شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 95795 14:27 1397/12/07
تلاش برای حفظ اموال مردم و ممانعت از تکرار بحران تعاونی‎های اعتبار

تلاش برای حفظ اموال مردم و ممانعت از تکرار بحران تعاونی‎های اعتبار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تلاش برای حفظ اموال مردم و ممانعت از تکرار بحران تعاونی‎های اعتبار

تلاش برای حفظ اموال مردم و ممانعت از تکرار بحران تعاونی‎های اعتبار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز گذشته ششم اسفندماه با حضور در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از سامانه‌های مرتبط با شفافیت و مبارزه با فساد رونمایی کرد. سامانه‌های مرتبط با شفافیت و مبارزه با فساد در حوزه‌های گوناگون تعاون، بهزیستی، صندوق بازنشستگی، اشتغال و تأمین اجتماعی اهمیت دارند. رئیس‌جمهور در این دیدار با توضیحات مسئولان و مدیران ذی‌ربط در وزارت تعاون در جریان چگونگی اقدامات و فعالیت‌های این سامانه‌ها قرار گرفت.

سیدمعین هاشمی، مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، که در جریان این رونمایی در کنار رئیس‌جمهور حضور داشت، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ویژگی‌های این سامانه برای مبارزه با فساد اظهار کرد: رونمایی از سامانه‌های هوشمند مبارزه با فساد در بخش تعاون، این امکان را فراهم می‌کند که شرکت‌های تعاونی بتوانند از طریق یک اَپ موبایل به صورت برخط و آنلاین در جریان کلیه اتفاقاتی که در شرکت‌های تعاونی آنها از سوی مدیران اتفاق می‌افتد و همچنین مجامعی که برگزار می‌شود و حتی برقراری ارتباط با مدیران و ارسال اطلاعات به آنها دسترسی داشته باشند و بتوانند این ارتباط را به صورت مستمر با مدیران شرکت‌ها برقرار کنند.

اهمیت شفافیت در فعالیت شرکت‌های تعاونی

وی با اشاره به اهمیت شفافیت در فعالیت شرکت‌های تعاونی افزود: این کار باعث شفاف‌سازی در شرکت‌های تعاونی می‌شود. به نظرم ایجاد شفافیت و افزایش آن در شرکت‌های تعاونی باعث می‌شود سرمایه اجتماعی شرکت‌های تعاونی افزایش پیدا کرده و این شرکت‌ها در شرایط ایده‌آل‌تری قرار بگیرند و سرمایه اجتماعی آنها هم زمینه توسعه بخش توسعه را بیش از پیش فراهم کند. هاشمی ادامه داد: این رونمایی که روز گذشته انجام گرفت، فاز اول پروژه‌ای است که آغاز شده و تا به فازهای جامع و تکمیلی برسیم نیازمند زمان بیشتری هستیم. آنچه ایده‌آل است، ایجاد سامانه‌ای کاملاً هوشمند برای بررسی اطلاعات مالی و حقوقی شرکت‌های تعاونی و در نهایت رتبه‌بندی این شرکت‌هاست.

نقش سامانه مبارزه با فساد در رتبه‌بندی شرکت‌های تعاونی

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: این سامانه فعلاً برای وزارت تعاون است. البته روز گذشته سامانه‌های مختلفی رونمایی شد که همه این وزارت‌خانه و زیرمجموعه‌های آن را در چنین شرایطی قرار می‌دهد. این اقدامی که انجام شد، سامانه بخش تعاون است و برای اینکه فراگیر شود باید ارتباط آن با سایر سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی موجود در کشور برقرار شود. وی درباره نقش این سامانه در رتبه‌بندی شرکت‌های تعاونی افزود: سامانه‌ شفافیت و مبارزه با فساد، یک مرجع جامع استعلام درباره شرکت‌های تعاونی است تا روشن شود کدام شرکت‌ها دارای مشکل بوده و کدام‌یک مشکل ندارند. حتی برای رتبه‌بندی شرکت‌ها از لحاظ مالی هم می‌تواند کارآیی داشته باشد تا برای مثال مشخص شود کدام شرکت‌ها می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.

تعاونی‎های اعتبار باعث ایجاد بحران جدی شدند

هاشمی با اشاره به مشکلات ناشی از تعاونی‌های اعتبار ادامه داد: ماجرای تعاونی‌های اعتبار که قبلاً شاهد آن بودیم، بحرانی را در کشور ایجاد کرد. با توجه به اینکه شرکت‌ها تعاونی، سرمایه‌های خُرد را در کشور جمع می‌کنند، اگر آن‌ها را در مسیری که قانون برای آنها تعیین کرده است هدایت نکنیم، چنین مسائلی پیش خواهد آمد. مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن اشاره به عزم این وزارتخانه برای حفاظت از اموال مردم بیان کرد: با توجه به مصوبه‌ای که هیئت مقررات‌زدایی در مردادماه سال جاری تصویب کرد، یک پیش‌بینی بحران را در بخش تعاون داریم و به نوعی، اختیار تأییدیه ثبتی تعاونی‌ها را که اختیاری قانونی هم بود، از وزارت تعاون سلب شد. متأسفانه اعتراض‌های ما هم تاکنون به مرحله‌ای نرسیده که بتواند از این کار جلوگیری کند. به همین دلیل در این سامانه این عزم جدی داریم که این اتفاق رخ دهد که ان‌شاء الله از مال مردم و همچنین از اعتماد آنها به ما حفاظت شده و از تخلفات احتمالی جلوگیری شود. وی افزود: هر سوء استفاده مالی یا ابزاری از جمله خیانت در امانت، کلاهبرداری تا مسائل حقوقی که از تعاونی‌ها شده و منجر به ضرر و زیان اعضا شود، از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند در فعالیت تعاونی‎ها وجود داشته باشد. البته این موضوع به همه شرکت‌ها تسری پیدا نمی‌کند. آنچه از این سامانه هدف ماست، پیشگیری به جای درمان است و در واقع می‌خواهیم پیشگیری کنیم که مشکلات شرکت‌های تعاونی به حداقل ممکن برسد.

باید زیرساخت‌های کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد فراهم شود

هاشمی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر مبارزه با فساد در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: یکی از مسائل دیگری هم که در بیانیه وجود دارد در مورد مردمی کردن اقتصاد و کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد است. البته اینها نیازمند زیرساخت است و این کاری که در رونمایی از سامانه‌های جامع شفافیت و مبارزه با فساد در وزارت تعاون اتفاق افتاد، ایجاد زیرساخت جامع در این راستا و گامی در مسیر حرکت به این سمت است. مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان در مورد اقداماتی که تا به امروز برای مقابله با فساد در بخش تعاون انجام شده بیان کرد: شناسایی گلوگاه‌های فسادخیز، آسیب‌شناسی مسائل و مشکلات شرکت‌های تعاونی و مواردی از این قبیل، تاکنون در وزارت تعاون اتفاق افتاده که خروجی آن در قالب این سامانه آماده شده و ان‌شاء‌الله مرحله به مرحله رونمایی می‌شود و در اختیار هموطنان قرار خواهد گرفت.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |