنف صنعت شیشه به ایلنا گفت: صنعت شیشه صنعت بزرگى در ایران است. این صنعت به ماشین آلات وارداتى و آجر نسوز وارداتى وابسته است. آجر نسوز این صنعت را تاکنون نتوانسته ایم در کشور تولید کنیم. ماشین آلات این صنعت نیز به شدت وابسته به تکنولوژى وپیشرفت‌هاى آن است. ما باید مرتبا تکنولوژى خودرا روزآمد کنیم. وى افزود: تولید این صنعت هم اکنون ٢/٢ میلیون تن است و در یکسال اینده به سه میلیون تن در سال خواهد رسید که در ان وضعیت باید ۵٠٪‏ تولیدات آن صادر شود. وى ادامه داد: بازار داخلى اشباع است وحتى در مواردى تولیدکنندگان به ناچار تولیدات خود را با زیان می‌فروشند و حتى در بسیارى موارد صادرات با قیمتى پایین تر از قیمت تمام شده انجام می‌شود. علت اصلى نیز آن است که در مواقع کمبود مشترى و یا پایین بودن قیمت نمی‌توانند تولید را متوقف کنند. کوره شیشه ٢۴ ساعت در روز ٧ روز هفته و ٣۶۵ روز در سال تولید می‌کند و فقط تقریبا هر ده تا پانزده سال یکبار براى تعمیرات اساسى متوقف می‌شود. از سوى دیگر توقف این صنعت ضربه بزرگى به اقتصاد کشور است وامکان ندارد بتوان به‌راحتى کارخانه اى با چند صد نفر کارگر را تعطیل کرد. بعلاوه در موارد بسیارى هزینه تعطیل از هزینه ادامه بیشتر است. وى تشریح کرد: یکى از اصلى ترین مشکلات عدم همکارى دولت است. معضل اصلى این است که اقتصاد به ناچار از سیاست تبعیت می کند در حالی که انتظار آن است که سیاست درهاى اقتصاد را بگشاید. شکوهى تاکید کرد: مسئولین می‌توانند با مذاکره با دولت‌هاى دیگر خصوصا کشور هاى همجوار در قالب پروتکل‌هاى دو جانبه تسهیلاتى در امر  صادرات صنعت شیشه ایجاد کنند ولى متاسفانه در ٣٧ سال گذشته چنین اتفاقى نیفتاده است. در عین حال از انجا که صادرات شیشه به هزینه حمل بسیار حساس است انتظار آن است که در هزینه حمل شیشه صادراتى توسط راه آهن تخفیفاتى در نظر گرفته شود که این نیز علیرغم قول‌هاى مساعد انجام نپذیرفته است. وى ادامه داد: یکى دیگر از مشکلات این صنعت مطالبات از شرکت‌هاى بزرگ خودروساز است که مطالبات این صنعت را با تاخیر بیش از یکسال پرداخت می‌کنند. وى با اشاره به دیگر مشکلات این صنعت گفت: از دیگر مشکلات این صنعت مالیات و بیمه است. هنگامى که اختلافى فی‌مابین کارفرمایان وسازمانهاى امور مالیاتى و بیمه بوجود مى اید قاعدتا این اختلاف باید در یک مرجع بیطرف مطرح شود که على الاصول دادگاه هاى تخصصى قوه قضاییه است در حالیکه اینک این اختلافات در مراجع هیات هاى حل اختلاف مالیاتى یا هیات هاى حل اختلاف بیمه مطرح میشوند که بیطرف نیستند و عملا به معنى شکایت بردن به همان سازمانى است که از آن شکایت داریم. اینگونه مراجع داورى باعث شده که هر ساله شرکت‌ها ناچار از پرداخت مبالغ هنگفتى شوند که هیچ توجیهى ندارد. بعنوان مثال حق بیمه تا ٨.٧ در صد را براى حمل بار از معدن تا کارخانه فراورى باید بپردازیم که مبناى منطقى ندارد. وى افزود: متاسفانه ما حمایت لازم را نداریم و ایجاد تعرفه ها و سیاستهاى خاص نیز راه را براى تولید کننده دشوار تر می کند.

*در صنعت شیشه، عرضه بیشتر از تقاضاست

مدیرعامل شرکت شیشه همدان و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شیشه نیز در این میزگرد گفت: در صنعت شیشه (جار و بطری) در حال حاضر عرضه بیشتر از تقاضاست. به همین سبب شاهد بروز مشکلاتی در بازار رقابتی در این صنف هستیم. زمانی که کوره‌ای را روشن می‌کنیم به هیچ عنوان نمی‌توان تعطیل کرد. بنا به استانداردها عمر کوره تقریبا ۱۰-۸ سال می‌باشد و در این فاصله به هیچ عنوان متوقف نمی‌شود. به طور مداوم گاز، آب و برق و ... نیز همزمان در حال استفاده هستند. خسرو فخیم هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات به اشباع رسیده؟ به کدام کشورها صادرات دارید؟ گفت: در حال حاضر تنها حدود ۲۰ درصد از تولیدات خود را به کشورهای عراق، افغانستان و آسیای میانه صادر می کنیم. با استفاده از تکنولوژی روز و دستگاه‌های مدرن می‌توانیم صادرات قابل توجهی به سایر کشورها داشته باشیم که منجر به ارزآوری چشمگیری به کشور خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: ما مشکلات خود را چندین سال است که بیان می‌کنیم ولی متاسفانه بخش عمده ای از آنها هنوز توسط مسئولین ذیربط مرتفع نگردیده است. وی افزود: برای بقا و استمرار کارخانه باید دنبال تکنولوژی مدرن و به روز باشیم که هستیم. مضافاً اینکه بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها در ظروف شیشه ای، عامل سلامت و تندرستی است و هیچگونه آثار مخرب زیست محیطی ندارد، و تمام اینها مستلزم حمایت جدی از سوی دولت است.

*شیشه اردکان یزد اولین صادر کننده سال ۹۵ انتخاب شد

مدیرعامل گروه کارخانجات شیشه اردکان هم در ادامه تصریح کرد: گروه کارخانجات شیشه اردکان با حدود ۳۵ میلیون دلار صادرات کلیه محصولات شیشه ساختمانی، دکوراتیو، بلوک هبلکس و صنایع جانبی به عنوان اولین صادر کننده سال ۹۵ انتخاب شد. محمود عزیزیان گفت: ترکیه و هند بعنوان بزرگترین مقاصد صادراتی «شیشه ایرانی» برای ورود این محصول محدودیت‌هایی غیر منصفانه و بدور از تحقیقات واقعی در خصوص دامپینگ با مغایرت کامل با کلیه قوانین بین المللی تجارت جهانی و فقط از جهت حمایت از برخی تولید کنندگان  بعضا خارجی شان ، ایجاد کرده اند که همین مشکل مضاعف سبب گردیده است که ما نتوانیم به آن کشورهاصادرات داشته باشیم که این مهم دخالت مستقیم دولت و مقابله به مثل به عنوان تهدید متقابل روی برخی کالاهای وارداتی ترکیه و هند را می طلبید که متاسفانه تاکنون این امر خطیر محقق نگردیده است.غیر از این دو کشور ما تقریبا با باقی ۳۳ کشور مقصد صادراتمان نیز کمابیش مشکلات مشابهی داریم که از دولت انتظار مساعدت و حمایت در این خصوص داریم. وی گفت: ما با اینکه ۸ خط تولید شیشه در ایران داریم و ترکیه ۱۲ خط تولید باتوجه به مصرف سرانه‌ بالای آن کشور، ولی ما به راحتی می‌توانیم از لحاظ کیفیت و قیمت با ترکیه در بازارهای جهانی رقابت کنیم باوجودی که کماکان مشکلات گمرکی ما بیشتر از سایر کشورهاست.مواد اولیه شیشه حدود ۴۵ درصد گران‌تر از فولاد است ولی با این حال ما جبر صادراتی داریم. چون مصرف سرانه کشور ما نصف مصرف سرانه ترکیه است که جدیدا صنعتی شده است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |