جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 9041 16:07 1393/10/23
تولیدات کشاورزی در سراشیبی سقوط

تولیدات کشاورزی در سراشیبی سقوط

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولیدات کشاورزی در سراشیبی سقوط

تولیدات کشاورزی در سراشیبی سقوط

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون وزیر جهاد: 300 دشت کشور در بحران آب به سر می برند

گروه تولید: معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقل قولی از رئیس جمهور مبنی بر اینکه حال کشاورزی کشور خوب نیست، اظهار داشت: این موضوع کماکان ادامه دارد و حال کشاورزی کشور هیچ خوب نیست؛ ضمن اینکه با چالش های ناپایداری گرانی هزینه ها و تولید، توقف یا پس‌ رفت غذای تولیدکنندگان در این بخش مواجه هستیم.

عباس کشاورز در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با بیان اینکه وضعیت عملکرد محصولات نسبت به 10سال قبل به شدت یعنی بیش از 18تا 25درصد افت کرده است، گفت: وضعیت بهره وری از آب نیز هیچ تغییری نکرده، بنابراین اقداماتی که ظاهرا خدمتگزاران انجام دادند موثر نبود.

کشاورز اضافه کرد: آنچه که سبب ایجاد نگرانی عمده در بنده شده و اگر کمک نکنیم تشدید می شود، غیراقتصادی بودن تولید برای کشاورز و کاهش فرصت سرمایه او است. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: منابع پول و نیروی انسانی را به خدمت می گیریم که اتفاق اقتصاد ملی (از جمله ارزآوری و غیره) رخ دهد که شاهد هیچکدام از اینها نیستیم.

وی با بیان اینکه نصف غذا و انرژی کشور از راه واردات تامین می گردد، تصریح کرد: بزرگترین تهدید، پایداری آب است. خواسته های ایرانیان دو برابر ظرفیت اکولوژی آب کشور است. در نتیجه به طور اساسی شعار کشاورزی کشور که باید بماند، پایدار باشد و توسعه پیدا کند، کاهش تقاضای آب است در غیر اینصورت به تخریب کمک می کنیم.

این مقام مسئول در وزارت کشاورزی با اشاره به اینکه 300دشت کشور ارومیه پنهان است، افزود: شهرهایی مانند نیشابور، اصفهان و سبزوار در خطرند و با مشکل کم آبی مواجه هستند. از دید بخش کشاورزی، آینده کشور را باید با کاهش تقاضای آب اداره کنیم.

کشاورز تصریح کرد: آینده کشور ما و پایداری در بخش کشاورزی منوط به همین کاهش تقاضای آب و کمک به توسعه کشاورزی با این فضای کاهش تقاضا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این راستا معرفی ارقامی که نیازمند آب زیادی برای تولید هستند، محدود خواهد شد گفت: ما درصد هستیم محصول برنج جز در استان های گیلان و مازندران مورد حمایت قرار نگیرد و سطح زیر کشت این محصول از 640هزار هکتار به 450هزار هکتار کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در دولت فعلی بخش خصوصی رقیب دولت نیست، اظهارداشت: ما باید کمک کنیم فضای بیشتری برای بخش خصوصی فراهم شود و دولت تا آنجا که امکان دارد کوچکتر گردد. توصیه بنده به بخش خصوصی این است که صاحب کالای خود شوند بدین معنا که ترویج کالایشان با خودشان باشد. وی افزود: بنده نمی توانم منتقل کننده دانش شما باشم نمی توانم مدافع منافع شما باشم بخش خصوصی باید از ابتدا تا انتهای این پروسه را مدیریت نماید.

کشاورز اضافه کرد: تمام کارها از جمله ترویج، چگونگی مصرف، اندازه مصرف، تناسب با محصول، فصل، تاریخ و... را بخش خصوصی خود باید برعهده بگیرد. امکان اینکه دانش تکنولوژی این نهاده ها در افراد دولتی جمع شود غیرممکن است و این افراد امکان انتقال آنان را ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما نگرانی از نقد برای بهبود کارها نداریم، گفت: هدف ما اتفاقات خوب است این اتفاقات به هر قیمتی که باشد ما باید این قیمت را بپردازیم.

کشاورز خطاب به تولیدکنندگان و واردکنندگان نهاده های کشاورزی با اشاره به سیستم حمل، نگهداری، توزیع و مصرف محصولات شیمیایی (کود و سم) افزود: این سیستم‌ها اصلا در شأن این محصولات نیست و عرضه این سموم در مغازه ها به بدترین شکل و در کنار نخود و لوبیا صورت می گیرد، چرا اجازه این کار را می دهید؟ برای بهبود این فضا ابتدا باید شما وارد میدان شوید.

وی با بیان اینکه بنای مسئولان این بخش این است که هیچ انحصاری برای دسترسی کشاورزان به تکنولوژی‌های جدید ایجاد نشود، تصریح کرد: آب کشور اگر بخواهد مدیریت شود، تنها بخش کشاورزی می تواند این کار را انجام دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |