جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 70688 18:17 1396/07/18
تولید ملی تلفن همراه اولویت شد

تولید ملی تلفن همراه اولویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید ملی تلفن همراه اولویت شد

تولید ملی تلفن همراه اولویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در نشست مشترک وزرای صنعت و ارتباطات مطرح شد

گروه تولید-به گفته وزیر صنعت قرار شد تا بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از تولید ملی با اولویت موضوع مربوط به تلفن همراه حمایت شود. به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، محمد شریعتمداری - وزیر صنعت معدن و تجارت پس از نشست مشترک با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست کمرگ و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به جلسه مشترک با مجموعه دست اندرکاران تنظیم امور صادرات و واردات کالا گفت: قرار شد تا بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از تولید ملی با اولویت موضوع مربوط به تلفن همراه حمایت شود. او با بیان اینکه در این جلسه همه اعضای ذیربط با مساله گوشی‌های تلفن همراه حضور داشتند گفت: کارگروهی با ریاست وزارت ارتباطات تشکیل شد تا راهبری امر ثبت و ضبط کلیه تلفن های همراه را در یک پروسه زمانی با اطلاع رسانی کافی و در نظر گرفتن همه مشکلات احتمالی فرماندهی کنند. شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه نحوه فروش خرد محصولات موبایلی با این کمیته همکاری خواهد داشت اضافه کرد: وزارت صنعت با همه دستگاه های ارائه دهنده تلفن همراه در کشور همکاری کامل خواهد داشت تا شرایط مناسب برای تولید داخلی در کشور فراهم شود. وی افزود: باید با ایجاد انضباط در واردات محصولات خارجی و ارائه استانداردهای بالا برای محصولات داخلی هم به ایجاد اشتغال برسیم و هم رضایت مردم را به دست بیاوریم. وزیر صنعت با بیان اینکه ممکن است در اجرای طرح رجیستری موبایل مشکلاتی به وجود بیاید گفت: مشکلاتی که ممکن است در اجرای چنین طرحی رخ داده شود در نظر گرفته شده است. طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه به منظور ساماندهی بازار تلفن همراه و حمایت از تولید و اشتغال‌زایی اجرایی خواهد شد.

گوشی‌ها قبل از رجیستری قاچاق محسوب نمی‌شوند

وزیر ارتباطات نیز در این جلسه با اشاره به آغاز فاز مانیتورینگ طرح رجیستری تلفن همراه از پایان مهرماه، بیان کرد: باید مکانیزمی در نظر گرفته شود که با اضافه شدن درصد تعرفه گمرک نیز قیمت برای مصرف‌کننده نهایی تغییر نکند. همچنین طرح رجیستری عطف به ماسبق نمی‌شود بنابراین گوشی‌هایی که تا پیش از آغاز طرح فعال شده باشند، دچار مشکل نخواهند شد. محمدجواد آذری جهرمی با تاکید بر فراهم شدن زیرساخت‌های فنی رجیستری اظهار کرد: با تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات، گمرک و وزارت صنعت و وزارت اطلاعات طرح رجیستری پیگیری می‌شود. در حال حاضر سیستم‌های فنی و زیرساخت‌های این طرح به صورت کامل آماده بهره‌برداری است و همان طور که وعده داده شده بود، تا پایان مهر اجرایی خواهد شد. وی با بیان اینکه اعتقاد بر این است که تنها با سیستم فنی نمی‌توان رجیستری را اجرایی کرد، افزود: باید ابعاد مختلف موضوع از حقوق مصرف‌کننده، مکانیزم تولید و تقاضا بررسی شده و بازار را مدیریت کنیم. تکه‌های مختلف این پازل باید در کنار هم قرار گیرند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طرح اینترنت کودک بیان کرد: در حال حاضر شش میلیون تبلت تولید داخل برای این کار وجود دارد که با مدل تعرفه‌گذاری مناسبی از آنها بهره‌برداری می‌شود. ما بازار تقاضا را مدیریت می‌کنیم که این تولیدات داخلی باشد و درباره قیمت نهایی مصرف‌کننده نیز گفت‌وگو خواهیم کرد. آذری جهرمی با بیان اینکه باید با تولیدکنندگان تلفن همراه که سهمی در بازار ایران دارند، برنامه مدونی داشته باشیم افزود: وزارت ICT به نمایندگی از ایران با این تولیدکنندگان وارد گفت‌وگو می‌شوند. باید طرح‌های تشریحی برای آنها در نظر گرفته شود تا در کشور ما نیز تولیدکنندگی داشته باشند. همان طور که با شرکت سامسونگ در این خصوص صحبت شده است. وی با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقد است که طرح رجیستری باید مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: این سازمان نیز موافق است که این طرح باید اجرا شود اما مردم نباید دچار سردرگمی شوند. همچنین رسانه ملی باید در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم کمک کند. در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده باید مکانیزم‌هایی وجود داشته باشد که مردم دچار مشکل نشوند. اکنون مکانیزم نحوه اتصال سیستم‌های نظام بانکی، گمرک و اپراتورها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بازار حوزه گوشی‌های موبایل شش میلیارد دلار در سال اعلام کرد و افزود: اگر بخواهیم بدبینانه به این آمار نگاه کنیم پنج درصد و در حالت خوشبینانه ۲۰ درصد از این آمار به صورت رسمی وارد کشور می‌شود که هر دوی آنها نامناسب است. برای تولید گوشی در داخل کشور بازار مستعدی وجود دارد که باید برای آن اقدامات مناسبی صورت گیرد.

آغاز فاز مانیتورینگ رجیستری از پایان مهر

آذری جهرمی با بیان اینکه در گام اول رجیستری، ابتدا فاز مانیتورینگ اجرا می‌شود، گفت: در این مرحله ما اعمال سیاست نمی‌کنیم، مدل‌های گوشی که ارائه خدمت نمی‌کنند، در واقع سرویس و خدمت مناسب ارائه نمی‌دهند و حقوق مردم را در نظر نمی‌گیرند و گمرک نمی‌پردازند و از مبادی قاچاق وارد می‌شوند، را در ماه اول در نظر می‌گیریم. وی ادامه داد: سپس به مسئولیت وزارت آی سی تی، گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کارگروهی برای ادامه روند و گسترش رجیستری تشکیل می‌دهیم تا تصمیم‌گیری شود به کل برندهای گوشی تحت پوشش قرار گیرند و همچنین در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی در مسیر تولید گوشی گام برداریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اهمیت اطلاع‌رسانی تاکید و اضافه کرد: زمانی که این موضوع ساماندهی شود، لازم است از طرف صدا و سیما، فجازی مجازی آموزش‌هایی به مردم داده است. ما می‌خواهیم با حداقل تغییرات در زندگی عادی مردم این سیستم را پیاده کنیم، از مردم نیز می‌خواهیم نظرات خود را در این باره ارائه دهند. همچنین در کل اجرای فرآیند رجیستری از ظرفیت‌ داخلی و بر نظام برنامه‌نویسی و اقتصادی استفاده شده و تنها از تجربه‌های بین‌المللی بهره گرفته‌ایم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |