پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 68274 16:13 1396/06/12
حجت‌الاسلام هادوی تبیین کرد: بهره‌مندی از حفاظت الهی با تحصیل رزق حلال

حجت‌الاسلام هادوی تبیین کرد: بهره‌مندی از حفاظت الهی با تحصیل رزق حلال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حجت‌الاسلام هادوی تبیین کرد: بهره‌مندی از حفاظت الهی با تحصیل رزق حلال

حجت‌الاسلام هادوی تبیین کرد: بهره‌مندی از حفاظت الهی با تحصیل رزق حلال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر هادوی، کارشناس دینی و اقتصادی، به تبیین آثار تربیتی رزق حلال در بعد فردی و اجتماعی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه هر عملی اثری دارد که از نفس فرد شروع می‌شود و سپس در ارتباط با عوامل بیرونی منعکس می‌شود می‌توان برای آثار تربیتی رزق حلال در بعد فردی به پیروی نکردن از وسوسه‌های شیطان اشاره کرد چرا که مهمترین اثر تحصیل رزق حلال که در اراده انسان برای اهتمام ورزیدن به ارزش‌های اخلاقی و تربیتی مؤثر است، پیروی نکردن از امیال و خواهش‌های نفسانی است.

وی ایجاد روحیه سپاسگزاری و شکر را از دیگر آثار تربیتی رزق حلال در بعد فردی خواند و گفت: رزق رابطه خداوند با بندگان است که هر صاحب نعمتی نسبت به دهنده آن در مقام شکرگزاری و امتنان برآمده یک مکتب عالی تربیتی در مرزوقی ایجاد و تقویت می‌کند. تقویت روحیه شکر و سپاسگزاری که از درک نعمت و رزق الهی برای فرد حاصل شده علاوه بر روحیه فرد بر تقویت روابط بین اعضای خانواده نیز موثر است، زیرا ایجاد چنین روحیه‌ای ابتدا به صورت درونی و رابطه شخص با خداوند و آنگاه به شکلی بیرونی ایجاد می‌شود و شخص برخوردار از رزق در مرحله بعد از شکر الهی سبب شکر از کسانی می‌شود که از راه صحیح رزق الهی را برایشان فراهم کرده‌اند.

حجت‌الاسلام هادوی یکی از مباحثی که امروزه حوزه وسیعی از مسائل تعلیم و تربیت را به خود اختصاص داده است، تأثیر متغیرهای محیطی در شکل‌گیری شخصیت دانست و گفت: از جمله این متغیرهای محیطی کسب رزق و روزی است که تقویت کننده عمل صالح است، نحوه تحصیل تغذیه علاوه بر جسم بر روحیات تأثیرگذار است و آثار متفاوتی در پی دارد، این آثار را می‌توان به عنوان یک وسیله تکامل بشری و تقویت کننده اعمال صالح دانست.

ایجاد آرامش و رفاه در زندگی

وی ایجاد آرامش و رفاه در زندگی را یکی از خواسته‌های همیشگی بشر دانست و نحوه کسب رزق حلال را از اموری برشمرد که می‌تواند تضمین کننده آرامش و سازگاری در افراد باشد و گفت: آسایش و رفاه مربوط به بعد مادی و جسمانی و سپس بعد روحانی است، از سویی تربیت مشتمل بر بعد جسمانی و روحانی است، به همین سبب یکی از آثار تربیتی رزق حلال در ایجاد رفاه و آرامش برای مرزوق است.

وی در ادامه سخنان خود تقویت و تثبیت دینداری را یکی از آثار رزق حلال در تربیت فرد عنوان کرد که کمک به ثابت قدم بودن در دینداری می‌کند و اظهار کرد: آموزه‌های اسلامی نسبت به روح و مال توجه ویژه‌ای دارد و کسب مال حلال را در سلامت و ارتقای روحیه معنوی و بعد روحانی تربیت بسیار مؤثر می‌دانند. کسانی که در اعتقادهای خود دوست هستند و در بسیاری از دستورهای دینی سهل انگاری می‌کنند، این حالت ریشه در رزق و روزی آنان دارد، چنانچه اگر روزی حلال باشد انسان را بر فرمان‌های الهی یاری می‌کند.

حجت‌الاسلام هادوی با تأکید بر اینکه نوع تغذیه بر نورانیت و یا سیاهی قلب موثر است، تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند اعمال صالح آنان مورد قبول درگاه خداوند قرار گیرد باید به کسب روزی حلال اهتمام ورزند تا خداوند دل و جانشان را روشنایی بخشد. تغذیه نهاد نیک و بد را در انسان می‌سازد و اگر غذایی پاک و حلال باشد بر تربیت وی مؤثر و قلب لبریز از روشنی، علم و حکمت الهی می‌شود.

آثار تربیتی رزق حلال در بعد اجتماعی

این کارشناس دینی و اقتصادی در ادامه سخنان خود به آثار تربیتی رزق حلال در بعد اجتماعی اشاره و عنوان کرد: مال حرام منحصر به زندگی فردی نیست بلکه در زندگی اجتماعی و رفتارهای متقابل افراد نسبت به یکدیگر تأثیر به سزایی دارد که از جمله آنها می‌توان به بهره‌مندی از فرزندان صالح اشاره کرد.

وی با بیان اینکه افراد جامعه که به تحصیل کسب رزق حلال می‌پردازند به مال و سرمایه افراد طمع نمی‌ورزند، اظهار کرد: اعتقاد به رزق اگر همراه با اعتقاد به رزاقیت خداوند و راضی بودن به مقدر بودن رزق همراه باشد، می‌تواند عامل بازدارنده فرد از جرم و جنایت باشد و در نتیجه منجر به تعالی فکری و روحی در تربیت شود.

این کارشناس دینی حفاظت الهی و دوری از رذایل اخلاقی و اجتماعی را از دیگر آثار رزق حلال دانست و گفت: رزق حلال حمایت الهی را در پی دارد که این حمایت می‌تواند حمایت درونی در برابر نفس اماره و شیطان باشد که در بعد فردی تعریف می‌شود، همچنین می‌تواند حمایت بیرونی در برابر دشمن خارجی باشد که در این صورت از آثار تربیتی رزق حلال در بعد اجتماعی به شمار می‌رود.

وی احساس رضایتی که از رزق حلال حاصل می‌شود را یکی از اسباب آرامش و سلامت روان فرد و اجتماع برشمرد و عنوان کرد: افرادی که به مقدرات الهی راضی هستند از حرص زدن و غصه خوردن در کسب درآمد از راه‌های ناسالم اقتصادی پرهیز می‌کنند و در نتیجه طلب رزق حلال کرده که سبب آسودگی خاطر در زندگی فردی می‌شود.

دوری از اسراف

حجت‌الاسلام هادوی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل هدایت و رستگاری جامعه اعتدال و رعایت حدود الهی است و اسراف و خروج از اعتدال و تجاوز از حدود الهی مانع پیشرفت و اصلاح جامعه و سبب نابودی سرمایه‌ها و ثروت‌های مادی و معنوی می‌شود، تصریح کرد: افراد جامعه‌ای که موفق به کسب حلال باشند آن را در راه‌های بیهوده اسراف نمی‌کنند. همین روحیه تلاش برای رضای خداوند سبب دوری از اسراف می‌شود.

وی یکی دیگر از آثار تربیتی رزق حلال را امین و مورد اعتماد بودن جامعه خواند و ادامه داد: چنانچه پیامبر اکرم(ص) به عنوان امین مردم خواستار تحصیل رزق حلال و چشم‌پوشی از اموال دیگران شد و مردم به ایشان اعتماد کردند و کسانی چون حضرت خدیجه(س) اموال خویش را به وی سپردند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |