جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 55795 19:15 1395/12/13
حداکثر زمان برای حل بحران آب یک برنامه پنج‌ساله است

حداکثر زمان برای حل بحران آب یک برنامه پنج‌ساله است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حداکثر زمان برای حل بحران آب یک برنامه پنج‌ساله است

حداکثر زمان برای حل بحران آب یک برنامه پنج‌ساله است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در همایش بزرگداشت روز ملی آب تاکید شد

تخلیه روستاها، افزایش حاشیه‌نشینی و معضلات اجتماعی از مهم‌ترین اثرات اجتماعی بحران آب است

گروه امورزیربنایی-غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در همایش روز ملی آب از اهدای جایزه ملی آب در سال آینده توسط اتاق ایران خبر داد. دومین همایش بزرگداشت روز ملی آب با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی، توسط مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد. رئیس اتاق ایران در این همایش بر همکاری مسالمت‌آمیز تکنولوژی با آب و محیط‌زیست تأکید کرد و گفت: امروز شاهدیم در ایران آب به عنوان مایه حیات، تبدیل به مایه مرگ شده است چراکه این زندگی مسالمت‌آمیز بین آب و تکنولوژی وجود نداشته است. در واقع به دست خود، زندگی خودمان و آیندگان را به مخاطره جدی انداخته‌ایم. رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، تخلیه روستاها، افزایش حاشیه‌نشینی و معضلات اجتماعی فراوان را از مهم‌ترین اثرات اجتماعی بحران آب عنوان کرد. رئیس اتاق ایران همچنین اثرات اقتصادی بحران آب را مورد توجه قرارداد و گفت: به‌طورکلی مسئله آب بر اشتغال‌زایی و فعالیت‌های کشاورزی اثرگذار است و اتاق ایران از این منظر توجه جدی به موضوع آب دارد. شافعی همچنین با اشاره به افول دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران گفت: اتاق ایران در سال ٨۴ یا ٨۵ هم‌زمان با سفر روسای اتاق‌های سراسر کشور به ارومیه، بیانیه‌ای رسمی صادر و پیش‌بینی‌هایی برای وضعیت دریاچه ارومیه مطرح و به دولت ارائه کرد اما به‌رغم پیگیری‌های اتاق ایران هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها ندیدیم و درنهایت هم آنچه نباید، اتفاق افتاد.

دیگر نمی‌توان حل این بحران را به تأخیر انداخت

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، هدف از برگزاری این همایش را بیان کردن مسئله آب، بیان جایگاه کشور در این بحران و اینکه هر نهاد و فردی در این بحران چه جایگاهی دارد، عنوان کرد. سید محمدحسین شریعتمدار، دبیر همایش بزرگداشت روز ملی آب، با تأکید بر اهمیت زمانی حل بحران آب، تصریح کرد: هیچ نسلی مانند ما در معرض یک امتحان بزرگ قرار نگرفته است و تمام مسائلی که ظرف ۵٠ سال گذشته در مورد آب اتفاق افتاده است به نسل ما رسیده است. در وضعیتی قرار داریم که دیگر نمی‌توان حل این بحران را به تأخیر انداخت. رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: دیگر زمانی نداریم و باید به بحران آب بپردازیم. حداکثر زمان ما یک برنامه پنج‌ساله است. اگر در زمان برنامه ششم موفق نشویم برای حل ابن بحران راهکاری بیندیشیم، دیگر فایده‌ای ندارد.

۶۰ تا ۸۰ درصد منابع آب شرب تبدیل به فاضلاب خام می‌شود

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این همایش گفت: از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیرساخت‌های توسعه هر جامعه شهری و روستایی، تکمیل ساختار فاضلاب است.امیرحسین رقیمی بابیان اینکه در مناطق شهری ۶۰ تا ۸۰ درصد منابع آب شرب تبدیل به فاضلاب خام می‌شود، بر ضرورت اجرای طرح‌های فاضلاب و بازچرخانی آب (پساب) در کشور تأکید کرد. مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه هم در این همایش گفت: مدیریت ناصحیح استفاده از منابع آبی و توسعه نامتوازن کشاورزی شرایط نامطلوبی را برای دریاچه ارومیه به وجود آورده است. محمد مسعود تجریشی عوامل اصلی مؤثر درروند خشکی دریاچه ارومیه را برداشت بیش‌ازحد مجاز از منابع آب تجدید پذیر حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تغییرات اقلیمی و استمرار خشک‌سالی‌ها عنوان کرد.

مسئولان از تغییر فرار می‌کنند

در این همایش پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگلها، با تاکید بر اهمیت مشارکت مردمی در بحث بحران آب، تصریح کرد: درحال حاضر ۳۰۰ هزار هکتار توسط خیرین در پروژه‌های آبخیزداری اجرایی شده و ۶۰ هزار هکتار هم در دست اجرا قرار دارد. وی در ادامه به لزوم پیدا کردن راهکار بحران آب اشاره کرد و افزود: اگر به تعریف آبخیزداری توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که راهکار در دل این تعریف نهفته است. در شرایط کنونی تنها علاج برون‌رفت از وضعیت بحرانی، برنامه‌ریزی منطقه‌ای است. متاسفانه مسئولان از تغییر فرار می‌کنند و حاضر به تجربه روشهای جدید نیستند. فردوسی، مشاور نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران هم در این همایش، وضعیت بحرانی آب در ایران را نتیجه بهره برداری‌های ناپایدار و پدیده‌های اقلیمی دانست و گفت: این منطقه از پدیده‌های اقلیمی درازمدت رنج می‌برد، طی ۳۰ سال آینده سرزمین ایران گرم‌تر و خشک‌تر خواهد شد. در این شرایط آب و محیط زیست و درهم‌تنیدگی‌های این موضوعات به اولویت کشور تبدیل شده است. وی گفت: سازمان فائو این مطلب را در دستورکار قرار داده و در برنامه پنج‌ساله خود پیگیری می‌کند. این برنامه با طرف دولتی در حال تدوین است. خوشبختانه برنامه‌ای جامع تدوین شده که مدیریت آب را با نگاه همه‌جانبه با رویکرد فصل مشترک آب، انرژی، محیط زیست و امنیت غذایی دنبال می‌کند. بلانکا جیمینز سیسنروز، رئیس بخش آب یونسکو نیز در این مراسم با اشاره به روز جهانی آب که طی چند هفته آینده برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این روز خاص همواره به مدیریت پایدار منابع آب شیرین اختصاص دارد. امسال موضوع، پساب‌ها به‌عنوان یک منبع استفاده نشده، مطرح می‌شود. وی کمبود آب و کیفیت آب را یکی از شش موضوع اصلی برنامه بین‌المللی بخش آب یونسکو برشمرد و گفت: این بخش باهدف حفظ و مدیریت پایدار منابع آب شیرین از طریق تسهیل انتقال و به اشتراک‌گذاری دانش و همچنین انتقال تجربه بین‌المللی به کمک کشورهای عضو آمده است تا بتوانند مشکلات مربوط به کیفیت آب خود را حل کرده و به اهداف مدیریت پایدار منابع آب شیرین (SDG) دست یابند.بر اساس اظهارات سیسنروز، خانواده آب یونسکو ارائه حمایت‌های لازم و تجربیات موردنیاز به‌منظور دستیابی به این اهداف را بر عهده دارد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |