جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 54751 14:17 1395/12/01
حجت الاسلام سالار: از تعالیم حیات بخش حضرت فاطمه(س) غافل شده ایم

حجت الاسلام سالار: از تعالیم حیات بخش حضرت فاطمه(س) غافل شده ایم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حجت الاسلام سالار: از تعالیم حیات بخش حضرت فاطمه(س) غافل شده ایم

حجت الاسلام سالار: از تعالیم حیات بخش حضرت فاطمه(س) غافل شده ایم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شفقنا نوشت: حجت الاسلام و المسلمین محمد سالار، معاون امور بین الملل مجمع جهانیاهل بیت(ع) درباره الگوسازی مسلمانان از شخصیت حضرت زهرا (س) عنوان کرد: شخصیت حضرت زهرا (س) دارای ابعاد مختلفی است؛ این ویژگی ها از زبان بزرگان بیان شده است و می بینیم که همه این سخنان جایگاه و سیره فاطمی ذکر کردند. پیامبر(ص) نسبت به دخترشان می گویند: فاطمه را فاطمه نامیده شده است، چون دوستداران او از آتش رهانیده می شوند.

سالار با اشاره به حدیث دیگری در مورد حضرت فاطمه(س) تصریح کرد: فضایل و کمالات انسانی را حضرت فاطمه(س) را هم می توانیم از زبان بزرگان و و حضرت محمد (ص) بشنویم، در آموزه های دینی ما حضرت زهرا(س) «سیده النسا العامین» مورد خطاب قرار می گیرند و به عنوان بهترین زن جهان مورد خطاب قرار می گیرد. باز هم در جای دیگری حضرت محمد(ص) می فرمایند: «فاطمه اعز البریه علیّ» یعنی فاطمه عزیزترین مخلوقات در نزد خداوند است.

او با توجه به الگوسازی از شخصیت حضرت زهرا(س) بیان کرد: در جامعه ما برای اینکه به کمال انسانیت و اعتلای معنویت برسیم نیاز به الگوسازی از شخصیت حضرت زهرا(س) و سیره فاطمی داریم؛ از سوی دیگر ایشان سرمشق پاکدامنی، عفاف، تقوا و جهاد است. حضرت مهدی (عج) هم در مورد ایشان می فرمایند: «وَفی اِبنَهِ رَسولِ الله لِی اُسوَهٌ حَسَنَهٌ» حضرت مهدی(عج) خودشان امام و معصوم هستند وقتی ایشان حضرت فاطمه(س) را برای خودشان الگو می دانند تکلیف ما هم که از پیروان ایشان هستیم، روشن می شود.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل(ع) ادامه داد: اساس پیروی از سیره این حضرت(س) هم مشخص است، مبارزه با ظلم، حضور در صحنه های اجتماعی با حفظ حجاب برای مقابله با ظالمان، پاسداری از ارزش های معنوی و تربیت انسان های تاریخ ساز بخشی از سیره حضرت فاطمه (س) به حساب می آید.

سالار با توجه به تولد حضرت فاطمه (س) در یک برهه خاص اضافه کرد: تولد حضرت فاطمه (س) موجب سربلندی و کمالات انسانی زن شد. ایشان زمانی به دنیا آمد که زن، انسان محسوب نمی شد و در زمان جاهلیت تولد یک زن موجب سر افکندگی بود اما پیامبر(ص) با احترام بی حد و حصر خودشان نسبت به حضرت فاطمه(س) نشان داد که زن مقام ویژه ای در جامعه دارد و اگر برتر از مرد نباشد کمتر از او نیست.

او با اظهار تاسف نسبت به عدم الگوسازی صحیح از حضرت فاطمه(س) در جامعه ما اظهار کرد: متاسفانه جامعه و مسوولین ما در الگو سازی ضعیف عمل کردند و از عواملی که منجر به شکست الگوگیری از حضرت فاطمه(س) در جامعه ما شده این است.

سالار ادامه داد: ما از این تعالیم حیات بخش و دستورات ایشان برای اعتلای جامعه، غافل شدیم. چون تنها راه نجات و سعادت انسان ها در جامعه پیروی از سیره ائمه اطهار(ع) است.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل(ع) گفت: در دین اسلام اگر به یک نکته و آموزه اخلاقی توجه کنیم و این نکته را به خوبی اجرا کنیم بسیاری از مسایل رفع خواهد شد. برای مثال وقتی حضرت فاطمه(س) در عرصه اجتماعی و در صحنه مبارزات با همان عفاف حاضر می شدند اگر این مسایل در جامعه ما هم تحقق پیدا کند می توان پیرو خوبی برای آن حضرت بود.

او با توجه به توصیه های حضرت (س) عنوان کرد: «إلزَم رِجلَها؛ فَإنَّ الجَنَّهَ تَحتَ أقدامِها» در خدمت مادر باش؛ زیرا بهشت زیر قدم های مادران است. این سخن از حضرت زهرا(س) مشهور است، اگر به همین توصیه عمل شود و هرفرد مسلمان یا غیر مسلمانی بتواند این وصیت را عملی کند، نهاد خانواده در آرامش است بنابراین آرامش خانواده به جامعه هم سرایت خواهد کرد در چنین فضایی شاهد رشد عطوفت و مهربانی در جامعه خواهیم بود.

سالار باتوجه به نحوه همسرداری حضرت زهرا(س) افزود: همسران نباید تنها در خوشی کنار هم باشند، بلکه باید در ناخوشی ها نیز یکدیگر را درک کنند. برای مثال حضرت فاطمه(س) خطاب به حضرت علی(ع) می فرمایند: «یا أباالحَسَنِ، إنّی لأَستَحیی مِن إلهی أن اُکَلِّفَ نَفسَکَ مالاتَقدِرُ عَلَیهِ» یعنی اى على، من از پروردگارم شرم دارم که چیزى از تو درخواست کنم که توان برآوردن آن را نداشته باشى.

او افزود: چون در زندگی زن و مرد با تنگناهایی مواجه می شوند بنابراین ممکن است نتوانند خواسته های همدیگر را رفع کنند اما حضرت زهرا(س) چنین برخوردی با حضرت علی(ع) دارد. اگر زنان و مردان جامعه ما هم نسبت به یکدیگر چنین درکی را داشته باشند بسیاری از این طلاق ها و جدل ها در خانواده ها اتفاق نمی افتد.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل(ع) با توجه به ویژگی های شخصیتی حضرت فاطمه(س) توضیح داد: حضرت محمد(ص) می فرماید: «من احب فاطمه ابنتی فهو فی الجنه معی و من ابغضها فهو فی النار» هر کس فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است. هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش دوزخ است. حضرت زهرا(س) عصاره کمال خلقت، انسانیت و معنویت بوده است که حضرت محمد (ص) از چنین تعابیری برای توصیف ایشان استفاده می کند.

سالار باتوجه به رفتار حضرت محمد(ص) با حضرت فاطمه (س) تصریح کرد: ویژگی ها و فضایلی که باید یک زن مسلمان داشته باشد را حضرت فاطمه(س) به طور کامل از آن برخوردار است. حضرت محمد(ص) در کارها با او مشورت می کرد و همیشه یک رازداری برای پدر خودشان بودند؛ بنابراین حضرت فاطمه(س) برای پدر خود بسیار قابل احترام بودند.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل(ع) در خصوص نزول سوره کوثر تاکید کرد: کسانی به پیامبر طعنه می زندند و او را ابتر می نامیدند اما امروز می بینیم که سادات در نقاط مختلف جهان پراکنده هستند و از فرزندان حضرت (س) هستند و در شان ایشان سوره کوثر نازل شد.

او با اشاره به حدیثی از حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: «إنْ کُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناکَ و تَنتَهی عَمّا زَجَرناکَ عَنهُ فَأنتَ مِن شیعَتِنا و إلاّ فَلا» اگر کارهای پسندیده ای که خداوند به تو دستور داده را رعایت کنی، تو از شیعیان ما هستی و اگر انسان مطیع خداوند نباشد، پیرو واقعی نیست.

سالار در پایان اشاره کرد: ما در جامعه امروز با مشکلات متعددی مانند مسایل تربیتی، بی اخلاقی و قانون گریزی ها روبرو هستیم و تنها راه برون رفت از این مشکلات، الگوسازی از سیره ائمه اطهار (ع) است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |