جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 69876 13:24 1396/07/05
حجت‌الاسلام ایزدهی عنوان کرد: تحقق سعادت بشری بر مبنای هنجارهای اسلامی، وجه تشابه دو حماسه تاریخ ساز

حجت‌الاسلام ایزدهی عنوان کرد: تحقق سعادت بشری بر مبنای هنجارهای اسلامی، وجه تشابه دو حماسه تاریخ ساز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حجت‌الاسلام ایزدهی عنوان کرد: تحقق سعادت بشری بر مبنای هنجارهای اسلامی، وجه تشابه دو حماسه تاریخ ساز

حجت‌الاسلام ایزدهی عنوان کرد: تحقق سعادت بشری بر مبنای هنجارهای اسلامی، وجه تشابه دو حماسه تاریخ ساز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نوشت: تقارن هفته دفاع مقدس با ماه محرم تداعی کننده پیام‌های سیاسی قیام عاشورای حسینی و ارتباط آن با فداکاری‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس است. قیام عاشورای حسینی از این جهت با دفاع مقدس اشتراک دارد که هر دو با هدف مشخص کردن مرز بین حق و باطل و ترویج فرهنگ ایستادگی و تن ندادن به ظلم و ستم طاغوتیان زمان بوده است.

حفظ و ترویج دین و باورهای مذهبی، تشابه اول دو قیام در زمان‌های متفاوت

حجت الاسلام والمسلمین «سیدسجاد ایزدهی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: تقارن هفته دفاع مقدس با محرم تصادفی نیست و این مقارنت را باید به فال نیک گرفت و فارغ از این‌ که ابن دو اتفاق در چه زمانی به وقوع پیوسته‌اند، دارای معنا و مفهوم عمیقی هستند و به تعبیری دفاع مقدس ما یک مدل الگوبرداری شده از سال ۶۱ هجری قمری و ماجرایی که در صحرای کربلا اتفاق افتاد، بوده است.

وی بیان کرد: با کمی تأمل و اندیشه می‌توانیم بیشترین تشابهات میان دفاع مقدس و قیام امام‌حسین (ع) را کشف کنیم. یکی از آن‌ها، دغدغه دین‌داری امام‌حسین(ع) بوده است، یعنی حضرت نسبت به دین‌داری جامعه اسلامی همیشه نگران بودند و از هر اقدامی که منجر به افزایش روحیه دین‌داری مسلمانان شود دریغ نمی‌کردند و همچنین به تقلید از آن، در جهاد دفاع‌مقدس هشت ساله کشورمان، کسانی که شرکت کردند، به طور عمده همانند مولایشان دغدغه دین، مذهب و ارزش‌ها را داشتند. ایزدهی افزود: آن‌ها به دنبال این نبودند که فقط برای دفاع از وطن به میدان جنگ با دشمن بیایند، بلکه دغدغه دین هم در آن دخیل بود و لذا کسانی که در آن زمان در جبهه‌ها بودند، فارغ از این‌ که باید از مرزهای وطن اسلامی خود دفاع ‌کنند، بیشتر با هدف دفاع از عمده‌ هنجارها اسلامی به نبرد با دشمن رفتند.

تن ندادن به حاکمان جابر؛ تشابه دوم دفاع مقدس و قیام عاشورا

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: باید یادمان باشد که اگر امام‌حسین(ع) قیام نمی‌کرد، نه تنها مذهب شیعه بلکه اسلامی باقی نمی‌ماند و حاکمان جابر، اصل اسلام را از بین‌ می‌بردند و حفظ دین، نظام و ارزش‌های اسلامی، هدف قیام امام‌‌حسین(ع) بود و در کشور ما هم افرادی بودند که با خود فکر کردند اگر به جنگ علیه صدام و نیروهای بعثی نروند، این مرزها از بین خواهد رفت و بعد از آن، ارزش‌ها و باورهای انقلابی رنگ خواهند باخت. وی تصریح کرد: مقوله جنگ همواره بسیار خشن است و تمامی تلاش‌ها بر این است که جنگ اتفاق نیفتد، اما می‌بینیم که واقعه عاشورا پر از لطف و رحمت بود، چون به نماد محبت و وفاداری اصحاب امام حسین(ع) به وی تبدیل شده بود و حتی مهر و محبت به دشمنان را هم، می‌توانیم در رفتار امام حسین(ع) بیابیم و این‌ که حضرت اباعبدالله حسین(ع) همواره تلاش می‌کردند تا دشمن را به مسیر صحیح هدایت کند و هیچ ‌گاه از هدایت آن‌ها ناامید نشده بوند. ایزدهی افزود: با وجود این‌ که خطر جنگ در جریان بود، این صحنه‌ها در کربلا واقعاً بی‌نظیر است و این‌ که امام‌حسین (ع) بنا داشت دیگران را به سعادت بشر و اسلام دعوت کند و ما مشابه این موارد را فقط در دفاع‌‌ مقدس می‌توانیم بیابیم.

عشق به شهادت و ترویج اسلام؛ تشابه سوم دفاع مقدس و قیام عاشورا

کارشناس مسائل سیاسی و مذهبی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس با وجود جنگ، اما شوخی‌های بسیاری در فضای جنگ اتفاق می‌افتاد و محبت‌های بسیاری بین‌ رزمندگان اسلام نهادینه شده بود. و بین سرباز، بسیجی و سردارهیچ تفاوتی نبود و همه یک هدف را دنبال می‌کردند و همه آن‌ها در جبهه‌ها از امتیازات برابری برخوردار بودند و در شب‌های عملیات به شادی و شعف و همانند شب عاشورا به عبادت و دعا می‌‌پرداختند و این‌ها الگوهایی است که از کربلا به صورت حداکثری در جنگ هشت ساله استفاده شده بود. وی با یکسان دانستن هدف دفاع مقدس با قیام عاشورا گفت: دفاع مقدس هشت ساله مانند ماجرای کربلا بود، چون در قیام عاشورا هدف امام‌حسین (ع)، حفظ اسلام و بقای مذهب و دین‌داری بود و در بحث دفاع مقدس و جنگ هشت ساله، ما هم توانستیم بسیاری از ارزش‌های ملی، مذهبی و فرهنگی‌ خودمان را ارتقا بخشیم و در نهایت آن‌‍‌ها را صادر کنیم و اسلام شیعه را به عنوان یک الگوی حداکثری برای سایر کشورها معرفی کنیم که خود این دستاورد مهمی است. وی ادامه داد: از قیام امام حسین(ع)، رزمندگان ما در زمان دفاع مقدس، مشق شهادت و از خودگذشتگی را فرا گرفتند و قیام عاشورا بیش از آن‌ که یک واقعه و یا حادثه باشد، یک فرهنگ است؛ فرهنگی که از یک طرف هرگونه انسان اعم از پیر، جوان و زن در آن بوده است و در دفاع مقدس هم همین تشابه وجود دارد و فارغ از نوع افراد، این مهم است که آن‌ها فرهنگ‌ساز بوده‌اند و توانستند مروج خوبی برای فرهنگ ایثار، فداکاری، امر به معروف، مساوات و مقابله با ظلم‌ستیزی باشند و یکی از تشابهات دفاع مقدس با قیام عاشورا، تأکید بر اطاعت از ولی فقیه زمان است.

ارج نهادن به راویان دفاع مقدس باید مورد توجه قرار گیرد

ایزدهی افزود: مطلبی که مهم و قابل طرح است، این‌ که هرچند قیام عاشورا با ۷۲ نفر اتفاق افتاد و دفاع مقدس با هزاران رزمنده، اما تفاوت‌ های عددی گویای تفاوت‌های باطنی نیستند و ما شاهد هستیم که هرچند پیروزی ظاهری در جنگ هشت ساله رقم خورد و شکست ظاهری در قیام عاشورا اتفاق افتاد، اما آن ‌چیزی که بین این دو مشابه است، تحقق حداکثری و الگوگیری جنگ هشت ساله از قیام عاشورا هست و تا به امروز هم ادامه دارد، چون همین مدافعان حرم ادامه دهنده راه وفاداران و اهداف امام‌حسین (ع) هستند که امروز امنیت را برای ما به ارمغان آورده‌اند. وی در پایان بیان کرد: ما باید تلاش کنیم یاد و خاطرات دوران دفاع مقدس را زنده نگاه داریم همان‌گونه که حضرت زینب (س) به عنوان بزرگترین راوی کربلا مطرح هستند و تا به امروز هرچه که می‌دانیم از روایت‌های حضرت زینب (س) است، ما هم باید به راویان دفاع مقدس اهمیت دهیم تا بتوانیم اطلاعات صحیح و مکتوبی از آن زمان را به نسل‌های آینده برسانیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |