پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 14017 14:33 1394/04/19
تولید باران از طریق تولید ابر ادعا است

تولید باران از طریق تولید ابر ادعا است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید باران از طریق تولید ابر ادعا است

تولید باران از طریق تولید ابر ادعا است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در واکنش به اظهارات مطرح شده مبنی بر این‌که باران‌های مصنوعی سرطان‌زا هستند، گفت: باروری ابرها به دو صورت انجام می‌شود و علی‌رغم اینکه در دولت قبلی کارشکنی‌هایی صورت گرفت اما در حال حاضر فرایند باروری ابر‌ها هیچ مشکلی ندارد.

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیرا اعلام کرد که به واسطه نتیجه برخی بررسی‌ها، باران‌های مصنوعی سرطان‌زا هستند و به توصیه وزارت نیرو این طرح مسکوت شده است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: روش کلاسیک تولید باران تحت نظر وزارت نیرو انجام می‌شود و فرآیند تولید به این صورت است که همان فرآیند طبیعی بارش را از طریق روش‌هایی تشدید می‌کند.

جوادیان زاده اظهار کرد: سازمان جهانی هواشناسی که 72 کشور عضو آن هستند در بیانیه 2007 خود اثرات مثبت و اثربخش تولید باران مصنوعی به روش کلاسیک را مورد تایید قرار داده است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از این روش‌ها یونیزاسیون است که در همان بیانیه 2007 سازمان جهانی هواشناسی مورد نقد قرار گرفته است.

وی تولید باران به روش‌های نوین باران‌زایی را یک کار دشوارعنوان و اظهار کرد: در بیانیه سازمان جهانی هواشناسی آمده است که تولید باران از طریق تولید ابر و باران‌زا کردن آن امکان‌پذیر نیست و افرادی که این ادعا را دارند باید به دید تردید به آنها نگاه کرد.

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان اینکه سازمان جهانی هواشناسی و سازمان‌های علمی سراسر دنیا تولید باران به روش کلاسیک را قبول دارند، گفت: تولید باران مصنوعی به روش‌های نوین باران‌زایی مورد تردید کارشناسان تمام دنیا قرار گرفته است و از آن به عنوان شبه علم یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز تاثیرات این روش مشخص نشده است، اظهار کرد: صحت بحث‌هایی مانند سرطان‌زا بودن و اینکه این باران‌ها موجب زلزله می‌شود هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

جوادیان زاده افزود: در دولت قبلی دو پروژه در آذربایجان غربی و خوزستان مبنی بر تولید باران مصنوعی با این روش انجام شد، اما ‌در دولت جدید، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با پیگیری‌هایی که انجام داد توانست از هیات دولت مصوبه‌ای را مبنی بر ممنوعیت واردات تجهیزات تولید این نوع باران بگیرد.

وی گفت: این پروژه‌ها تنها در قالب تحقیقات انجام می‌شود که البته در حال حاضر تحقیقات فعالی نیز در این زمینه نداریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |