جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 94321 14:24 1397/10/29
جمهوری اسلامی ایران باید اولین کشور فعال و مؤثر در صحنه بازسازی عراق باشد

جمهوری اسلامی ایران باید اولین کشور فعال و مؤثر در صحنه بازسازی عراق باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جمهوری اسلامی ایران باید اولین کشور فعال و مؤثر در صحنه بازسازی عراق باشد

جمهوری اسلامی ایران باید اولین کشور فعال و مؤثر در صحنه بازسازی عراق باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: سفر ۵ روزه محمد جواد ظریف(۲۲ تا ۲۷ دی) به عراق در شرایط فعلی منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. سفری که ۲ هفته پس از سفر ترامپ و ۴ روز پس از سفر پمپئو به عراق انجام شد و ظریف در این سفر با مقامات عالی‌رتبه (رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه) عراق، رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی مهم این کشور، نخست‌وزیر اقلیم کردستان و سایر مقامات اقلیم، شخصیت‌های و نمایندگان ادیان توحیدی، سران عشایر جنوب عراق و رؤسای فراکسیون‌های پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و در کنار آن ۵ نشست مشترک تجاری ایران و عراق با حضور ظریف برگزار شد. در مجموع در این سفر ۵ روزه بیش از ۲۱ دیدار دیپلماتیک انجام شد که خود نشان از اهمیت بسیار زیاد این سفر در این برهه زمانی داشت.

عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره پیام‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این سفر پراهمیت گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دکترین ارتباط با کشورهای همسایه با اولویت کشورهای اسلامی است و این جزئی از استراتژی و راهبرد سیاست خارجی ماست و در این میان عراق دارای یک اولویت فوق‌العاده در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار کرد: این کشور هم به لحظ هم‌جواری و هم به لحاظ فرهنگی و مذهبی اشتراکات فراوانی با ایران دارد و در عین حال در چند سال گذشته که داعش اکثر نقاط عراق را اشغال کرده بود ایران بنا به درخواست دولت عراق در صف مقدم مبارزه با تروریسم تکفیری به کمک آمد در حالی که امریکا، اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی منطقه از حامیان داعش بودند. از طرف دیگر برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین رابطه دو ملت را بیش از پیش مستحکم‌تر کرده است.

لزوم حضور مؤثر ایران در دوران سازندگی عراق

منصوری آرانی ادامه داد: اکنون که داعش با جانفشانی جوانان عراقی و کمک‌های مستشاری و تأثیرگذار ایران صحنه این کشور را ترک کرده و نابوده شده، امریکایی‌ها و اروپایی‌ها به دنبال ورود به این کشور و محکم کردن جای پای خود در عراق هستند و اگر در این وضعیت جمهوری اسلامی ایران به صورت فعال در این صحنه وارد نشود دچار یک اشتباه استراتژیک شده است. زیرا در بحران‌ها، سختی‌های ملت عراق که نیاز به فداکاری و ایثار بود جوانان ایرانی به یاری ملت عراق آمدند و امروز که زمان سازندگی و بازسازی عراق است بازهم ایران باید اولین کشور فعال و مؤثر در این میدان باشد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: لذا جمهوری اسلامی ایران در این سفر براساس یک سیاست هوشمندانه و درست وارد عراق شد تا اولاً این دیدگاه را برای مقامات عالی‌رتبه عراقی تبیین کند و ثانیاً تلاش خود را در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی همگام با مباحث امنیتی انجام دهد، لذا سفر آقای ظریف به عراق به لحاظ مدت زمانی، تیم همراه و حجم و تنوع دیدارها با مقامات عراقی، یک سفر خاص و مدبرانه بود.

سفر پربار ظریف عمق استراتژیک روابط ایران و عراق را به امریکایی‌ها و کشورهای منطقه نشان داد

وی تصریح کرد: امروز اگر در سیاست خارجی کوتاهی صورت گیرد خلأ آن را امریکایی‌ها پر می‌کنند و عدم حضور ما در منطقه و حضور امریکایی‌ها، اروپایی‌ها و برخی کشورهای تشنج‌آفرین منطقه در کشوری مانند عراق بسیار خسارت‌بار خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه قطعاً این سفر پیامدهای مثبتی برای دو کشور خواهد داشت، گفت: این سفر و دیدارهای متنوع انجام شده در آن جایگاه مستحکم ایران در عراق و عمق استراتژیک روابط دو کشور را به امریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه نشان داد و این پیام را می‌رساند که برخی شیطنت‌ها و توطئه‌ها نمی‌تواند در این روابط تاریخی اختلال ایجاد کند.

تعمیق روابط با اقلیم کردستان با هدف ارتقای امنیت منطقه و خنثی‌سازی شیطنت‌های تجزیه‌طلبانه صهیونیست‌ها

منصوری آرانی درباره دیدار وزیر امور خارجه با مقامات عالی‌رتبه اقلیم کردستان عراق به ویژه با گذشت حدود یکسال از توطئه صهیونیستی برگزاری رفراندوم استقلال این اقلیم گفت: کردهای عراقی از زمان رژیم بعث تحت پشتیبانی و حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار داشتند و ایران کمک‌های فراوانی به آن‌ها کرد و بسیاری از مسئولان فعلی اقلیم کردستان متولد ایران هستند. بدیهی است که در این شرایط جمهوری اسلامی ایران با مقامات اقلیم در جهت تقویت یکپارچگی عراق و مباحث همجواری دیدار و گفت‌وگو کند تا هم این روابط استمرار پیدا کند و هم تعمیق یابد تا از این ظریق جلوی توطئه دشمنان در این منطقه گرفته شود.

وی یادآور شد: کردستان عراق یک منطقه استراتژیک بین ایران، عراق و ترکیه است، لذا گفت‌وگوی مقامات ایران با اقلیم کردستان عراق به ارتقای امنیت در منطقه کمک می‌کند و از طرفی روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و اقلیم کردستان یک الزام است و طرفین به این روابط نیاز دارند تا در زیر چتر ثبات و یکپارچگی عراق و همکاری‌های دولت ایران و عراق ادامه پیدا کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |