جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 5308 13:00 1393/06/28
جريان سازي در حمايت از داعش در عراق

جريان سازي در حمايت از داعش در عراق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جريان سازي در حمايت از داعش در عراق

جريان سازي در حمايت از داعش در عراق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

داعش ، گروهي تروريستي که با لباس دين سرگرم نابودي همه داشته هاي عراق و سوريه است، اين روزها تحت فشار شديد ارتش و نيروهاي مردمي، درحال از دست دادن مواضعش در عراق است، اما به اعتقاد برخي محافل سياسي برخي ها به دنبال دادن فرصت هايي براي تنفس به آن هستند.


برخي ناظران اعتقاد دارند، در روزهاي اخير يک جريان سازمان يافته در عراق، تلاش مي کند تا به هر شکل ممکن آتش نيروهاي ارتش و مدافعان مردمي عليه داعش را خاموش کند. اين حرکت هماهنگ مدعي است که حملات به مناطق تحت کنترل داعش به شهروندان غير نظامي صدمه مي زند.
قبيله زرکوش ، از عشاير استان ديالي که افرادي از اين قبيله متهم به مشارکت در کشتار مسجد اهل سنت 'مصعب بن عمير' درشمال بعقوبه ، در ماه گذشته هستند، روز پنجشنبه دولت را تهديد کردند که در صورت عدم توقف حملات به برخي مناطق 'حمرين'، از تشکل هاي مردمي در جنگ داعش خارج خواهند شد.
عبدالمصد الزرکوشي، رهبر قبيله در ديالي گفته که بزرگان و شيوخ اين تصميم را گرفته اند که در صورت عدم توقف حملات به اين مناطق که گفته مي شود تحت کنترل داعش قرار دارد، همکاري خود را با نيروهاي امنيتي متوقف کنند.
اين قبيله در 50 کيلومتري شمال شرق بعقوبه مرکز استان ديالي ساکن هستند.
عامر المجمعي استاندار ديالي 4 شهريور( 26 ماه اوت ) گفته بود که سه تن از افراد اين قبيله به اتهام مشارکت در قتل عام مسجد مصعب بن عمير دستگير شده اند.
منابع امنيتي اعلام کردند اين حمله و کشتار توسط هسته اي وابسته به گروههاي تروريستي با هدف ايجاد کينه مذهبي صورت گرفته و تلاش داشته در صفوف ملي و ميهني و به ويژه عشايري شکاف ايجاد کند.
جريان هاي سياسي اهل سنت به طور شتابزده، پيش از هرگونه تحقيقي با متهم کردن گروههاي شيعي به اين جنايت تهديد کردند که از ادامه مشارکت در روند سياسي و شرکت در جلسات پارلمان خودداري خواهند کرد.
احمد الجربا يک نماينده از اتحاد نيروهاي عراقي (اهل سنت) نيز روز پنجشنبه پيشمرگان کرد را به خاطر آنچه 'آتش زدن خانه هاي شهروندان در جنوب استان نينوا' خواند، مورد حمله قرار داد و از دولت العبادي خواست موضوع را مورد رسيدگي قرار دهد.
وي ضمن تقدير از العبادي نخست وزير به خاطر دستور به ارتش براي قطع گلوله باران شهرها، گفت بمباران شهرها و روستاهايي که تحت کنترل داعش هستند، نيز بايد متوقف شود.

برخي رسانه هاي ضد دولتي در عراق نيز ادعا کرده اند که اهالي فلوجه هم از نخست وزير العبادي خواسته اند به گلوله باران شهرها از سوي نظاميان خاتمه داده شود. آنان فرماندهان را به سرپيچي از دستور نخست وزير مبني بر قطع حملات متهم کرده و از العبادي خواسته اند آنها را تنبيه کند.
صداهايي از جرف الصخر در استان بابل، و در حدود 40 کيلومتري جنوب بغداد نيز شنيده شد که گفته شده مردم اين مناطق از دولت و مجلس خواسته اند حملات متوقف شود.
العبد و الفارسيه نيز دو منطقه اي است که گفته شده مردمان آن از دولت خواسته اند که نيروهاي ضد داعش را مهار کرده و از حملات آنان به اين مناطق جلوگيري کند.
اين مناطق عموما در اختيار داعش قرار دارد و برخي منابع امنيتي گفته اند که بيشتر مردم ، اين شهرها را ترک کرده اند.
بزرگترين شهرهايي که فعلا در اختيار داعش قرار دارد، فلوجه و تکريت در استان هاي الانبار و صلاح الدين ، تقريبا از جمعيت خالي شده و گفته مي شود تنها جنگجويان داعش در آن سنگر گرفته اند.
جرف الصخر منطقه اي که طي دو ماه گذشته بارها دست به دست شده و داعش در آن لانه کرده، شهري است که داعش از آنجا حملات تروريستي خود را به بغداد و شهرهاي جنوبي عراق از جمله کربلا سازماندهي مي کند.
ناظران و آگاهان سياسي در بغداد اعتقاد دارند، اين درخواست ها که با حمايت برخي نمايندگان اهل سنت پارلمان عراق نيز همراه شده است، تلاشي است براي خلاص شدن داعش از فشار و ضربات شديد نيروهاي ارتش و مردمي که طي دو هفته گذشته مناطق مهمي در استان هاي ديالي و صلاح الدين را پاکسازي کرده اند.
در همين خصوص، عدنان الشحماني، عضو فراکسيون وفاداري به مقاومت در پارلمان روز پنجشنبه به اين جريان سازي واکنش نشان داد و آن را تلاشي در حمايت از داعش عنوان کرد.
وي از العبادي نخست وزير خواست به وعده اش مبني بر حمايت از نيروهاي مسلح و مردمي عمل کرده و در انجام آن اسير روال روتين اداري نشود.
الشحماني پشتيباني به موقع و تامين نيروهاي ضد داعش را متضمن شکست و هزيمت تروريست ها دانست و گفت نيروهاي مقاومت مردمي و ارتش عراق نيازي به دخالت خارجي در جنگ عليه داعش ندارند.
وي حرکت اخير براي متوقف کردن حملات به مناطق تحت کنترل داعش را هدفمند و هماهنگ توصيف و تاکيد کرد که فراکسيون وفاداري به مقاومت هرگونه تصميم درباره قطع حملات به منابع و مواضع داعش را رد مي کند.
تحرک اخير جريان هاي سياسي اهل سنت ، آن هم از طريق ايجاد ترحم براي غيرنظاميان، در حالي است که اين گروهها در برابر کشتار داعش در طول سه ماه گذشته به ويژه در جريان کشتار بيش از 1700 دانشجوي پايگاه آموزشي اسپايکر در صلاح الدين و نيز صدها زنداني شيعه و ايزدي در زندان بادوش در موصل و نيز کشتارهاي صورت گرفته در تلعفر و سنجار در استان نينوا سکوت کردند و به جاي اقدام عملي و استفاده از نفوذ خود در مناطق سني نشين، دولت را که سرگرم جنگ با داعش بود، تحت شديدترين فشارها قرار داده بودند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |