جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 12331 14:34 1394/02/12
تولید گاز میدان پارس جنوبی پارسال ٣٥ درصد افزایش یافت

تولید گاز میدان پارس جنوبی پارسال ٣٥ درصد افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید گاز میدان پارس جنوبی پارسال ٣٥ درصد افزایش یافت

تولید گاز میدان پارس جنوبی پارسال ٣٥ درصد افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: مقدار تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی پارسال ٣٥ درصد افزایش یافت.

مهدی یوسفی در نشست مشترک مدیران این سازمان با دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیتها با بیان این که منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و صنایع موجود در آن نقشی بسزا در افزایش تولید ناخالص ملی کشور دارند، گفت: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قلب تپنده اقتصاد کشور است.

وی با بیان این که هشت درصد از ذخایر گاز جهان در میدان مشترک پارس جنوبی قرار گرفته است، افزود: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بزرگترین منطقه تخصصی صنایع نفت و گار در جهان است که این منطقه در سال ١٣٧٧ برای برداشت از منابع نفت و گاز میدان گازی پارس جنوبی تاسیس شد.

یوسفی با بیان این که میزان تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی پارسال ٣٥ درصد افزایش یافت، گفت: در اسفند ماه پارسال با حضور رئیس جمهوری، این فاز که معادل سه فاز متعارف است به طور رسمی افتتاح شد و با بهره برداری از آن ظرفیت تولید گاز کشور روازنه ٨١ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

پرونده پارس جنوبی در سال ٩٦ بسته می شود

وی با بیان این که با بهره برداری از فاز ١٢ و همچنین تولید گاز از دیگر فازهای اولویت دار (١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨) وعده وزیر نفت برای افزایش یکصد میلیون متر مکعبی تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تحقق یافت افزود: برای سال ٩٤ نیز افزایش یکصد میلیون متر مکعبی تولید گاز هدف گذاری شده است و امیدواریم در سال ٩٦ با بهره بردرای کامل از فازهای باقیمانده پرونده پارس جنوبی بسته شود.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس اظهار امیدواری کرد: با بهره برداری کامل از فازهای میدان مشترک پارس جنوبی در سال ١٣٩٦ بتوانیم به سهم شایسته ای از برداشت گاز در برابر کشور رقیب دست یابیم.

یوسفی با بیان این که تولید محصولات مختلف در مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه پارس سهم عمده ای در چرخه ارزش افزوده دارند، افزود: از ٣٠ مجتمع پتروشیمی که در منطقه پیش بینی شده است تاکنون ١٢ مجتمع به بهره برداری رسیده است و امیدواریم در سالهای آینده با توجه به جایگاه پتروشیمی ها در جلوگیری از خام فروشی دیگر مجتمع ها نیز به بهره برداری برسند.

افزایش ٢٦ درصدی صادرات کالا از گمرک منطقه ویژه پارس در سال گذشته

وی با اشاره به محصولات تولیدی منطقه و صادرات آن از گمرک منطقه ویژه پارس در سال ٩٣ یادآور شد: پارسال ٢١ میلیون و ٧٥٤ هزار و ١٠٥ تن کالا به ارزش ١٨ میلیارد و ٣٥ میلیون و ٣٣١ هزار و ١٨٣ دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شده است که این میزان صادرات نسبت به سال ٩٢ از حیث وزن ٢٧ درصد و از لحاط ارزش ٢٦ درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس طرح پالایشی سیراف و پروژه بازیابی اتان فاز ١٢ را از مهمترین طرحهای سرمایه گذاری در منطقه ویژه پارس عنوان کرد و افزود: طرح پالایشی سیراف در قالب ٨ پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ٦٠ هزار بشکه و در مجموع ٤٨٠ هزار بشکه در روز به همراه تاسیسات یوتیلیتی‏، پشتیبان و واحدهای فرآیندی است و برای اجرای این پروژه ٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین شده است که امیدواریم در ماه آینده کلنگ زنی این پروژه آغاز شود.

وی ادامه داد: پروژه بازیابی اتان فاز ١٢ نیز از طرحهای مهم سرمایه گذاری منطقه ویژه پارس است که این طرح نیز از سوی بخش خصوصی در زمینی به مساحت ٩٨ هکتار و با سرمایه گذاری یک میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار اجرا می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |