جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 79934 19:22 1397/01/14
«تلگرام» متهم به دشمنی با بخش خصوصی شد!

«تلگرام» متهم به دشمنی با بخش خصوصی شد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«تلگرام» متهم به دشمنی با بخش خصوصی شد!

«تلگرام» متهم به دشمنی با بخش خصوصی شد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ماجرای فیلترینگ یک پیام‌رسان خارجی از زمزمه تا اعلام رسمی

گروه امورزیربنایی-در حالی که مدتی است زمزمه های فیلترینگ تلگرام به گوش می رسد و دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز از آن با عنوان «راهزنی» یاد می کند که میلیون ها نفر را بیکار کرده است، عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: موضوع فیلترینگ تلگرام هنوز در کمیته مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نشده است. به گزارش جهان اقتصاد، با این حال فیروزآبادی گفت: با توجه به معضلات عدیده پیام رسان تلگرام، در شورای عالی فضای مجازی به این نتیجه رسیدیم که حتما باید پیام رسان بومی داشته باشیم .پیام رسان بومی سکوی اقتصادی و چندمنظوره است و این تکنولوژی ها باید حمایت شود. وی افزود: اگر قرار شد تمهیداتی درباره پیام رسان تلگرام اتخاذ شود سعی خواهیم کرد کمترین ضرر را فعالان حاضر در این شبکه متحمل شوند. دبیر شورای عالی فضای مجازی با تصریح اینکه اقتصاد بزرگی بر روی "تلگرام" شکل نگرفته است، افزود: ما دقت خواهیم کرد کسانی که کسب و کار مکمل آنها بر روی تلگرام است، کمترین ضرر به آنها برسد. فیروزآبادی گفت: تلگرام هیچ وقت حاضر نشد در کشور نمایندگی بزند. هیچ وقت حاضر نشد با بخش خصوصی کار کند و دشمن بخش خصوصی است. وی با بیان این که تلگرام می‌توانست با تبلیغات هدف دار، کسب و کار پر رونق راه بیاندازد، افزود: تلگرام می‌توانست با بخش خصوصی، کسب و کار مشترک داشته باشد. گوگل روزی ۱ میلیارد تومان از بازار ایران تبلیغات می گیرد. دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تلگرام در هیچ کشوری به جز ایران پیام رسان غالبی نیست، افزود: تلگرام به صورت رسمی اعلام کرد به عنوان یک سکوی اقتصادی استفاده خواهد شد و روش تلگرام تضعیف پول ملی ایران است. فیروزآبادی با بیان اینکه با تولید پول در تلگرام چیزی در کشور خلق نخواهد شد و هر میزان پول تلگرام در کشور مصرف شود معادل آن پول از کشور خارج خواهد شد، اضافه کرد: تلگرام در حال تبدیل به شرکت هرم مجازی است، نمیتوانیم اجازه دهیم چنین پولی وارد کشور شود و تلگرام ۵۰ میلیارد دلار ارز را از کشور خارج کرد. وی با تصریح اینکه تلگرام راهزن است، افزود: چرا تلگرام از بخش خصوصی ایران دعوت نکرده است که در بخش پول مجازی شرکت کند؟ دبیر شواری عالی فضای مجازی با اعلام اینکه رئیس جمهور هم به ما دستور دادند، کشور باید از انحصار پیام رسان های خارجی خارج شود، گفت: مرجع تصمیم گیری مواردی مرتبط با فضای مجازی، سیاست گذاری ها و هماهنگی ها به عهده شورای عالی فضای مجازی است.

**خداحافظی با تلگرام تا پایان فروردین

اما پیش از این رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهارنظری جنجالی از جدی بودن فیلترینگ تلگرام خبر داده و گفته بود: تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد و فکر می کنم این اتفاق حداکثر تا پایان ماه جاری بیفتد. علاء الدین بروجردی با اشاره به موضوع از مدار خارج شدن «تلگرام» اظهار داشت: این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد. وی تصریح کرد: این موضوع به لحاظ امنیت ملی ما مهم است، با توجه به نقش مخربی که تلگرام در بحران های سال گذشته در کشور داشت و هم اینکه ما امروز در فضای مجازی به این توانمندی رسیده ایم که یک سامانه ملی را تعریف کنیم. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ممکن است تعداد مشترکین سروش ۳ میلیون باشد و تعداد مشترکین تلگرام چهل میلیون، اما این تعداد سرریز می شوند؛ وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می‌آورند. وی تصریح کرد: در رابطه با نگرانی هایی که رسانه های بیگانه بیشتر به آن دامن می زنند که سامانه های داخلی ایمن نیست و یا مسائلی از این گونه، به لحاظ بسترسازی فنی و سالم بودن محیط آن، کار گسترده ای دارد صورت می‌گیرد.

**فیلترینگ تلگرام در کمیته مصادیق مجرمانه مطرح نشده است

عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: موضوع فیلترینگ تلگرام هنوز در کمیته مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نشده است. محمد کاظمی به ایرنا گفت: موضوع فیلترینگ تلگرام تاکنون در جلسات کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نشده و به نظر می رسد که نظر نهایی در مورد این موضوع با مجاری و مسئولان بالاتر است. نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس افزود: البته بررسی این موضوع می تواند در دستور کار این کمیته هم قرار گیرد ولی هنوز این موضوع در کمیته مطرح نشده است. وی خاطرنشان کرد: از آنجا که ریاست کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برعهده دادستان کل کشور است، بررسی یا عدم بررسی موضوع در این کمیته می بایست با پیشنهاد وی انجام شود. کاظمی در مورد زمان و محتوای جلسه بعدی این کمیته گفت: هنوز زمان و محتوای موضوع جلسه بعدی این کمیته به اعضا اعلام نشده است. نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان این که شخصا مخالف فیلترینگ تلگرام است، گفت: به جای فیلترینگ تلگرام باید جامعه را در مورد خطرات و خسارات این فضا مصون سازی کنیم. در این راستا باید در مورد پیام رسان های داخلی به مردم اطلاع رسانی کرد و همچنین باید مردم را متقاعد کنیم که از این پیام رسان استفاده کنند. کاظمی تصریح کرد: تجربه بشری این موضوع را به اثبات رسانده است که قانون بایستی خاستگاه اجتماعی و حمایت اکثریت جامعه را به همراه داشته باشد وگرنه آن قانون عملا به مرحله اجرا در نخواهد آمد.

**محدودیت نتیجه عکس دارد

یک عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس هم در گفتگو با ایلنا با بیان این‌که فیلترینگ پیام‌رسان خارجی منجر به استفاده از نمونه داخلی نمی‌شود، پیشنهاد برگزاری نظرسنجی برای تعیین میزان اعتماد عمومی به پیام‌رسان داخلی را مطرح و بر لزوم بازسازی اعتماد عمومی تاکید کرد. فاطمه سعیدی با اشاره به شایعات ضد و نقیض روزهای گذشته درمورد اعمال محدودیت در فضای مجازی اظهار داشت: دولت تا اینجا نشان داده، بنا ندارد رو به محدود کردن مردم در فضای مجازی بیاورد و ما هم پشتیبان همین رویکرد هستیم. وی همچنین در رابطه با فیلترینگ تلگرام گفت: اگر به بهانه روی آوردن به پیام‌رسان‌های داخلی، مردم را محدود کنیم، نتیجه عکس خواهیم گرفت. کسانی که فکر می‌کنند با فیلتر کردن یک پیام‌رسان خارجی موج اقبال به پیام‌رسان‌های داخلی را شاهد خواهیم بود، دچار خطای فاحشی در تحلیل هستند. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست مشابه و ناموفق در قبال پدیده‌ها و تکنولوژی‌های نو همچون ویدئو و ماهواره در گذشته، یادآور شد: آن روز که دستگاه ویدئو در کشور ممنوع بود را فراموش نکرده‌ایم. خروجی عملی ممنوعیت استفاده ماهواره را هم امروز به خوبی شاهدیم. وقت آن رسیده که دیدگاه‌مان را نسبت به مواجهه با ابزارهای ارتباطی تغییر دهیم. عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نظرسنجی کنید تا معلوم شود مردم به یک پیام‌رسان داخلی چقدر اعتماد دارند. اگر میزان این اعتماد قابل‌قبول نبود، حتماً باید در سیاست‌ها تجدیدنظر کنیم، نه در میزان دسترسی مردم به شبکه‌های مجازی. وی به فیلترینگ ناموفق برخی از شبکه‌های اجتماعی و موبایلی در حال حاضر هم اشاره کرد و افزود: امروز توییتر فیلتر است اما آیا اثرگذار نیست؟ بخشی از رخدادهای اجتماعی و حتی تصمیمات اتخاذ شده در سطوح مختلف حاکمیت برآمده از موج‌های توییتری است. نمی‌توانیم چشم‌مان را روی واقعیت ها ببندیم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |