سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 9102 15:56 1393/10/24
تنفس هوای پاک همه ایرانیان، دغدغه سازمان محیط زیست است

تنفس هوای پاک همه ایرانیان، دغدغه سازمان محیط زیست است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تنفس هوای پاک همه ایرانیان، دغدغه سازمان محیط زیست است

تنفس هوای پاک همه ایرانیان، دغدغه سازمان محیط زیست است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در آستانه روز ملی هوای پاک

ساغر کوهستانی: سعید متصدی در نشستی خبری برنامه های روز هوای ملی هوای پاک را تشریح کرد. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، از این همایش که در سالهای گذشته به مدت یک هفته برگزار می شد، به عنوان همایشی با تم پاسخگویی نام برد. همچنین برای برنامه های نمادین در این روز از رییس جمهور درخواست شده با خودروی عمومی به محل کار خود بروند و از معاون اول رییس جمهور دعوت شده تا خودروی خود را به مرکز معاینه فنی ببرد. اما متصدی خبرهای دیگری هم برای مخاطبان خود داشت:
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از مصوبه‌ای که سال گذشته در دولت به تصویب رسید خبر داد و گفت: سال گذشته مصوبه خوبی در دولت تصویب شد که شامل 9 محور و 35 فعالیت است. محورهای عمده آن شامل کاهش آلودگی سوخت، پایش آلاینده‌های هوا، خودروهای در حرکت، نیروگاه‌ها، سیستم حمل و نقل، آموزش اطلاع‌رسانی و زیرساخت‌ها است که در بسیاری از این محورها پیشرفت خوبی داشته‌ایم.
متصدی در ادامه به آمارهای موجود در مورد هوا اشاره کرد و گفت: تا پانزدهم دی‌ماه 92 سه روز هوای پاک داشتیم که این عدد تا 15 دی‌ماه 93 به 13 روز افزایش پیدا کرد. تا 15 دی‌ماه 92، 172 روز سالم و تا 15 دی‌ماه سال 93، 192 روز سالم در تهران بوده است. تعداد روزهای ناسالم تا 15 دی‌ماه 92، 116 روز و تا 15 دی‌ماه 93، 83 روز بوده است. بیشترین میزانی که از آلاینده‌ها ثبت شده است در سال 93، 152 بود، در صورتی که این میزان در سال 92 شاخص بالای 200 داشته است به همین دلیل در سال 92 چندین روز اعلام شد اما امسال هیچ روز تعطیل و هشداری در این زمینه نداشتیم.
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه اعداد و ارقام به صورت شفاف عمل می‌کند، اظهار کرد: امسال در برخی از روزها شاخص ما 51 بوده که اگر این شاخص انجام می‌شد، روز پاک اعلام می‌شد اما ما همان 51 را اعلام کردیم.
وی افزود: توانستیم برای کاهش آلودگی هوا بنزین پتروشیمی را از چرخه کشور حذف کنیم، این طرح در چندین شهر مانند تهران،‌کرج،‌ اراک،‌ مشهد، اصفهان و تبریز اجرا شد، در این شهرها بنزین یورو 4 توزیع می‌شود.
اول سرب و حالا بنزن
سعید متصدی بر این موضوع تاکید کرد که سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گونه مسئولیت قانونی در برابر تامین، توزیع و واردات بنزین ندارد. به عبارت دیگر اینکه بنزین از کجا می آید و به کجا میرود مسئله محیط زیست نیست و تنها نگرانی محیط زیست بنزین مصرفی در باک خودروهای مردم است.
به گفته متصدی سازمان حفاظت محیط زیست در سال 82 - 83 سرب را از بنزین توزیعی حذف کرد و اکنون هیچ میزان سرب در بنزین توزیعی کشور وجود ندارد.
متصدی با عنوان این مطلب که از نظر شاخص های سازمان جهانی بهداشت میزان مواجه انسان با بنزن می بایست صفر باشد این آمار را اعلام کرد: بیشترین میزان غلظت بنزن در اطراف پمپ بنزین‌ها مشاهده می‌شود. هنگامی که سوخت غیراستاندارد باشد، میزان بنزن بالا می‌رود.
وی ادامه داد: میزان بنزن در تهران در کمترین حالت بین 2 تا 6 درصد بود. ما دوباره همان مکان‌هایی که در سال 89 بررسی شده بود را با همان دستگاه‌ها بررسی کردیم. متوسط غلظت بنزن هوا در سال 89، 805 پی‌پی‌بی بود در صورتی که سازمان جهان بهداشت اعلام کرده بود میزان مواجهه انسان با بنزن هوا باید صفر باشد. طی اقداماتی که انجام میزان بنزن هوا در سال 90، 394، در سال 91، 278، در سال گذشته 135 و در سال 93، 6.4 پی‌پی‌بی است که این یکی از دستاوردهای مهم در تاریخ کاهش آلودگی هوای ایران بود که با همکاری همه دستگاه‌ها و نظارت سازمان اتفاق افتاده است.
تولید پیکان وانت از سال آینده متوقف می شود
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:با هماهنگی صورت گرفته با وزارت صنعت،معدن، تجارت و خودروسازان، تولید پیکان وانت از ابتدای سال آینده بطور کامل متوقف می شود.
وی افزود: فناوری تولید پیکان وانت در کشور به چند ده سال پیش برمی گردد و برای اینکه بتوانیم فناوری قدیمی را کنار بگذاریم و به سمت تولید خودروهای روز دنیا پیش رویم تولید پیکان وانت به طور کامل از چرخه حذف می شود.
موتور سیکلتهای برقی می آیند
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد موتورسیکلت‌ها نیز اظهار کرد: از تاریخ اول مهرماه سال 93 استاندارد یورو3 برای موتورسیکلت‌ها اجرا می‌شود که دولت مصوبه‌ای ارائه کرده است که طبق آن از تاریخ اول فروردین 97 همه موتورسیکلت‌ها باید براساس استاندارد روز اروپا تولید شوند.
وی همچنین افزود: در این فاصله زمانی وزارت صنعت معدن تجارت موظف شد برنامه های جایگزینی موتورسیکلت های برقی را انجام دهد که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است ، وزارت دفاع نیز به فناوری ساخت باتری برای موتورسیکلت های برقی دست یافته است.

لایحه ارزیابی تجمعات محیط زیستی 
منطقه شازند اراک میزبان پتروشیمی، پالایشگاه هستند در این میان ساکنان روستاهای این منطقه سرسبز همواره با مشکلات محیط زیستی متعددی روبرو هستند. به نظر می رسد این مردم سهمی از آب فراوان و خاک حاصلخیز این منطقه ندارند  حفاظت از محیط زیست همواره اعلام کرده است، دغدغه سلامت مردم را با نگاه محیط زیستی دارد. در همین رابطه متصدی در پاسخ به سوال خبرنگار جهان اقتصاد، مبنی بر اینکه اکنون زمان آن نرسیده است که نگاه ویژه محیط زیستی به این منطقه صورت گیرد اینگونه توضیح داد: لایحه ارزیابی اثرات زیست محیطی را تهیه و به دولت ارایه کرده ایم که به تصویب دولت رسیده و قرار است برای تبدیل شدن به قانون دائمی ارزیابی اثرات زیست محیطی مورد بررسی قرار گیرد.
معاون محیط زیست در ادمه با بیان اینکه تاکنون قانون ارزیابی اثرات زیست محیطی نداشته ایم گفت: دراین قانون دیده شده است تمام برنامه های کشور مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گیرد از این رو دو بخش ارزیابی راهبردی و تجمعی در این قانون دیده شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |