پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 85508 13:49 1397/05/03
جنگ لفظی ترامپ مصرف داخلی دارد

جنگ لفظی ترامپ مصرف داخلی دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جنگ لفظی ترامپ مصرف داخلی دارد

جنگ لفظی ترامپ مصرف داخلی دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: احمد بخشایش اردستانی، استاد دانشگاه و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره دامنه حملات لفظی دو جانبه ایران و آمریکا گفت: جنگ‌های لفظی و توئیت‌های رسانه‌ای بین آقای ترامپ و جناب آقای روحانی از دو جهت قابل بررسی است. اولا اینکه بعد از چهل سال تنش بین ایران و امریکا، این تنش در حال رسیدن به اوج خودش است و منبع این تنش هم اشغال لانه جاوسی بود. وقتی این اتفاق افتاد امریکایی‌ها در سطح جهانی بسیار خفیف و حقیر شدند و پس از اینکه در عملیات صحرای طبس شکست خوردند حقد و کینه‌ای در دل رهبران و دولتمردان امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد.

ترامپ به جای سیاست‌ورزی، تجارت‌ورزی می‌کند

وی ادامه داد: اما این تنش‌ها بالاخره باید یک جایی پایان می‌یافت؛ یعنی یا اوج می‌گرفت یا تمام می‌شد. در دولت گذشته ایران، امریکایی‌ها فقط از طریق قطعنامه‌ها و شورای امنیت، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردند اما ایران بی‌توجه به این تحریم‌ها کار خود را ادامه می‌داد و مردم کشور نیز با انسجام همیشگی در مقابل تحریم‌ها ایستادگی می‌کردند و هر چه بر شدت حملات رسانه‌ای غرب و تحریم‌ها افزوده می‌شد، ملت ایران متحدتر می‌شدند.

بخشایش اردستانی اظهار کرد: دوم اینکه در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی، مباحث میان ایران و امریکا بسیار آشکار شد و مسائلی مانند برجام، FATF، حضور ایران در سوریه و شکست‌هایی که ایران با این حضور به اسرائیل و عربستان سعودی وارد کرد و متقابلا فشارهای اسرائیل و عربستان به ترامپ در کنار مشاوره‌های مشاوران ایرانی جمهوریخواه ترامپ، باعث شد که ترامپ سیاست‌ورزی نکند و به تجاورت‌ورزی مبادرت ورزد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در واقع وقتی ترامپ حملات لفظی خود را علیه ایران آغاز کرد ناشی از این تصور بود که ایران پس از چهل سال از انقلاب در مقابل بلوف‌ها عقب‌نشینی می‌کند. به عنوان نمونه زمانی که گفت در دوره ریاست جمهوری‌اش، درگیری‌های نیروهای دریایی ایران و امریکا خیلی کم شده و این را به عنوان نشانه قدرت خود مطرح کرد اما ایران بلافاصله جواب داد که کم شدن این درگیری‌ها به خاطر این است که امریکایی‌ها دیگر حضور چندانی در خایج فارس ندارند و طبیعتا درگیری‌ها هم به پایین‌ترین سطح می‌رسد.

محاسبه غلط ترامپ از آثار تهدید به صفر رساندن فروش نفت ایران/ قطعا جنگی بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد

وی با بیان اینکه اشتباه دیگر ترامپ اعلام به صفر رساندن فروش نفت ایران بود، گفت: ترامپ گفت چرا اوباما توافق ایران و آمریکا را امضا کرده و این میراث را به جا گذاشته و لذا خواست این کار به نام خودش ثبت کند. ترامپ برای انجام این کار هم فشارها را بر ایران افزایش داد، از برجام خارج شد و تحریم‌های ثانویه را برگرداند و اعلام کرد که فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند تا ایران را وادار به بازگشت به میز مذاکره کند. در مقابل این حملات، رئیس‌جمهور ایران باید جواب او را می‌داد و این در واقع جواب نظام بود. آقای ترامپ هم در مقابل جواب آقای روحانی را در توئیتر با حروف درشت داد که نشانه تأکید و جدیت او بود.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه با وجود این تهدیدات، قطعا جنگی رخ نخواهد داد، گفت: امریکایی‌ها ترسو هستند و تجربه تاریخی این را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه امریکا وقتی به عراق حمله کرد که دست و پای عراق کاملا بسته بود و امریکایی‌ها و اروپایی‌ها کاملا نقاط استراتژیک عراق را می‌شناختند. اما ایران به هیچ وجه مانند عراق نیست و لذا امریکا به هیچ وجه وارد جنگ با ایران نخواهد شد.

تأثیر تهدیدات ایران بر بستن تنگه‌ها و عقب‌نشینی آمریکا/ جواب های، هوی است

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه سخنان و تهدیدات لفظی ترامپ بیشتر مصرف داخلی دارد، گفت: انتخابات کنگره آبان‌ماه برگزار می‌شود و این انتخابات برای جمهوریخواهان و دموکرات‌ها کاملا حیاتی است. اگر دموکرات‌ها پیروز شوند به این معناست که به ایران پیغام خواهند داد که چندان به خروج امریکا از برجام توجه نکند زیرا آنها، ترامپ را مهار خواهند کرد. اما به هر حال این حملات لفظی سطح تنش‌ها را افزایش خواهد داد و بالاخره این تنش‌های لفظی باید به پایان برسد و لذا به اعتقاد من پس از این دو مرحله جنگ لفظی رؤسای جمهور دو کشور، وضعیت دو طرف رو به آرامش خواهد رفت.

بخشایش اردستانی درباره ضرورت یا عدم ضرورت تأکید چندباره مقامات ایرانی به ویژه رئیس‌جمور بر بستن تنگه هرمز و حتی تنگه‌های دیگر، گفت: بالاخره جواب های، هوی است. زمانی که آقای ترامپ بیان می‌کند که من فروش نفت ایران را به صفر می‌رسانم و کشورهای جهان را برای خرید نفت ایران می‌ترساند طبیعتا ایران هم باید اعلام کند نه تنها تنگه هرمز را می‌بندد بلکه تنگه باب‌المندب را هم خواهد بست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: قطعا امریکا قادر نخواهد بود که صادرات نفت ایران را متوقف کند زیرا هیچ کشوری الان با امریکا همراه نیست و حتی امریکایی‌ها از اروپایی‌ها خواسته‌اند در برجام بمانند به شرط آنکه ایران به FATF بپیوندد. اتفاقا پاسخ ایران بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود امریکایی‌ها عقب‌نشینی کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |