شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 85793 11:23 1397/05/08
تغییر سیاست های ارزی دولت به نفع بازار سرمایه

تغییر سیاست های ارزی دولت به نفع بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تغییر سیاست های ارزی دولت به نفع بازار سرمایه

تغییر سیاست های ارزی دولت به نفع بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) نوشت: بهروز خدارحمی در خصوص تغییرات ارزی جدید دولت و همچنین اعلام نرخ هشت هزار و ۸۰۰ تومانی دلار در سامانه سنا که میانگین نرخ معاملات ارزی در بازار ثانویه است، گفت: با توجه به شرایط چند ماه اخیر و کنترل های سخت گیرانه در عرضه و تقاضای ارزهای مختلف، عطش و نگرانی بی دلیلی به این بازار تزریق شد.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات، با تاکید بر اینکه شیوه های کنترلی اخیر موفقیت آمیز نبوده است، افزود: شکل گیری بازارهای دوم، سوم، چهارم و پنجم ارزی و افزایش لجام گسیخته نرخ ها خارج از چشم نهاد ناظر از تبعات این تصمیم گیری ها بود. در این شرایط مردم نسبت به این بازار حریص بودند و تقاضاهای کاذبی شکل گرفت که نرخ ارز را از اعداد تعادلی بسیار بالاتر برد.

وی که معتقد است دولت به این نتیجه رسیده که شیوه های اخیر دستاوردهای خوبی نداشته است، ادامه داد: در شرایط فعلی هرگونه برنامه ریزی برای شفافیت در این بازار و سپردن عرضه و تقاضا به بازاری نظامند باعث می شود که نرخ های تعادلی ارز در بازارهای زیر زمینی با کاهش چشمگیر مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اظهار خوش بینی به احتمال تغییر سیاست های ارزی دولت اظهار داشت: بخش قابل توجهی از تزریق ارز به بازار توسط شرکت های بورسی صادرات محور انجام می شود. در شرایط فعلی به دلیل شکاف قابل توجه که بین نرخ واقعی بازار و نرخ سامانه نیما رخ داده ، صادرکنندگان را برای عرضه ارز خود در سامانه نیما بی انگیزه کرد و آنها با وجود نیاز به ریال به دلیل غیر واقعی بودن قیمت ها ترجیح دادند ، صبر کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از برهه های زمانی صادرکنندگان مجبور به عرضه های دستوری بودند، گفت: با توجه به ابهام بزرگ صنایع صادرات محور، با وجود افزایش ارزش ارزها این گروه با بی اقبالی بازار مواجه شد؛ چراکه این صنایع امکان استفاده از سود حاصل از تسعیر نرخ ارز را نداشتند. از سویی دیگر با توجه به حضور آنها در تالار شیشه ای نمی توانستند ارز خود را در بازارهای مخفیانه به فروش برسانند. بر همین اساس به نظر می رسد بار سایر بخش های اقتصادی نیز بر دوش این گروه ها قرار گرفت.

خدارحمی مشکلات پیش آمده را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در این شرایط اعلام نرخ تعادلی در یک بازار نظامند اتفاق بسیار خوبی است و باعث می شود نرخ ارزها کاهش یابد چراکه قیمت های امروز به طور قطع بالاتر از نرخ های تعادلی واقعی است و از ارزش واقعی فاصله گرفته است.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات درباره احتمال اعلام نرخ سوم ارزش توسط دولت برای کالاهای واسطه ای گفت: برای تعیین این نرخ مکانیزم کنترلی بسیار مهم است ، در ماه های اخیر دولت به نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار برای کالاهای اساسی متعهد ماند اما در اجرا تخصیص این ارز ، نظارت حین خرج و پس از خرج مناسب نبود و شائبه هایی ایجاد کرد.

وی به تجربه سایر کشورها در زمینه کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد و افزود:به طور مثال ترکیه در یک الی دو سال گذشته به طور مداوم شاهد کاهش چشمگیر نرخ لیر نسبت به دلار است و ارزش پول ملی آنها به شدت کاهش یافته اما این اتفاق الزاما بد نیست .

به گفته این کارشناس بازار سرمایه در صورتی که کاهش ارزش پول ملی بر قیمت کالاهای اساسی تاثیر نگذارد و خانواده ها برای خرید مواد اولیه با افزایش نرخ مواجه نشوند، این اتفاق می تواند باعث تقویت صادرات و رونق اقتصادی شود.

وی تعیین نرخ های حمایتی برای کالاهای اساسی را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: اما این که نرخ کالاهای اساسی چگونه کنترل می شود، ارز دولتی به چه کسانی واگذار می شود و کالاهایی که با قیمت ترجیحی خرید شدند چگونه با همان قیمت به دست مصرف کننده می رسد، نکته ای است که تا امروز اجرا نشده و تعدد قیمت ها باعث ایجاد رانت برای گروه های سودجو شده و مصرف کننده نهایی بهره ای از این قیمت های ترجیحی نمی برد.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در ادامه با اشاره به تغییر رییس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به این اتفاق احتمال تغییر و تحول در حوزه ارزی بسیار زیاد است.

پیش از این، بانک مرکزی با مشی خاص خود سیاست های ارزی را پیش می برد که رد برخی مواقع با مخالفت هایی از سوی وزیر اقتصاد و سایر نهادها مواجه بود. اما با توجه به نگاه مشترک سکاندار جدید نظام پولی کشور با سایر ارکان دولتی، این جابه جایی جدید در راستای هماهنگی است. به همین دلیل انتظار می رود بسیاری از سیاست های ارزی تغییر کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |