شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13021 14:28 1394/03/09
تلاش دولت برای فیلتر‌نکردن شبکه‌های اجتماعی

تلاش دولت برای فیلتر‌نکردن شبکه‌های اجتماعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تلاش دولت برای فیلتر‌نکردن شبکه‌های اجتماعی

تلاش دولت برای فیلتر‌نکردن شبکه‌های اجتماعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: همایش یک روزه روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات صبح امروز با حضور اساتید مختلف ارتباطات، وزیر ICT و کارمندان روابط عمومی وزارت ارتباطات برگزار شد.

در این مراسم مهدی محسنیان‌راد - استاد ارتباطات - به ارائه صحبت پرداخت و در میان سخنانش به خاطره‌ای از حوزه مخابرات اشاره کرد.

وی در این باره اظهار کرد: درباره خرابی تلفن ممکن است مشترکان مدت‌ها درگیر باشند. زمانی در این خصوص با یکی از آشنایان خود در شرکت مخابرات صحبتی داشتم و توضیح او در این باره به این شکل بود که مخابرات به ازای هر 10 هزار خط تلفن یک پیمانکار برای تعمیرات دارد.

محسنیان راد همچنین اظهار کرد: این رقم اگرچه ممکن است در شهرهای بزرگ پاسخگو باشد اما در شهرهای کوچک و مواردی که فاصله‌ها زیاد است، شاید 10 هزار خط تلفن مسافتی بسیار طولانی را در بربگیرد که این شیوه به نوعی ظلم به مردم است.

این استاد ارتباطات دربخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: امروزه انحصار‌های ارتباطی در دنیا شکسته شده و در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم برهمین اساس مخاطب تلویزیون از دست رفته و بی‌مرز‌ بودن جغرافیای ارتباطات، مرگ مخاطب انبوه و جایگزینی مخاطب انتخابگر، مرگ انحصار رسانه‌ای و مسائل از این دست شرایطی در دنیا ایجاد می‌کند که در آن وب نقشی دینامیک و پویا برعهده دارد.

ضیایی‌پرور دیگر استاد مدعو این مراسم نیز درصحبت‌های خود به شبکه‌های اجتماعی و نقش پررنگ آنها اشاره کرد و گفت: اکنون شبکه‌های اجتماعی می‌توانند انتشاردهنده شایعات مختلف باشند و برهمین اساس لازم است به اهمیت آنها توجه زیاد شود تا انتشار شایعات در نطفه خاموش شود.

ضیایی‌پرور ادامه داد: اما در کشور ما متاسفانه برخی دستگاه‌ها ناخواسته محدودیت‌هایی را در این زمینه در نظر می‌گیرند که به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها با گفتمان رییس جمهوری در تضاد است، از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که این حوزه نیاز به نوعی تجدید‌نظر دارد، چرا که اکنون شرایط دنیا به سمتی می‌رود که دیگر امکان محدود‌کردن فضای ارتباطی وجود ندارد و در این فضا لازم است ما نوعی تجدید‌نظر داشته باشیم.

معزی - دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت - هم دیگر سخنران این مراسم بود که در صحبت‌های خود از تلاش دولت برای فیلتر‌نکردن شبکه‌های اجتماعی یاد کرد و افزود: خیلی‌ها تلاش دولت در این زمینه را به شیوه‌ی سیاسی برداشت کرده و با آن برخورد جناحی داشتند این موضوع باعث شد تا یک فضای دوقطبی ایجاد شود اما نگاه‌های تنگ در این حوزه باید بدانند آنچه در این زمینه در دنیا اتفاق می‌افتد متفاوت است و ما توان مقاومت در برابر این تحولات را نداریم.

وی ادامه داد: اگر توانی برای کنترل این فضا وجود دارد نمی‌توان آن را محدود کرد بلکه باید آن را رها کنیم و در این مسیر خود را به سیر جریان بسپاریم. اکنون در کشور‌های مختلف قوانینی برای این فضا تعیین شده و ما هم باید تلاش کنیم چنین شرایطی ایجاد کنیم، چرا که این راهکار، راهکار درستی نیست که صرف این‌که در این فضا امکان کنترل وجود دارد آن را محدود کنیم.

محمود واعظی - وزیر ارتباطات - نیز سخنران بخش پایانی این مراسم بود که در صحبت‌های خود اظهار کرد: لازم است در دایره روابط عمومی یک بانک اطلاعاتی قوی وجود داشته باشد تا در موارد متعدد اخباری که اعلام می‌شود براساس مستندات و عدد و رقم و تحلیل باشد.

حمایت تنها به معنای افزایش تعرفه نیست

البته مهمترین اظهارات واعظی در این روز در حاشیه مراسم امروز بیان شد؛ وزیر ارتباطات درباره مشکلات ایجاد شده برای شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: قطعا به مخابرات کمک می‌کنیم چرا که این شرکت باید روی پای خود بماند و به مردم خدمات بدهد.

وزیرارتباطات در عین حال متذکر شد: اما باید این نکته را مدنظر داشت که حمایت تنها به معنای افزایش تعرفه نیست و می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد و از میان مجموعه مسائل مربوط به توسعه یک مورد هم می‌تواند به تعرفه‌ها مربوط شود.

وی در پاسخ به این مطلب که مخابرات اعلام کرده حتی به بازگشت تعرفه‌ها به حالت قبل از هم‌کد سازی علاقه‌مند است، توضیح داد: اگر چنین تصمیمی در مخابرات وجود داشته باشد آیا بدان معناست که مخابرات می‌خواهد آبونمان 900 تومانی خود را به 30 تومان سابق بازگرداند؟

واعظی ادامه داد: اگر مخابرات چنین پیشنهادی دارد لازم است آن را با کمیته تنظیم مقررات در میان بگذارد نه رسانه‌ها به هر صورت اگر چنین پیشنهادی وجود دارد آن را در کمیسیون مطرح کند و ما حرفی نداریم و این موضوع در کمیسیون بررسی خواهد شد.

سرنوشت اپراتور دوم پستی

این عضو کابینه دولت در خصوص سرنوشت اپراتور دوم پستی نیز اظهار کرد: این مساله در کمیسیون‌های مختلفی پیگیری شده و منتظریم در صحن مجلس مطرح شود.البته با توجه به این‌که ماه‌های آخر فعالیت مجلس است و اولویت‌های مهمی مانند تدوین برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار دارد، ممکن است این موضوع به مجلس نرسد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد ممکن است مجبور شویم اپراتور دوم را خود اعلام کنیم.

 
 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |