جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 53562 16:13 1395/11/17
حجت‌الاسلام تویسرکانی عنوان کرد: سه مؤلفه قرآنی که انقلاب را رقم زد

حجت‌الاسلام تویسرکانی عنوان کرد: سه مؤلفه قرآنی که انقلاب را رقم زد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حجت‌الاسلام تویسرکانی عنوان کرد: سه مؤلفه قرآنی که انقلاب را رقم زد

حجت‌الاسلام تویسرکانی عنوان کرد: سه مؤلفه قرآنی که انقلاب را رقم زد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگویی درباره ماهیت فرهنگی و تحول‌آفرین انقلاب اسلامی که برخی آن را انقلابی از جنس انقلاب انبیاء الهی دانسته‌اند، گفت: در دهه مبارک فجر خوب است که رسانه‌ها، مراکز علمی، نخبگان دانشگاهی و حوزوی به سه موضوع به طور مفصل بپردازند؛ اینکه انقلاب چیست؟ انقلابی کیست؟ و سوم اینکه ما در کدام مرحله از مراحل انقلاب هستیم و چه وظایفی داریم؟

سه شاخص اصلی انقلاب از منظر قرآن

وی افزود: این سؤال ناظر به چیستی انقلاب اسلامی است. قرآن انقلاب را در زندگی بشری یک جریان مستمر و دائمی می‌داند و برای آن مؤلفه‌ها و شاخص‌هایی تعریف می‌کند؛ اولین مؤلفه این جریان مستمر، توحیدی بودن و محوریت توحید و ارزش‌های آسمانی و الهی است.

تویسرکانی اظهار کرد: دومین مؤلفه جریان انقلابی از نگاه قرآن، رهبری ولی خدا و هدایتگری اوست. اولیاء الهی رهبران انقلاب‌های بشری بوده، هستند و خواهند بود. حال گاهی اوقات این ولی خدا پیامبر معصوم، گاهی امام معصوم، گاهی فقیه عادل جامع‌الشرایط و گاهی هم مؤمن عادل است. یعنی بعد از ولایت فقیه هم در کتاب‌های معتبری که نوشته شده و امام خمینی پیرامون این موضوع مفصل سخن گفته‌اند بحث ولایت عادل است که در نبود فقیه عادل جامع‌الشرایط، عادل ولایت دارد و این جریان تعطیل‌شدنی نیست.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج عنوان کرد: مؤلفه سوم بحث بشری بودن و انسان‌محوری انقلاب است. همانطور که جریان انقلابی ربانی است و به پروردگار متصل است اما از طرف دیگر متربیان آن انسان‌ها و بشریت هستند و اختصاص به قوم خاصی ندارد و لذا براین اساس، نژادپرستی و خط‌کشیدن بین انسان‌ها محکوم است. انسان‌ها مورد خطاب جریان انقلاب هستند؛ «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذى خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون».

وی تأکید کرد: این سه مؤلفه در جریان چیستی انقلاب نقش اساسی را دارد و زمانی که کنار هم قرار می‌گیرند جریان انقلابی قرآنی را شکل می‌دهند. انقلاب اسلامی ایران از این جنس بود؛ یعنی انقلابی که بر مبنای ارزش‌های آسمانی با رهبری یک ولی خدا صورت گرفت و همه انسان‌ها را مورد خطاب خود قرار داد و اختصاص به شیعه، سنی، مسلمان و غیرمسلمان نداشت و نهایتا هم این انقلاب با همین چشم‌انداز گستره جهانی خود را با ظهور حضرت مهدی(عج) پیدا می‌کند.

مبارزه با طاغوت زمان جزو ذات انقلابی‌گری است

تویسرکانی درباره جایگاه مبارزه با طاغوت و استکبار در این نوع نگاه به انقلاب اسلامی گفت: این مسئله به حوزه انقلابی‌گری و شاخصه‌های آن ارتباط پیدا می‌کند. مهم‌ترین شاخصه انسان انقلابی مبارزه با طاغوت و مستکبر است. اگر مبارزه با استکبار و طاغوت را از آن انسان بگیریم هر ویژگی مثبت دیگری هم که آن انسان داشته باشد انقلابی نیست.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج یادآور شد: به یک معنا مبارزه و جهاد با استکبار جزو ذات انقلابی‌گری است. اگر انسانی اهل عبادت، ادب، معنویت، انفاق، تقوا و ... باشد اما اهل جهاد علیه طاغوت زمان نباشد نمی‌تواند انقلابی باشد.

تویسرکانی درباره بهترین پاسخ قرآنی به یاوه‌گویی‌ها و تندخویی‌های رئیس جمهور جدید امریکا نسبت به ملت ایران گفت: بهترین پاسخ قرآنی و انقلابی درباره اظهارات و اقدامات اخیر رئیس‌‌جمهور آمریکا این است که « وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا».



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |