جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 13600 13:58 1394/04/05
تهرانی ها روزانه یک دریاچه چیتگررا مصرف می کنند

تهرانی ها روزانه یک دریاچه چیتگررا مصرف می کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تهرانی ها روزانه یک دریاچه چیتگررا مصرف می کنند

تهرانی ها روزانه یک دریاچه چیتگررا مصرف می کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: خوش‌بختانه در حال حاضر 80 درصد از همشهریان عزیز در محدوده مناسب الگوی مصرف یعنی 20 مترمکعب و کم‌تر مصرف می‌کنند و بقیه که تعداد 500هزار مشترک را شامل می‌شوند،

بالای 20 مترمکعب. امیدواریم با کاهش مصرف آب از سوی مشترکان و صرفه‌جویی ١٠درصدی مشترکانی که زیر ٢٠ متر مکعب مصرف می‌کنند وکاهش مصرف ٢٥درصدی مشترکان بالای ٢٠ متر مکعب و اماکن تجاری‌- اداری بیش از ١٥٠ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی کرد که این میزان در گذر از تنش احتمالی کمک چشم‌گیری می‌کند.

اکنون که در آستانه ورود به فصل تابستان هستیم، میانگین مصرف روزانه آب تهران نزدیک به سه میلیون و 100هزار متر مکعب است که به اندازه حجم آب دریاچه چیتگر است

جمعیت ثابت کلان‌شهر تهران نزدیک به 8.5 میلیون برآورد شده است که به این میزان می‌توان دو تا سه میلیون نفر جمعیت شناور روزانه افزود. یکی از حساس‌ترین مسائل در این شهر، تامین پایدار آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است که این ماموریت به عهده شرکت آب و فاضلاب استان تهران است. بنا به گفته مسئولان، نزدیک به 25 درصد آب شرب استحصالی در کشور در تهران مصرف می‌شود که این رقم را زمانی که در کنار جمعیت میلیونی آن قرار دهیم، خواهیم دید که چه حجم چشم‌گیری از اقدامات و فعالیت‌ها را می‌طلبد.

این جملات بخش هایی از اظهارات "محمد پرورش" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران است؛ مشروح این مصاحبه را با هم می خوانیم.

برای آغاز لطفا توضیحاتی درباره منابع تامین‌کننده آب تهران و تاسیسات آن بفرمایید.

به طور کلی منابع تامین‌کننده آب تهران شامل منابع سطحی و زیرزمینی است که سهم آب سطحی تهران از سدهای امیرکبیر (کرج)، طالقان، لار، لتیان، ماملو و سهم زیرزمینی نیز از طریق 400 حلقه چاه تامین می‌شود. تهران دارای شش تصفیه‌خانه است و کیفیت آب تهران از استاندارد ملی ایران (1053) تبعیت می‌کند. برای پایش لحظه‌ای سلامت و بهداشت آب تهران نیز علاوه به آزمایشگاه مرجع سلامت که گواهی‌نامه بین‌المللی دارد، تعداد 46 آزمایشگاه دیگر در سطح 12 شرکت زیرمجموعه آبفای استان تهران کار نظارت بر سلامت آب تهران را بر عهده دارند و توزیع آب در گستره شهر نیز از طریق شبکه توزیعی به طول 9000 کیلومتر در اختلاف ارتفاع 800 متر انجام می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

عمده‌ترین چالش‌های شما در روند انجام خدمات چیست؟

محدودیت منابع آب و کاهش ریزش‌های جوی همواره فعالیت‌های خدمت‌رسانی به مردم استان تهران را در آستانه چالش قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که میزان بارش‌ها و حجم ذخایر سدهای تامین‌کننده آب در تهران و افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی به عنوان تنها منبع تامین آب دیگر شهرهای استان از جدی‌ترین چالش‌ها در سال‌های اخیر بوده است که می توان تاخیر در تخصیص منابع مالی از محل بودجه عمومی به پروژه‌های در دست اجرا را به این فهرست افزود. البته عزم جدی مدیران و کارکنان شرکت با تکیه بر کاهش هدررفت و مدیریت توزیع و مصرف آب در استان تهران که بزرگ‌ترین پایگاه جمعیتی کشور را به خود اختصاص داده‌است، می‌تواند با همکاری مردم کارنامه دیگری درگذر از بحران پیش‌بینی‌شده‌ی پیش رو رقم بزند.

پس با این حساب تابستان سخت و پردغدغه‌ای را پیش رو خواهیم داشت.

به طور کلی تهران همواره با مشکل کمبود منابع آبی روبرو بوده است و این معضل مربوط به سال‌های اخیر نیست؛ هرچند در فصل تابستان با توجه به اوج مصرف آب، گرفتاری‌های ما دوچندان می‌شود. با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش چشم‌گیر دمای هوای تهران در روزهای آینده، حجم مصرف آب تهران بسیار بالا می‌رود و این مسئله علاوه بر کمبود منابع آبی، فشار زیادی را به تاسیسات و شبکه توزیع آب تهران وارد می‌کند که پیامد آن بروز حوادث متعدد در شبکه است. البته خوش‌بختانه با تشکیل کمیته‌های ویژه تامین، توزیع و مصرف در آبفای استان تهران و برنامه‌ریزی در نظرگرفتن تمهیدات ویژه به یاری خدا و کمک مردم در زمینه رعایت الگوی مصرف بهینه آب از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد. جدای از این موارد، نگرانی اصلی ما به بازه زمانی آغاز پاییز تا نخستین بارش‌های پرحجم بازمی‌گردد؛ چراکه در آن مقطع، ما تابستان گرم را سپری کرده‌ایم و طی آن عمده ذخایر آبی کاهش جدی داشته‌اند و ذخیره قابل توجهی برای آن دوره باقی نمانده است.

ابهامی که در این میان وجود دارد این است که فاضلاب چه ربطی به کمبود آب دارد؟

بخشی از آب منابع آبی تهران صرف آبیاری زمین‌های کشاورزی پایین‌دست تهران می شود که ما با تصفیه فاضلاب تهران و استانداردکردن آن به لحاظ بهداشتی، علاوه بر این‌که از آلوده‌شدن محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کنیم، حجم قابل ملاحظه‌ای از این آب را برای دیگر مصارف ذخیره می‌کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |