جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2712 14:18 1393/04/02
جواد مجابي: تبليغ يک نوع کتاب خطرناک است

جواد مجابي: تبليغ يک نوع کتاب خطرناک است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جواد مجابي: تبليغ يک نوع کتاب خطرناک است

جواد مجابي: تبليغ يک نوع کتاب خطرناک است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جواد مجابي با بيان اين‌که تبليغ يک نوع کتاب در کتابخانه‌ها براي جامعه خطرناک است


همچنين گفت: ذهنيت روشنفکران ما اين است که خواندن رمان بيهوده است در صورتي‌که اين تفکر کاملا غلط است.
اين شاعر و نويسنده در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت کتابخانه‌هاي عمومي سراسر کشور گفت: کتابخانه‌هاي ما مکان‌هاي نيمه‌جاني هستند که پر از کتاب‌هاي کم‌فايده‌اند و کسي به آن‌ها رجوع نمي‌کند. در صورتي‌که کتابخانه‌ها در همه جاي دنيا بسيار پراهميت‌اند و به صورت وسيع از آن‌ها براي آموزش عمومي استفاده مي‌شود.
او درباره علت اهميت کتابخانه‌ها توضيح داد: در سيستم آموزشي غربي غالبا معلمان به دانش‌آموز نمي‌گويند فلان کتاب را حفظ کن، بلکه آن‌ها به دانش‌آموز موضوعي مي‌دهند و مي‌گويند برو و درباره اين موضوع تحقيق کن و دانش‌آموز هم به کتابخانه‌ها مي‌رود و در چند کتاب مختلف آن موضوع را پي‌گيري مي‌کند و نظرش را مي‌گويد. اما در کشور ما و در سيستم آموزشي يک‌سري کتاب به دانش‌آموز معرفي مي‌کنند تا آن‌ها را حفظ کند، بنابراين اگر خود دانش‌آموز هم بخواهد غير از اين کتاب‌ها بخواند از طرف پدر و مادرش توبيخ مي‌شود که کتاب‌هاي غيردرسي مي‌خواند.
مجابي با بيان اين‌که در سيستم آموزشي ما مطالعه و کتاب خواندن تنها منحصر به کتاب‌هاي درسي است و خواندن ديگر کتاب‌ها جزو زوايد محسوب مي‌شود اظهار کرد: در مملکت ما کتاب‌هاي کودک يک‌شکل و با يک ايده مشخص توليد مي‌شوند که براي کودکان خسته‌کننده‌اند و به همين خاطر کودک را از همان آغاز از روي آوردن به مطالعه خسته مي‌کنند و اين اتفاق در چند سال گذشته در کتابخانه‌هاي ما رخ داده است. حال آن‌که تنوع کتاب‌ها و ايده‌هاي کتاب‌هاي کودک مي‌تواند علاقه زيادي در کودکان براي مطالعه ايجاد کند.
او با بيان اين‌که در حال حاضر بسياري از کتاب‌ها به بچه‌ها تحميل مي‌شوند و حتي در مدرسه ارجاع به برخي از کتاب‌ها ممنوع است اضافه کرد: مسأله بعدي اين است که ما کتاب‌هاي خوب به حد کافي نداريم که در مجموع باعث شده بچه‌ها کتاب‌هاي خوبي براي خواندن نداشته باشند، ضمن اين‌که سيستم آموزشي با راه‌اندازي سيستم‌هاي قلابي کنکور و المپيادها مانع کتاب خواندن بچه‌ها شده‌، حتي ذهنيت روشنفکران ما اين است که خواندن رمان بيهوده است در صورتي که اين تفکر کاملا غلط است.
اين منتقد هنري در ادامه اظهار کرد: همچنين در کتابخانه‌هاي ما پاره‌اي از کتاب‌ها را بيرون ريخته‌اند و به جاي آن‌ها کتاب‌هاي بي فايده‌اي قرار داده‌اند، به خاطر همين است که کسي رغبتي براي مراجعه به آن‌ها ندارد. اين کتابخانه‌ها در حد وسيع کتاب‌هاي بي محتواي يک‌شکل‌ و خاصي را مي‌خرند و در کتابخانه‌ها مي‌چپانند و قصدشان هم تبليغ يک نوع خاص تفکر است که براي جامعه خيلي خطرناک است. در اين صورت ديگر انواع آدم‌ها نمي‌توانند به کتابخانه‌ها رجوع کنند.
او ادامه داد: وجود کتابخانه‌ها براي ما امري ضروري است اما در طول چند سال اخير اين کتابخانه‌ها بي‌فايده شده‌اند چون با سوء سياست و رفتارهاي غلط مديريت شده‌اند.
مجابي همچنين مسأله تقاضاي کتاب و توزيع بد را از جمله مشکلات حوزه مطالعه در کشور خواند و گفت: چه در بازار کتاب و کتاب‌فروشي‌ها و چه در کتابخانه‌ها توزيع کتاب‌هاي خوب قاعده‌مند نيست و باعث اشتياق مردم به کتاب‌خواني نمي‌شود



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |