جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 63447 18:53 1396/04/11
تمامی مراکز علمی سال آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد

تمامی مراکز علمی سال آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تمامی مراکز علمی سال آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد

تمامی مراکز علمی سال آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در مراسم رونمایی از نسل سوم شبکه علمی کشور مطرح شد

گروه امورزیربنایی-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه علمی کشور باید به مراکز مهم بین المللی علمی متصل شود تا دو طرف از یافته های هم استفاده کنند. به گزارش جهان اقتصاد، محمود واعظی در مراسم رونمایی از نسل سوم شبکه علمی کشور اظهار کرد: امروزه نقش دانشگاه ها تغییر کرده و به مراکز تولید ثروت تبدیل شده اند.وی در این آیین که با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، ادامه داد: تولید علم و مهارت ثروت می آورد و انواع فناوری های پیشرفته را ظاهر می‌کند. واعظی با اشاره به اهمیت راه اندازی شبکه علمی کشور گفت: بسیاری از دانشگاه ها به همراه مراکز رشد و فعالیت های جانبی آن به عنوان بنگاه بزرگ ظاهر شده و ضمن تامین نیاز دانشگاه، در راستای توسعه فناوری شهر و کشور هم گام بر می دارند که شبکه علمی کشور باید در خدمت این هدف باشد. وی ادامه داد: با راه اندازی این شبکه در تولید محتوای علمی هم افزایی می شود و با پروانه های اخذ شده می توانیم به سرعت همه دانشگاه های کشور را به این شبکه متصل کنیم. واعظی با تاکید بر اهمیت اتصال شبکه علمی کشور به مراکز جهانی علمی اضافه کرد: باید بار اقتصادی را از روی دانشگاه ها برداریم و نگاه به شبکه علمی کشور نگاه انتفاعی نیست.

بخش های مختلف کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تذکر مقام معظم رهبری در خصوص تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را موثر خواند و گفت: شبکه سلامت کشور تا چند هفته آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهد شد و در گام بعدی جهاد کشاورزی و بخش های دیگر در این شبکه حضور خواهند داشت. واعظی در حاشیه آیین رونمایی از نسل سوم شبکه علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: آنچه که امروزبه بهره برداری رسید بخشی از دغدغه علمی کشور بود که برای توسعه کشوراهمیت بسزایی دارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تمامی دانشگاهها و مراکز علمی در سال آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد تا دانشگاه ها،اساتید و دانشجویان ارشد و دکتری بتوانند در این شبکه تولید اطلاعات کنند. وی افزود: این شبکه بستری فراهم خواهد کرد تا هر آنچه که در ارتباط با شبکه علمی کشور است در خدمت همگان قرار گیرد و در فاز اول دانشگاه های تهران و سپس دانشگاههای مراکز استان و شهرستان ها تا پایان سال در این شبکه به یکدیگر وصل خواهند شد. وی با اشاره به اینکه شبکه علمی کشور محدودیت سرعت ندارد افزود: اساتید و دانشجویان با ۵۰ درصد تخفیف می توانند از یافته های علمی بین المللی در این شبکه استفاده کنند.

پاسخ وزیر ارتباطات به انتقادها در مورد محقق نشدن شبکه ملی اطلاعات

واعظی در این مراسم همچنین به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان طی هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: ایشان در این دیدار نسبت به شبکه ملی اطلاعات تذکر دادند و گفتند باید با سرعت بیشتری پیش برود. وی افزود: در پی این امر، بعضی رسانه ها که اطلاعی از امور ندارند، اخباری در این زمینه منتشر کردند که درست نبود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: آنچه مقام معظم رهبری تذکر دادند، در مورد محتوا و اطلاعات است و در واقع باید محتوای فاخر در کشور تولید شود تا شبکه به بهره برداری برسد. وی با اشاره به راه اندازی فاز اول و دوم شبکه ملی اطلاعات و رونمایی از فاز سوم به زودی اضافه کرد: تامین محتوای شبکه ملی اطلاعات وظیفه همه سازمان ها و نهادهاست و همانطور که امروز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با راه اندازی شبکه ملی علمی کشور انتشار محتوای فاخر را در اینترنت محقق کرد، امیدواریم سازمان های دیگر نیز در این زمینه گام بردارند و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها باید زیرساخت های این شبکه را راه اندازد.

نسل دوم شبکه علمی کشور مهندسی و مجری و مدل اقتصادی درستی نداشت

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه تصور می شد نسل سوم شبکه علمی کشور زودتر آغاز شود گفت: شبکه علمی کشور در گام اول به تجدید مجوز نیاز داشت که به رگولاتوری مراجعه و مجوز اختصاصی برای نظام آموزش عالی صادر شد. نصرالله جهانگرد ادامه داد: نسل دوم شبکه علمی به دلیل اینکه مهندسی، مجری و مدل اقتصادی درستی نداشت عملیاتی نشد و کاربرد پیدا نکرد. همچنین دانشگاه ها نسبت به پایداری و خدمات شبکه اعتراض داشتند. وی افزود: همزمان با تلاش ها برای اخذ مجوز و تامین زیرساخت ها بستر اصلی شبکه اطلاعات ملی به بلوغ خوبی دست یافت و امروز دسترسی به همه نقاط ممکن است.جهانگرد گفت: بر این بستر شبکه اختصاصی طراحی کردیم که سرویس های ویژه ای ارائه دهیم. وی با اشاره به نظام تعرفه گذاری ترجیحی گفت: تعرفه ترجیحی علاوه بر نظام تعرفه تخفیفی برای مختوای داخل کشور تعریف شده است. ضمن اینکه برای نظام آموزش عالی تعرفه ترجیحی بهتری را طراحی می کنیم و سرویس های جدید و اختصاصی برای این بخش درنظر داریم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |